Täckningskarta

Med hjälp av vår täckningskarta kan du bland annat se var vi har 4G-täckning och vilka hastigheter du kan komma upp i. Men kom ihåg att hastigheten kan skilja sig från verkligheten beroende på vilken typ av mobil du använder och kringliggande objekt. För att surfa i 4G till exempel behöver du ha en mobil som klarar av den typen av frekvenser. 


Tips från en nätexpert!

Nätexperten bloggar om senaste trender och framtidsspaningar inom nätutveckling. Sidan drivs av Magnus Österholm, nätexpert och talesperson inom nätfrågor på Telenor Sverige.

Normalhastighet

Normalhastigheten anges med ett intervall och avser ett genomsnitt för hela mobilnätet. Normalhastigheten speglar därför inte nödvändigtvis den enskilda användarens upplevelse. Normalhastigheten utgör således ingen garanti för vad den enskilda användaren faktiskt får vid varje tillfälle, utan är en uppskattning av vad användaren normalt kan förvänta sig.

Hastigheten kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis geografiska förhållanden, om du befinner dig inomhus eller utomhus, hur många som samtidigt ringer eller surfar inom samma område och vilken mobiltelefon, surfplatta, modem eller router du använder. Om du har ett abonnemang med begränsad datavolym och förbrukat denna volym så uppnås en lägre hastighet. Om du har ett abonnemang med begränsad hastighet så är det inte möjligt att uppnå en högre hastighet.

  • Normalhastighet 2G: 0,1 – 0,2 Mbit/s
  • Normalhastighet 3G: 2 – 10 Mbit/s
  • Normalhastighet 4G: 10 – 40 Mbit/s

Vanliga frågor

  • Varför stämmer inte täckningskartan?

    Täckningskartan ska ses som en indikation på var det bör finnas utomhustäckning, givet våra sändares styrka och placering. Nivåskillnader i naturen påverkar dock täckningen. Även täta skogspartier, byggnader och liknande kan hindra radiosignalerna. Vilken modell av mobil, modem, surfplatta mm du använder spelar också roll, eftersom deras radiomottagningsförmåga skiljer sig åt.

    Eftersom täckningen påverkas av allt detta är det svårt för oss att säga exakt hur just din mottagning kommer att vara på en given plats. Det bästa testet görs därför av dig själv. Vår täckningsgaranti ger dig möjlighet att ytterligare prova täckningen och ångra dig om du inte skulle vara nöjd.

  • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

    Prova att använda sim-kortet i en annan mobil. Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför försvann mottagningen plötsligt?

    Saker som påverkar stabiliteten

    • Elavbrott
    • Skadade kablar vid grävarbeten
    • Stormskador

    Nätet övervakas dygnet runt av Telenors NOC - Network Operations Center. De säkerställer att allt fungerar och agerar omgående om något skulle hända.

  • Varför är hastigheten på nätet låg?

    Hastigheten i nätet varierar helt naturligt, bland annat beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt. Din normalhastighet finns angiven som ett intervall i ditt abonnemang.

    Lägre hastighet kan bero på flera saker: inställningar, tillfälliga störningar i nätet och annat. Om du upplever lägre hastighet än du förväntar, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

  • Vad kan jag göra för att täckningen ska bli bättre i mitt hem?

    Radiovågorna har i allmänhet lättare att nå fram nära fönster och öppna ytor. Olika mobiltelefoner och terminaler har olika god mottagningsförmåga.

    Med hjälp av vår kundservice kan du utesluta många andra problem, till exempel felaktiga inställningar. Via kundservice kan du också rapportera in att du har dålig täckning.

  • Vad händer om jag felanmäler till Telenor att jag har dålig täckning?

    Vi samlar ihop alla synpunkter kring täckning som kommer från våra kunder. Synpunkterna blir sedan, tillsammans med övriga mätningar i nätet, underlag för de ut- och tillbyggnader vi gör i våra nät.