Vad kan vi hjälpa dig med?

Resultatet av din sökning

    Visa fler frågor och svar
    Din sökning gav inga träffar

    Ett oväntat fel inträffade. Gör ett nytt försök.

    Abonnemang

    • Hur flyttar jag med mitt gamla nummer till er?

      När du gör din beställning på telenor.se kan du i samband med att du fyller i dina personuppgifter välja Flytta mitt nuvarande nummer från en annan operatör.

      Du får då ett tillfälligt nummer från oss som du kan ringa med under tiden vi flyttar ditt nummer. Flytten tar cirka 6 arbetsdagar.

    • Hur flyttar jag mitt nummer om jag redan har ett abonnemang hos Telenor?

      Ring vår Kundservice på 020-222 222 eller besök någon av våra butiker så hjälper vi dig att beställa nummerflytten.

      Du kan ringa med ditt tillfälliga nummer under tiden vi flyttar ditt nummer. Flytten tar cirka 6 arbetsdagar för mobilnummer och 13 arbetsdagar för fastnätsnummer.

    • Det gick inte att flytta mitt nummer till er, vad ska jag göra?

      Du behöver ta kontakt med din tidigare operatör. Kolla så att du inte har några obetalda fakturor eller någon bindningstid kvar hos dem. Se också till så att det är rätt mobilnummer/organisationsnummer och samma personnummer som är registrerat på numret.

    • Stängs mitt abonnemang av under de 6 arbetsdagar flytten tar?

      Nej, ditt nummer stängs inte av utan du kan använda ditt abonnemang som vanligt fram till dagen numret flyttas.

    • Vilket sim-kort ska jag använda när numret är flyttat?

      När ditt nummer är flyttat till Telenor ska du använda det sim-kort du har fått från oss.

    • Vad betyder portering?

      Portering är ett annat namn för att flytta ett telefonnummer, de betyder alltså samma sak.

    • Hur skaffar jag hemligt eller dolt telefonnummer?

      Det finns olika tjänster som döljer ditt nummer. Läs mer och jämför dem här.

    • Hur överlåter jag mitt abonnemang?

      Överlåtelse gör du om du vill att någon annan ska ta över ditt abonnemang. Tillträdande kund måste vara kreditgodkänd.

      Du ansöker om överlåtelse genom att fylla i vår överlåtelseblankett. Den som ska ta över abonnemanget behöver också skriva under blanketten.

      • Välj överlåtelseblankett utifrån att du ska överlåta ett eller flera abonnemang.
      • Fyll i alla fälten på blanketten (utom fälten för betalningsansvarigs namnteckning) direkt på din dator.
      • Skriv ut blanketten.
      • Nuvarande betalningsansvarig, alltså personen som skrev på avtalet, och den nya betalningsansvarig undertecknar blanketten i fälten för betalningsansvarigs namnteckning.
    • Vilken överlåtelseblankett ska jag använda?

      Blanketter hittar du här.

    • Vad ska jag tänka på när jag ansöker om överlåtelse?

      Alla abonnemang har ett telefonnummer - oavsett om ditt avtal är ett tal-, data- eller ett Mobilt bredbandsabonnemang. Missa inte att skriva in rätt telefonnummer på överlåtelseblanketten.
      Kontrollera också att person-/organisationsnummer är korrekta och att betalningsansvarigs namnteckning finns för båda parter. Tänk på att skriva tydligt. Det är viktigt att båda parter tar del av Telenors allmänna villkor.

      Skicka din överlåtelse till: Telenor, FE 100, 106 56 Stockholm, eller faxa blanketten till faxnummer: 0455-33 12 22.

    • Vad händer när Telenor har fått min ansökan om överlåtelse?

      När Telenor tagit emot och godkänt din ansökan om överlåtelse, så flyttar vi över ditt abonnemangsavtal till den tillträdande kunden.
      Båda parter får ett bekräftelsebrev från oss när överlåtelsen är genomförd.
      Den frånträdande kunden är ansvarig för abonnemanget till dess att överlåtelsen är gjord. Kostnaden för överlåtelsen, 200 kr (exkl. moms), debiteras den övertagande kunden.

    • Kan jag pausa mitt abonnemang?

      Det du behöver tänka på är att du kan pausa ditt abonnemang tidigast 6 månader efter aktiveringsdatumet. Du kan pausa ditt abonnemang 1-6 månader åt gången och det måste gå 6 månader mellan pauserna. Eftersom din bindningstid också pausas får du via brev veta ditt nya slutdatum på ditt abonnemang.

      Du kommer att få faktura utskickad på den trafik du gjort fram till dagen när du pausade ditt abonnemang. Efter det kommer du inte få någon faktura förrän abonnemanget startas upp igen. Då endast på fasta kostnader.

      Maximal tidsperiod

      Du kan pausa ditt abonnemang i upp till 6 månader per gång. Vill du sedan starta det igen tidigare än vad som bestämts går det självklart alldeles utmärkt. Kontakta Kundservice på 222 för mer information.

    • Kan jag lägga mitt abonnemang vilande?

      Ska du åka utomlands en längre tid? Du vet väl att ett abonnemang utan bindningstid kan läggas vilande? Perfekt om du inte har användning för din mobil under en period. Är den vilande perioden längre än 3 månader så slipper du månadsavgift. Ditt nummer behåller du förstås!
      Kontakta Kundservice på nummer 020-222 222 så hjälper vi dig.

    • Vad innebär bindningstid?

      När du väljer något av våra Affärspaket EU 1 GB, 5 GB, 30 GB eller 100 GB med 24 månaders bindningstid får du en bindningsrabatt. Hur stor rabatt du får beror på vilket abonnemang du har.

      När bindningstiden löper ut försvinner bindningsrabatten men ditt abonnemang fungerar precis som vanligt. Väljer du att förlänga ditt abonnemang i ytterligare 24 månader får du en ny bindningsrabatt.

    • Från när räknas min bindningstid?

      Från samma stund som du börjar använda abonnemanget eller automatiskt 90 dagar från då du tecknade abonnemanget.

    • Hur lång bindningstid och uppsägningstid har jag?

      All den här informationen hittar du på Mina sidor eller i Företagsportalen.

    • Vad händer när bindningstiden går ut?

      När din bindningstid har gått ut förlängs inte ditt abonnemang automatiskt. Din uppsägningstid är fortfarande tre månader även om din bindningstid gått ut. Månadskostnaden kan komma att ändras när bindningstiden har löpt ut.

    • Hur avslutar jag mitt abonnemang?

      Ring oss på 020-222 222 så ser vi till att hjälpa dig. Vi behöver tala med den som står som betalningsansvarig på abonnemanget.

    • Hur kommer jag åt min PUK-kod?

      Din PUK-kod hittar du på Mina sidor och Företagsportalen. Du kan även få den hemskickad i ett brev om du kontaktar Kundservice.

      Du kan också sms:a puk till nummer 222.

    • Vad är skillnaden på pin-kod och låskod?

      Med pin-kod menar vi koden som skyddar sim-kortet, den koden är densamma även om du flyttar sim-kortet till en ny telefon. Sim-korten från Telenor kommer utan pin-kod från början. Pin-koden är alltid 4 siffror.

      Koden som finns på din mobil eller surfplatta kallas låskod och ändras i enhetens inställningar. Den koden måste man slå in även om man inte har något sim-kort i mobilen. På vissa enheter kan låskoden ersättas med ett fingeravtryck eller att man svajpar i ett visst mönster.

      Man kan ha både pin-kod och låskod på sin mobil.

    • Hur byter jag pin-kod på sim-kortet?

      Du kan ändra din pin-kod via inställningarna i mobilen eller genom att knappa in
      **04*gammal pin-kod*ny pin-kod*ny pin-kod#.

    • Vad är det för skillnad på olika sim-kort?

      Det är ingen skillnad innehållsmässigt på sim-kort, det som skiljer dem åt är storleken. Läs mer om de olika sim-typerna nedan.

      Triple-simkort är marknadens nyaste och smartaste sim-kort! Det innehåller tre olika sim-kortsstorlekar: Standard/Mini-, Micro- och Nano-sim. På så sätt kan du vara säker på att alltid ha rätt typ av sim-kort till den mobil du tänker använda. Tänk på att behålla ditt Triple-sim om du skulle behöva byta storlek!
      Pin-koden på Triple-sim är från början deaktiverad. Du kan aktivera den genom mobilens pinkodsinställningar och anger då den kod som du fått med ditt Triple-sim, följt av den kod du själv vill ha.
      Triple-sim kan användas av dig som har ett abonnemang för mobiltelefon eller mobilt bredband.

      Nano-simkort är marknadens minsta sim-kort. Från början var det bara iPhone 5 och senare iPhone-modeller som krävde Nano-sim, men nu använder även ett flertal andra märken det.

      Micro-simkort är mellanstorleken på sim-kort. Vissa surfplattor och nyare smartphones kräver Micro-sim.

      Standard-simkort eller Mini-simkort är det äldsta sim-kortet på marknaden. De flesta lite äldre mobiler, modem och routrar har denna storlek.

    • Hur kan jag ta bort spärren på mitt sim-kort?

      Ta bort spärren via Mina Sidor

      Om du valde en spärrkod vid spärrtillfället kan du själv ta bort spärren.

      1. Logga in på Mina sidor och ange din spärrkod
      2. Klicka på Abonnemang
      3. Välj fliken Spärra/Öppna abonnemang
      4. Skapa och fyll i en fyrsiffrig kod - spara koden!
      5. Klicka på Öppna abonnemang

      Du är också välkommen att ringa till oss på 020-222 222.

      Ta bort spärren via Företagsportalen

      Om ditt företag använder sig av Företagsportalen kan du häva spärren även där.

    • Hur beställer och aktiverar jag ett nytt sim-kort?

      Om ditt sim-kort har slutat att fungera, behöver ersättas eller uppgraderas kan du snabbt och enkelt beställa ett nytt via Företagsportalen eller Mina sidor. Ditt gamla sim-kort är aktivt ända fram tills att du aktiverar ditt nya. Det aktiveras automatiskt när du sätter in det i din mobil, mobila bredband, surfplatta, router eller dator.

    • Vad ingår i företagsabonnemanget Affärspaketet EU?

      Med Affärspaketet EU kan du ringa, sms:a och mms:a från det besökta EU/EES-landet till svenska telefonnummer och till lokala nummer i det land du besöker. Det gäller även mellan två EU/EES-länder. Samtal med särskild taxa, trafik i satellitnät och samtal från Sverige till utlandet ingår inte.

      I abonnemanget ingår fria samtal till kollegorna i hela världen. Det betyder att samtal mellan Affärspaketet EU och mottagna samtal från företagets övriga abonnemang kan göras utan extra kostnad. Satellittrafik, samtal till eller från växelnummer eller fast telefonnummer ingår inte.

      Du kan använda hela din surfvolym när du reser inom EU/EES. Du har därmed samma surfmängd på resan som hemma på kontoret.

    • I vilka EU/EES-länder gäller Affärspaketet EU?

      Totalt omfattas följande länder och/eller geografiska områden i vår zon EU/EES:
      Belgien, Bulgarien, Cypern (södra), Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion, Rumänien, Saint Martin (franska), San Marino, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Österrike.

      Följande länder ligger i Europa men ingår inte i EU/EES:
      Albanien, Andorra, Armenien, Azerbajdzjan, Bosnien och Hercegovina, Färöarna, Grönland, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Kosovo, Makedonien, Moldavien, Monaco, Montenegro, Schweiz, Serbien, Ukraina, Vitryssland, Turkiet inkl. norra Cypern, Ryssland.

      Läs mer om EU-roaming

    • Hur påverkar EU-regleringen mig som har ett äldre företagsabonnemang?

      EU-regleringen innebär att du som EU-medborgare ska kunna ringa, sms:a och surfa när du reser tillfälligt inom EU/EES utan att det ska kosta mer än det gör när du är hemma i Sverige.

      Du kommer att få information från oss om vad som gäller för just ditt/dina företagsabonnemang.

    • Jag vill byta till Affärspaketet EU, hur gör jag?

      Vill du uppgradera till Affärpaketet EU? Ring oss på 0200-15 90 88, handla i webbutiken, besök butik eller bli kontaktad av företagsrådgivare genom att lämna dina uppgifter i vårt kontaktformulär.

    Faktura

    • När börjar jag betala för mitt abonnemang?

      Du betalar från och med den dagen du stoppar sim-kortet i enheten. Dagarna som är kvar den månaden samt dagarna för nästkommande månad hamnar på din första faktura.

    • Jag förstår inte fakturans olika delar?

      Vår fakturaförklaring rätar ut de flesta frågetecknen. Gå till vår Fakturaguide här.

    • Varför får jag betala för flera månader på min första faktura?

      Om du precis har fått din första faktura så kanske du upplever att den inte stämmer. Anledningen är att ni betalar era fasta avgifter i förskott och att abonnemangsstart sällan sammanfaller med våra brytdatum. Läs mer om första fakturan här.

    • Hur ändrar jag betalningsvillkor?

      Vill du ändra brytdatum, betalningsvillkor och fakturafrekvens? Det kan du göra själv genom att logga in på Företagsportalen, men du kan även ringa Kundservice på 020-222 222 så hjälper de dig.

    • Hur slipper jag fakturakostnaden?

      Vill du vara snäll mot miljön? Välj att betala via autogiro eller e-faktura istället för via pappersfaktura, så slipper ni dessutom betala fakturaavgift.

      Läs mer om autogiro och e-faktura

      Du kan även välja att få fakturan som en PDF-fil i Företagsportalen istället för en pappersfaktura via post. Tjänsten PDF-faktura är kostnadsfri och ingen fakturaavgift debiteras. Du beställer tjänsten via Företagsportalen.

    • Kan jag få flera fakturor samlade i en?

      Skulle du vilja samla ihop flera fakturor i en? Alla kollegor på företaget som har samma abonnemangsform kan faktureras i en gemensam samlingsfaktura. Ring Kundservice på 020-222 222 så hjälper de dig.

    • Vad kan jag se och administrera via företagsportalen?

      Via Företagsportalen kan du se och administrera mycket på egen hand. Det gäller även  företagets fakturor. I inloggat läge kan du exempelvis:

      • Se ofakturerat saldo
      • Se er fakturahistorik
      • Ändra fakturaadress och användaruppgifter (fakturaadress kan inte ändras för samlingsfaktura)
      • Ändra betalningsvillkor (faktureringsintervall, förfallodatum)
      • Administrera dina samlingsfaktura
    • Vad är "förhöjd månadsavgift"?

      Står det "förhöjd månadsavgift" på fakturan så innebär det att ni varje månad betalar för en telefon, ett modem, en dator eller router som ni valde i samband med att abonnemanget tecknades.

    • Vad menar ni med "aktivera abonnemang"?

      Bindningstiden börjar gälla från det datum som abonnemanget används första gången. Det vill säga att bindningstiden aktiveras då det första samtalet rings, första sms:et skickas, när man surfar första gången eller man tar emot ett samtal utomlands.

      Det är alltså inte från det datum som abonnemanget tecknades utan från dagen som sim-kortet används som bindningstiden gäller och abonnemanget börjar kosta. Abonnemanget aktiveras annars automatiskt efter 90 dagar.  

      Undantag

      Tjänster såsom Röstbrevlåda, Försäkring, Säkerhetspaket, Gruppnummer och Menyval börjar kosta vid köptillfället oavsett om du aktiverat ditt abonnemang eller inte.

    • Hur kan jag slippa pappersfaktura?

      Välj att betala via autogiro eller e-faktura istället för via pappersfaktura, så slipper ni dessutom betala fakturaavgift.

      Läs mer om autogiro och e-faktura

      PDF-faktura

      Du kan även välja att få fakturan som en PDF-fil i Företagsportalen istället för en pappersfaktura via post. Tjänsten PDF-faktura är kostnadsfri och ingen fakturaavgift debiteras. Du beställer tjänsten via Företagsportalen.

    • Kan jag se vilka nummer som en medarbetare har ringt och sms:at till?

      Ja, mot en avgift kan ni på fakturan få en trafikspecifikation som visar vilka nummer som har ringts, datum, klockslag, samtalslängd samt typ av samtal. Beställ trafikspecifikation på Mina sidor eller Företagsportalen.

    • Kan vi få fakturan uppdelad för en kollegas kostnader privat och i tjänsten?

      Med tjänsten "Delad faktura" kan ni dela upp privata samtal och sms och låta de anställda köpa mobilsurf privat. Det innebär att fakturan för privata samtal, sms och mobilsurf skickas till den anställdes hemadress. Tjänsten har en startavgift samt en årsavgift.

    • Vad har Telenor för bank- och plusgiro?

      Vårt bankgironummer är 5331-1338 och vårt plusgironummer är 4792603-5.

    • Hur betalar jag min faktura från en utländsk bank?

      För att betala från utlandet, ange följande uppgifter:

      • SWIFT/BIC: NDEASESS
      • IBAN-nummer: SE2195000099603447926035

      Glöm inte att alltid ange fakturanummer eller kundnummer.

    • Jag har autogiro, när dras pengarna från mitt konto?

      Pengarna dras på fakturans förfallodatum. Inträffar förfallodatum på en helgdag dras pengarna nästkommande vardag.

    • Vad ska jag göra om jag byter bank?

      Kontakta din nya bank.

    • Hur avbeställer jag autogiro?

      Du tar helt enkelt bort ditt medgivande genom att logga in på din Internetbank.

    • Hur ser jag att min ansökan om Autogiro/e-faktura gått igenom?

      Det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

      För e-faktura så ser du direkt på din internetbank att allting är ok.

      Om anmälan till Autogiro/e-faktura inte hunnit gå igenom förrän nästkommande förfallodatum kan ytterligare en pappersfaktura hinna skickas ut.

    • Hur kommer jag igång med e-faktura?

      Det enklaste och snabbaste sättet att skaffa e-faktura är via din internetbank. Läs om hur det går till här.

    • Hur kommer jag igång med autogiro?

      Det enklaste och snabbaste sättet att skaffa autogiro är via din internetbank. Läs om hur det går till här: http://www.telenor.se/foretag/support/faktura/autogiro-och-e-faktura/

    Felsökning

    • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

      Prova att använda sim-kortet i en annan mobil. Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

    • Varför kommer jag inte ut på internet med mitt mobila bredband?

      Prova att starta om datorn och även modemet.
      Har du kopplat in modemet direkt i datorn? Testa att sätta det i en annan usb-port.
      Kolla så att du har täckning.

      Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

    • Varför kan jag inte surfa på min iPhone?

      Om du har problem att surfa på din iPhone så kolla in våra guider för att se om du själv kan lösa problemet.

    • Varför kan jag inte skicka mms?

      Börja med att kolla att mobildata är påslaget i mobilens inställningar. Slå även av WiFi och som sista steg kan du testa att starta om mobilen.

      Fungerar det fortfarande inte kan du kontrollera APN-inställningarna. Det förklarar vi hur du gör i våra enkla mobilguider.

    • Mitt mobila bredband kopplas ner om jag inte är aktiv, vad är fel?

      Bredbandet kopplar ner när datorn går i viloläge. Stäng av viloläget på datorn och problemet är löst.

    • Varför kan jag inte ansluta till WiFi?

      Börja med att testa stänga av och sätta på telefonen. Se till att WiFi-funktionen är aktiverad på telefonen.

      Funkar det fortfarande inte? Titta i våra guider för mer tips.

    • Varför kan jag inte ta emot sms?

      Börja med att starta om mobilen. Fungerar det fortfarande inte hittar du förmodligen ett svar i våra enkla mobilguider.

    • Varför kan jag inte skicka sms?

      Börja med att starta om mobilen. Fungerar det fortfarande inte hittar du förmodligen ett svar i våra enkla mobilguider.

    • Varför kan jag inte ta emot mms?

      Börja med att kolla att mobildata är påslaget i mobilens inställningar. Slå även av WiFi och som sista steg kan du testa att starta om mobilen.

      Fungerar det fortfarande inte kan du kontrollera APN-inställningarna. Det förklarar vi hur du gör i våra mobilguider.

    Företagsportalen

    • Hur beställer jag Företagsportalen?

      Företagsportalen är en avtalstjänst hos Telenor. Den tecknas i samband med att du tecknar företagsavtal med oss.

      Som avtalskund kan du ansöka om administratörskonto på nedan länk: http://foretagsportalen.telenor.se eller kontakta Kundservice.

    • Hur kommer jag igång med Företagsportalen?

      Börja här!

    • Hur loggar jag in i Företagsportalen?
    • Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur gör jag?

      Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn till Företagsportalen? Gå till adressen och fyll i ditt användarnamn eller mobilnummer i fältet. Ett engångslösenord kommer att skickas till det mobilnummer som finns registrerat.  http://foretagsportalen.telenor.se

    • Var loggar jag in och administrerar tjänsten Gruppnummer?

      Om du tecknade Gruppnummer efter 14 januari 2014 administrerar du Gruppnummer i Företagsportalen. Klicka här för att logga in.

      Gruppnummer som tecknades före 14 januari 2014 administreras istället här - logga in

    • Vad kan jag göra i Företagsportalen?

      Företagsportalen är vår självbetjäningsportal som ger ditt företag överblick och kontroll över avtal och mobilabonnemang ni har hos Telenor. Här kan du:

      • Se användarinformation, dina fakturor och betalningar
      • Beställa nya abonnemang och sim-kort
      • Beställa/avbeställa tjänster till dina befintliga abonnemang
      • Se användarens PUK-kod, sim-kortnummer och bindningstid samt ändra användare, adresser och kostnadsställe 
      • Administrera tjänster som Utökad nummervisning, Menyval och Gruppnummer
      • Med tilläggstjänsten Mobil Analys kan du ta fram rapporter och statistik över samtal och kostnader

      Företagsportalen är i grundutförandet kostnadsfri och det går att lägga till obegränsat antal administratörer. Vill du komplettera med någon av våra tilläggstjänster Mobil Analys, Terminalinformation eller Trafikspecifikation, tillkommer en kostnad.

    • Hur lägger man till nya administratörer?

      Varje företag utser en huvudadministratör som får inloggningsbehörighet av Telenor.
      Huvudadministratören kan sedan utse administratörer och kan sätta behörighetsprofiler som reglerar vad administratörerna har rätt att se och göra.

    • Kan jag spärra och aktivera abonnemang i Företagsportalen?

      Du kan spärra och aktivera abonnemang samt administrera vilande abonnemang. Det går också att avsluta abonnemang – direkt eller vid ett fastställt datum. Hamnar en mobil på avvägar kan du spärra den och även ta bort spärren om den kommer till rätta igen.

    • Hur kan jag få kontroll över mobilkostnaderna?

      Ta kontrollen över mobilkostnaderna genom ökad kunskap om företagets mobilanvändning. Vill du få ännu bättre kontroll kan du komplettera med någon av våra tilläggstjänster Mobil Analys, Terminalinformation eller Trafikspecifikation (kostnad tillkommer). 

      Saldolarm
      I Företagsportalen kan saldolarm sättas – sms eller e-post meddelar när användare använder sitt mobilabonnemang över en viss gräns som du själv bestämmer.

      Ärendehistorik
      Följ upp och öppna alla ärenden och beställningar som gjorts i Företagsportalen.

      Felanmälan
      Skapa egen felanmälan för företagets SLA-tjänster och övriga mobila och fasta tjänster. Följ status för dina pågående ärenden samt sök efter avslutade ärenden och se information om dem.

    • Vad är det för systemkrav?

      Systemkrav
      Firefox, Safari och Chrome, senaste version.

      Webbläsare
      Telenor stödjer de vanligaste browsers såsom Google Chrome, Internet Explorer 9 och nyare versioner, Firefox samt Safari.

    Garanti och försäkring

    • Vilken garanti har min produkt?

      Då alla produkter och tillbehör har olika garantier hänvisar vi till respektive tillverkare.

      Klicka här för information om garantin för din Sony-telefon.

      Klicka här för information om garantin för din Samsung-telefon.

      Klicka här för information om garantin för din iPhone.

    • Vad täcker garantin?

      Garantin täcker sådant som var fel redan från början, till exempel om en knapp slutar fungera eller om mjukvaran börjar krångla. Är du osäker kan du ringa vår serviceverkstad på 08-420 038 99 vardagar 09 – 20.

    • Varför ska jag ha Trygg 48 som företagare?

      Ibland händer det som inte får hända. Din mobil eller surfplatta skadas, går sönder, försvinner eller stjäls. Men ta det lugnt, det ordnar sig om du har Trygg 48. Vid skada som omfattas av Trygg 48 garanterar vi att du får en utbytesmobil eller surfplatta, som är likvärdig med den skadade eller stulna, inom två arbetsdagar.

    • Räcker inte min företagsförsäkring?

      Telenors försäkringslösning ger dig en extra trygghet då den täcker det mesta om olyckan skulle vara framme. Självrisken är på 750 kr för mobil och 500 kr för surfplatta vid första skadetillfället under en 12 månaders period.

      Tecknades försäkringen innan den 18/11 2015 baseras självrisken på produktens värde. Läs mer om självrisken här, och på Mina sidor kan du se när försäkringen tecknades.

      Som momspliktigt företag betalar du samma självrisk som en konsument, men du betalar moms på hela skadeersättningsbeloppet. Momsen drar du naturligtvis av i din bokföring precis som vanligt.

    • Hur kommer jag igång med Trygg 48?

      Du tecknar Trygg 48 när du köper en ny mobil eller surfplatta med Telenorabonnemang, eller inom 14 dagar efter köpet. Glöm inte att ta med produkten och ditt kvitto till en Telenorbutik om du vill teckna försäkringen efter köptillfället. Försäkringen kan i nuläget inte tecknas på telenor.se.

      Trygg 48 gäller för den senaste mobilen eller surfplattan du köpt och använder med ditt Telenor-abonnemang. Om du får en ny mobil eller surfplatta av oss, fortsätter Trygg 48 att gälla för den. Detsamma gäller om du själv köper en ny produkt.

    • Vad täcker Trygg 48?

      Till exempel fukt-, tapp- och glasskador, stöld och förlust. Vid godkänd stöld/förlust täcker försäkringen även upp till 10 000 kr i trafikkostnader om någon använder din stulna eller borttappade mobil för att ringa, sms:a och surfa.

    • Vad täcks inte av Trygg 48?

      Trygg 48 täcker inte skador, stöld eller förlust som:

      • Inte påverkar mobilens/surfplattans användbarhet
      • Skett innan försäkringsgivarens ansvar inträdde
      • Uppkommit avsiktligt

      Trygg 48 gäller inte heller om icke-auktoriserade reparationer, installationer eller ingrepp gjorts på den skadade mobilen/surfplattan.

    • Täcker Trygg 48 tillbehör?

      Nej, det gör den inte.

    • Hur gör jag skadeanmälan om jag har försäkring hos Telenor?

      Har du en försäkring hos Telenor kan du välja mellan att skapa en skadeanmälan innan du skickar in din mobil/surfplatta eller skicka in din mobil/surfplatta direkt till vår serviceverkstad för lagning.

      Fördelen med om du väljer att göra skadeanmälan innan du skickar in din mobil/surfplatta är att du, mot kostnad av självrisken, får en utbytesmobil/surfplatta inom 48 timmar. Du behöver då inte vara utan en fungerande produkt.

      Till skadeanmälan

       

    • Hur gör jag skadeanmälan vid garantiärende/om jag inte har försäkring?

      Du kan beställa reparation av din mobil, surfplatta eller IP-terminal direkt via telenor.se oavsett om du har garanti kvar eller inte. Om skadan inte omfattas av garantin får du ett kostnadsförslag via sms eller mail.

      Starta reparationsärende

    • Vad händer när jag har gjort skadeanmälan?

      Skadeanmälan

      1. Du får en bekräftelse via mail/sms med en länk dit du hela tiden kan följa ditt ärende.Du kan också kontakta oss på 040–680 30 70 vardagar kl 09.00-20.00.
      2. Inom 48 vardagstimmar (från det att bekräftelsen om ersättning skickats till dig) finns en utbytesenhet att hämta på närmaste utlämningsställe.
      3. En faktura på självrisken skickas till dig.
      4. När du hämtat ut din nya mobil/surfplatta skickar du tillbaka din gamla i samma förpackning som den nya enheten levererades i. (Vid stöld och förlust bortser du såklart från det här steget).

      Garantiärende

      1. Du får en bekräftelse via mail/sms med en länk dit du hela tiden kan följa ditt ärende. Du kan också kontakta oss på 040–680 30 70 vardagar kl 09.00-20.00.
      2. Täcks felet av produktgarantin behöver du inte betala något. Annars skickar vi dig ett kostnadsförslag. Inom 5 dagar måste du svara på kostnadsförslaget.
      3. Om du godkänner kostnadsförslaget börjar vi direkt att reparera din produkt. Därefter skickar vi tillbaka den till dig eller till den butik du lämnade in den i. Skulle du inte godkänna kostnadsförslaget skickar vi tillbaka mobilen/surfplattan till dig i befintligt skick mot en servicekostnad på 350 kr. Vi kan också skicka den till återvinning kostnadsfritt om du hellre vill det.
    • Vad ska jag tänka på innan jag skickar in min trasiga mobil/surfplatta på reparation?
      • Gör en backup om du inte redan gjort det. Läs om hur du säkerhetskopierar innehållet i din mobil i våra guider
      • Ta bort eventuella kodlås
      • Avaktivera Hitta min iPhone
    • Jag har Trygg 48. När får jag min utbytesmobil/-surfplatta?

      Din nya mobil eller surfplatta finns att hämta på närmaste utlämningsställe inom 48 timmar (vardagar) från det att bekräftelsen om ersättning skickats till dig.

    • Hur spärrar jag min mobil?

      Vad trist att du blivit av med din telefon. Börja med att göra en polisanmälan och spärra sedan mobilen via Mina sidor.

      Läs mer om vad som händer efter att du spärrat din mobil här.

    • Hur spärrar jag mitt abonnemang?

      Du kan spärra ditt abonnemang på Mina sidor eller så ringer du oss på 020-222 222. Har du även blivit av med mobilen så måste du göra en polisanmälan också.

    • Hur säger jag upp försäkringen Trygg 48?

      Har du ingen nytta av försäkringen tar du bort den på Mina sidor. Du kan också sms:a stopptrygg till 222 från den mobil du har försäkrat.

    • Hur stänger jag av Hitta min iPhone

      Gå in under Inställningar och välj iCloud. Bocka av Hitta min iPhone, bekräfta med ditt Apple-ID. Har du inte tillgång till din mobil kan du även stänga av funktionen på icloud.com.

    Köp och förlängning

    • Jag har bindningstid kvar, kan jag byta mobil ändå?

      Du får ha max 6 månader kvar på din bindningstid för att kunna förlänga ditt abonnemang med något av våra befintliga abonnemang. Om du förlänger ditt abonnemang kan du vid beställning välja att behålla ditt nummer.

    • Hur förlänger jag mitt abonnemang?

      Börja med att välja vilken mobil du vill ha. Efter att du fyllt i dina uppgifter får du välja om du vill behålla ditt nummer. Bocka i den rutan så blir abonnemanget förlängt.

    • Kan jag testa abonnemanget innan jag bestämmer mig?

      Ja, som ny kund hos Telenor får du möjlighet att testa abonnemang och täckning i 30 dagar med Telenor Try. Vill du inte fortsätta som kund betalar du bara för de dagar du har hunnit utnyttja abonnemanget. Telenor Try kan utnyttjas en gång per person och år. Läs mer om Telenor Try

    • Kan jag ångra mitt köp?

      Om du gjort ett köp via webben, telefon eller eventförsäljning (på en plats utanför butikslokal) har du 14 dagars ångerrätt. För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och en tjänst får inte ha påbörjats. Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

      Som ny kund hos Telenor har du dock alltid möjlighet att prova abonnemang och täckning i 30 dagar. Läs mer om vår tjänst Telenor Try

    • Vad innebär Telenor Try?

      Som ny kund hos Telenor får du möjlighet att testa abonnemang och täckning i 30 dagar, innan du bestämmer dig för att använda oss. Vill du inte fortsätta som kund betalar du bara för de dagar du hunnit nyttja abonnemanget. Telenor Try kan utnyttjas en gång per år och person. Läs mer om Telenor Try

    • Vad ingår inte i Telenor Try?

      Om du endast köper mobil eller surfplatta via oss så gäller inte Telenor Try.
      Telenor Try gäller inte heller vid förlängningar. Läs mer om Telenor Try

    • När får jag min leverans?

      Om produkterna du beställt finns på lager är leveranstiden 2-3 arbetsdagar. Om de inte finns på lager levereras produkterna vanligtvis inom 1-3 veckor. 

    • Om jag testat Telenor Try, vad händer då med mitt abonnemang?

      Vi avslutar abonnemanget. Du betalar endast för de dagar du använde abonnemanget.
      Telenor Try gäller inte vid förlängningar. Läs mer om Telenor Try

    • Vad ska jag tänka på vid Telenor Try?

      Om du köpt en mobil eller surfplatta behöver dessa returneras i originalförpackning med tillhörande manual och tillbehör, utan synliga skador. Övriga tillbehör som följde med eller köpts separat kan enbart returneras i oöppnad förpackning. Läs mer om Telenor Try

    • Hur gör jag för att ångra ett köp med Telenor Try?

      Gå tillbaka till den Telenorbutik där du köpte abonnemanget. Glöm inte ta med dig de tillbehör och produkter som du eventuellt fick vid köpet. Köpte du abonnemanget via kundservice eller telenor.se kan du istället ringa oss på 020-222 222. Läs mer om Telenor Try

    Nät och täckning

    • Var hittar jag aktuell information om eventuella driftstörningar?

      På driftstörningskartan kan du se en översikt av aktuell information om driftstörningar med geografisk utbredning samt mindre, lokala driftstörningar.

      Driftstörningskarta över Telenors nät

    • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

      Prova att använda sim-kortet i en annan mobil. Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

    • Varför kommer jag inte ut på internet med mitt mobila bredband?

      Prova att starta om datorn och även modemet.
      Har du kopplat in modemet direkt i datorn? Testa att sätta det i en annan usb-port.
      Kolla så att du har täckning.

      Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

    • Varför kan jag inte surfa på min iPhone?

      Om du har problem att surfa på din iPhone så kolla in våra guider så löser det sig säkert.

    • Varför har jag ingen/dålig täckning i vissa delar av bostaden?

      Troligtvis når vi inte ända fram på grund av tjocka väggar eller fönster. Prova från ett annat ställe i ditt hem. Får du det inte att fungera finns vi till din hjälp på 020-222 222. 

    • Vad ska jag göra om det står Ingen service i displayen?
      1. Börja med att starta om din enhet. Har du en iPhone kan du prova en hård omstart genom att hålla in både av-/på-knappen och hemknappen samtidigt tills äpplet börjar lysa på skärmen.
      2. Prova att använda sim-kortet i en annan mobil eller beställ ett nytt på Mina sidor.

      Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

    • Vad kan jag göra för att täckningen ska bli bättre i mitt hem?

      Radiovågorna har i allmänhet lättare att nå fram nära fönster och öppna ytor. Olika mobiltelefoner och terminaler har olika god mottagningsförmåga.

      Med hjälp av vår kundservice kan du utesluta många andra problem, till exempel felaktiga inställningar. Via kundservice kan du också rapportera in att du har dålig täckning.

    • Hur kan jag felanmäla brist på täckning till Telenor? Vad kan jag förvänta mig?

      Kontakta vår kundservice och tala om vilken adress det rör sig om. Detta är värdefull information för oss på Telenor. Vad som händer sedan beror på våra övriga planer i nätet.

    • Vad händer om jag felanmäler till Telenor att jag har dålig täckning?

      Vi samlar ihop alla synpunkter kring täckning som kommer från våra kunder. Synpunkterna blir sedan, tillsammans med övriga mätningar i nätet, underlag för de ut- och tillbyggnader vi gör i våra nät.

    • Varför stämmer inte täckningskartan?

      Täckningskartan ska ses som en indikation på var det bör finnas utomhustäckning, givet våra sändares styrka och placering. Nivåskillnader i naturen påverkar dock täckningen. Även täta skogspartier, byggnader och liknande kan hindra radiosignalerna. Vilken modell av mobil, modem, surfplatta mm du använder spelar också roll, eftersom deras radiomottagningsförmåga skiljer sig åt.

      Eftersom täckningen påverkas av allt detta är det svårt för oss att säga exakt hur just din mottagning kommer att vara på en given plats. Det bästa testet görs därför av dig själv. Vår täckningsgaranti ger dig möjlighet att ytterligare prova täckningen och ångra dig om du inte skulle vara nöjd.

    • Varför är hastigheten på nätet låg?

      Hastigheten i nätet varierar helt naturligt, bland annat beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt. Din normalhastighet finns angiven som ett intervall i ditt abonnemang.

      Lägre hastighet kan bero på flera saker: inställningar, tillfälliga störningar i nätet och annat. Om du upplever lägre hastighet än du förväntar, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

    • Vad bygger ni ut i nätet just nu?

      Första steget i vår 4G-utbyggnad var täckning och högre kapacitet där de flesta av våra kunder bor och arbetar. Nu tar vi nästa steg i vår stora nätsatsning, allt för att du ska få den absolut bästa nätupplevelsen var du än befinner dig.

      • Vi utökar antalet basstationer i hela Sverige, i norra Sverige kommer vi utöka antalet med nästan 140 procent.
      • I södra Sverige där vi redan har en stark yttäckning fokuserar vi nu på att öka kapaciteten och hastigheten.
      • Det gemensamma 2G/4G-mobilnätet kommer täcka cirka 90 procent av Sveriges yta när utbyggnaden är klar.
    • Vad betyder “E” i displayen och vad innebär det för mig?

      "E" står för Edge, en 3G-standard för 2G/GSM-nätet som gör det möjligt att surfa i 2G-nätet med betydligt högre hastigheter än GPRS.

    • Var ligger era basstationer och hur får man mer information om dem?

      På grund av säkerhetsskäl har vi ej möjlighet att lämna ut information om exakt placering för våra basstationer.

    • Ibland får jag 4 Mbit/s och ibland 30 Mbit/s - på samma ställe. Varför når jag ibland lägre hastigheter över 4G?

      Hastigheten i nätet varierar helt naturligt, bland annat beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt.

      Din normalhastighet finns angiven som ett intervall i ditt abonnemang. Skulle du inte komma upp i de hastigheterna får du gärna kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

    • Vad är täckning?

      Täckning kan anges på två olika sätt.

      Befolkningstäckning

      Andel av befolkningen som har tillgång till nätet. (Idag har 99,5% av alla svenskar tillgång till Telenors nät där de bor eller arbetar.)

      Yttäckning

      Hur stor del av landets yta som nätet täcker.

      90% av Sveriges hela yta täcks av Telenors mobila nät. Men vissa områden, till exempel naturreservat, går inte att täcka in helt. Och kanske är det skönt att kunna koppla ner ibland.

    • Varför får jag sämre mottagning med nya mobilen?

      Saker som påverkar mottagningen.

      • Tjocka stenväggar i gamla hus kan försämra mottagningen. Men även moderna, energieffektiva hus med miljöfönster kan ge sämre mottagning.
      • Ju närmare du är en basstation (mast) desto bättre blir mottagningen.
      • Berg, dalar eller tät skog gör att du kan få sämre mottagning.
      • En del mobilskal kan dämpa radiosignalerna till din mobil påtagligt vilket i sin tur påverkar uppkopplingen.
      • Headset kan förbättra mottagningen.
    • Vad är kapacitet?

      Kapacitet är att samtidigt kunna hantera många användare och hög trafik. Kapaciteten mäts som genomströmning eller “hastighet” med enheten Mbit/s.

    • Jag har jättebra mottagning, varför går det så långsamt att surfa?

      Saker som påverkar kapaciteten

      Om flera personer i samma cell (området kring en basstation) använder nätet samtidigt delas kapaciteten på dessa personer. Basstationen försöker ge alla användare lika mycket resurser, men det blir ändå inte exakt lika.

      Telenor bygger varje dag minst två nya basstationer inom 2G/4G-nätet.

      Mobila nätet är en delad resurs

      Mobildata fungerar ungefär så att ju fler som använder den delade resursen ju mindre “data” får varje användare.

    • Vad är stabilitet?

      Stabilitet eller driftsäkerhet på mobilnät är oerhört viktig. Nätet ska fungera 24/7 under alla årets dagar. Men ibland blir det störningar vi inte kan styra över. Då gäller det att snabbt åtgärda skadan.

    • Varför försvann mottagningen plötsligt?

      Saker som påverkar stabiliteten

      • Elavbrott
      • Skadade kablar vid grävarbeten
      • Stormskador

      Nätet övervakas dygnet runt av Telenors NOC - Network Operations Center. De säkerställer att allt fungerar och agerar omgående om något skulle hända.

    • Hur samspelar 2G, 3G och 4G?

      G står för generation. I vårt mobila nät samspelar alla generationer för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.

      2G -nätet används i huvudsak för tal men utnyttjas även för betalterminaler och larm.
      3G-nätet används för samtal och data.
      4G används idag för snabb surf. På sikt ska man även kunna ringa med 4G
      5G är nästa generation som sägs bli snabbare än det fasta nätet

    Mina sidor och appen

    • Hur hanterar jag mina företagsabonnemang hos Telenor?

      Mina sidor och i appen har du full kontroll på ditt abonnemang. Här kan du se saldo, dina fakturor och hantera tjänster som till exempel att spärra telefonen, beställa nytt sim-kort, fördela och köpa mer surf. Läs mer om vad du kan göra här.
      Har du flera abonnemang hos oss? Ett tips är att koppla dem till ett och samma Mina sidor-konto. Då slipper du växla mellan olika konton.

    • Varför kan jag inte logga in på mina Mina sidor?

      Det kan bero på flera olika saker. Kanske kan vår guide hjälpa dig.

       

    • Hur återställer jag lösenordet till Telenorappen och Mina sidor?

      Här återställer du ditt lösenord. (Du har samma lösenord till både Mina sidor och Telenorappen.)
      Då får du ett nytt tillfälligt lösenord utskickat via sms eller e-post. När du loggat in med det tillfälliga lösenordet kan du ändra till ett eget lösenord.

    • Varför kan jag inte se alla mina företagsabonnemang på Mina sidor?

      Du väljer själv vilka abonnemang/kontantkort som ska finnas tillgängliga genom att koppla dessa till ditt Mina sidor-konto.

    • Hur loggar jag in i Telenorappen?

      Dina inloggningsuppgifter är samma som de du har till Mina sidor. Har du inget användarkonto kan du skapa ett direkt i Telenorappen. 

    • Kan jag beställa tjänster i Telenorappen?

      Nej, du gör det via Mina sidor.

    Mobiler och surfplattor

    • Vad är ett IMEI-nummer?

      Det är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga.

    • Var hittar jag IMEI-numret?

      Knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

      Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.

    • Vilken garanti har min produkt?

      Då alla produkter och tillbehör har olika garantier hänvisar vi till respektive tillverkare.

    • Vad täcker garantin?

      Garantin täcker sådant som var fel redan från början, till exempel om en knapp slutar fungera eller om mjukvaran börjar krångla. Är du osäker kan du ringa vår serviceverkstad på 040-680 30 70 vardagar 09 – 20.

    • Vad betyder operatörslåst mobil?

      Att mobilen bara fungerar med sim-kort från en viss operatör.

    • Är era mobiler operatörslåsta?

      Nej, inte längre. Däremot kan mobiler köpta innan 1 maj 2014 vara det. Här tar du snabbt reda på om din gamla mobil är låst till oss.

    • Jag vill låsa upp min operatörslåsta mobil. Vad kostar det?

      350 kr och görs enkelt via vår upplåsningssida.

    • Hur lång tid tar det att låsa upp min mobil?

      Det tar inte mer än 5-10 minuter. Det gör du själv via vår upplåsningssida.

    • Hur tar jag en backup på mina bilder och kontakter?

      Till din hjälp har vi tagit fram två grymma, kostnadsfria appar. Med Capture för du enkelt över alla bilder och filmer från en enhet till en annan. Och med appen Mina kontakter flyttar du över din telefonbok.

      Det finns även guider över hur du säkerhetskopierar hela din mobil här.

    • Hur tar jag bort mobilens/surfplattans kodlås?

      Det beror på vilken typ av mobil du har.

      • Apple: Inställningar → Touch ID och lösenkod
      • Samsung: Inställningar → Låsskärm och säkerhet → Skärmlåstyp
      • Sony: Inställningar → Säkerhet → Skärmlås
      • Nokia: Alla inställningar → Låsskärm
    • På vilka sätt kan jag få upplåsningskoden?

      När du gått igenom alla steg på den här sidan får du kod, instruktioner och kvitto i sista steget:
      Klicka här för att beställa upplåsningskod

      Om du inte kan låsa upp din mobil när beställningen är klar får du även ett mail med all information, så du kan låsa upp den vid ett senare tillfälle.

    • Hur kommer jag igång med röstbrevlådan?

      Du ringer 888 från din mobil och följer instruktionerna.

    • Hur tar jag bort röstbrevlådan?

      Det gör du via Mina sidor eller i Företagsportalen. Tänk på att alla meddelanden och hälsningsfraser kommer raderas. 

    • Vad har jag för kod till röstbrevlådan?

      Den väljer du själv genom att ringa 886. Du kan också logga in på Mina sidor och välja kod där. 

    • Kan jag stänga av röstbrevlådan tillfälligt?

      Självklart. På Mina sidor klickar du i mellan vilka datum den ska vara avstängd. Du kan också sms:a svarare av (antal dagar) till 222. Då stängs den av direkt.

    • Kan jag lyssna av min röstbrevlåda från en annan telefon?

      Absolut. Du ringer +46 708 222 888 och anger din kod till röstbrevlådan.

    • Vad har Telenor för APN-inställningar för mobilsurf?

      Access Point Name (APN):

      services.telenor.se

    • Finns kortkommandon tillgängliga för Röstbrevlådan?

      Ja, kortkommandon kan du alltid ange in i Telenor Röstbrevlåda.

       

      Följande kommandon finns tillgängliga:

      Göra en paus

      7 (tryck 7 igen för att fortsätta).

      Få hjälp

      8

      Få allmän beskrivning av Telenor Röstbrevlåda. 

      88

      Återvända till Huvudmenyn. 

      9

      Ångra senaste knapptryckning. 

      *

      Avsluta pågående funktion.

      #

       

       

      Medan du avlyssnar dina röstmeddelanden kan följande kommandon användas för att:

      Ringa tillbaka till den som lämnat meddelandet

      0 (gäller ej utland eller hemligt nummer)

      Backa 8 sekunder i meddelandet.

      1

      Repetera hela meddelandet. 

      11

      Hoppa över tidsangivelsen. 

      2

      Ångra en radering. 

      5

      Radera meddelandet. 

      4

      Lyssna på nästa meddelande. 

      6

       Göra en paus 

      7 (tryck 7 igen för att fortsätta).

    Office 365

    • Vad är Office 365?

      Office 365 är Microsofts paketering av onlinetjänsterna, Exchange Online, SharePoint Online, Skype for Business och Office Web Apps. Office 365 säljs som ett abonnemang där man betalar per användare och månad för tillgång till tjänsten.

      • Exchange Online ger dig tillgång till mail, kalender, kontaktlistor, to-do m.m.
      • SharePoint är en plattform för informationshantering på intranät och internet där de anställda kan dela dokument med versionshantering och incheckning/utcheckning m.m.
      • Skype är Microsofts chat och videokonferenslösning som även stöder delning av skrivbord.
      • Office Online, är Officepaketets vanligaste program som innehåller Word, Excel, PowerPoint och OneNote. Du använder programmet i valfri browser istället för att ha det installerat på din PC eller Mac. 

      Du har möjlighet att köpa till det klassiska Officepaketet med lokal installation på användarens PC eller Mac, även det som månadsprenumeration istället för livstidslicens. Alla produkter syftar till att göra anställda, kunder och leverantörer mer effektiva och på ett kostnadseffektivt sätt. Detta för att företaget slipper drifta och förvalta hårdvara för e-post, web och fillagring och istället köper en tjänst.

    • Vad är skillnaden mellan Office 365 och Office?

      Office är en programvara som innehåller Word, PowerPoint, Excel, Outlook och OneNote. Office installeras på din stationära eller bärbara dator. Office 365 är en onlinetjänst som erbjuder e-post, delade kalendrar, möjligheten att skapa och redigera dokument online, skicka och ta emot snabbmeddelanden, webbkonferenser, en publik webbplats för ditt företag och interna sidor. Allt är tillgängligt var som helst – med stationär dator, laptop, surfplatta eller smartphone.

      Du som har Office 2010 installerat på din dator kan snabbt konfigurera programvaran med Office 365. Du kan enkelt hämta, redigera och spara Office-dokument i Office 365-molnet, ha medförfattare i dokument i realtid, snabbt inleda PC-till-PC samtal, chatt och webbkonferenser med andra. Office 365 är även kompatibel med Office 2007 och nyare versioner av Office. Vissa Office 365 planer omfattar Office Professional Plus, som är Office som prenumerationstjänst.

    • Vilken version av Office fungerar med Office 365?

      Office 365 fungerar bäst med Office 2010 och Office 2011 för Mac. Office 365 fungerar också, men med något begränsad funktionalitet, med Office 2007 och Office 2008 för Mac. Om man har en tidigare version av Office måste man uppdatera till en nyare version för att kunna använda Office 365.

    • Vad innebär samarbetet mellan Telenor och Microsoft för mig?

      Vårt samarbete innebär att du som kund endast behöver ha Telenor som kontakt och avtalspart rörande all din kommunikation och tjänster. Telenor sköter kontakten med Microsoft och du har bara en part att tala med i alla ärenden. Telenor erbjuder dessutom support på tjänsten och har attraktiva accesser att lägga till för att få en så hög kvalitativ tjänst som möjligt. Telenors väl utbyggda nät för mobil data skapar mycket bra förutsättningar för en bra prestanda och upplevelse av Office 365.

    • Kan även företag med avancerade IT-behov ha nytta av Office 365?

      Office 365 erbjuder en komplett uppsättning Office Professional Plus-program i kombination med Office Web Apps. Även den avancerade versionen av Exchange Online, SharePoint Online och Skype for Business finns tillgänglig. Office 365 är den mest kompletta lösningen för affärsproduktivitet som finns tillgänglig i molnet idag.

    • Kan mitt företag använda Office 365 utan att vara IT-experter?

      Office 365 kräver ingen IT-expertis, som när man hanterar sina egna servrar för mail och fillagring. Det enda man behöver kunna är hur man använder produkterna. Minst en person på företaget blir dock utsedd till administratör och ansvarar för att sätta upp nya användare och deras rättigheter i företagets Office 365 miljö. Telenor har också möjlighet att hjälpa till med administration av företagets konton.

    • Var fungerar Office 365?

      Med Office 365 är allt är tillgängligt var som helst – med stationär dator, laptop, surfplatta eller smartphone. För att det ska fungera så krävs lämplig terminal, internet-anslutning och en version av Internet Explorer, Firefox eller Safari som stöds.

      En del mobila funktioner kräver Office Mobile 2010, som ingår i vissa versioner av Windows Phones och Nokia-telefoner. Office Mobile 2010 ingår inte i Office 2010-programsviten eller Web Apps. Det finns vissa skillnader mellan programmen Office Web Apps, Office Mobile 2010 och Office 2010.

    • Vad är det för tekniska krav för Office 365?

      Här ser du de tekniska krav från Microsoft som behövs för att du ska kunna använda hela Office 365. Dessa krav är rekommendationer. Minimikraven för Office 365 är Microsoft Office 2007, Internet Explorer 8 och Windows 7 eller senare versioner. Se samtliga krav i listan nedan.

    • Vad är en domän?

      En domän är den internetadress som oftast förknippas med ett företags hemsida eller en e-postadress, till exempel www.foretaget.se och e-postdress; namn.efternamn@foretaget.se. Telenor tillhandahåller inte domännamn.

    • Vad är en domännamnsleverantör?

      En domännamnsleverantör fungerar som ett ombud för registrering av domännamn. Det vill säga det namn som står efter "@" i e-postadresser (namn.efternamn@domannamn.se) eller www.domannamn.se i webbadresser.

      Domännamnsleverantören, även kallad Registraren, ansvarar för att förmedla registrering av domännamn hos aktuellt Registry. Registryt håller register för en viss toppdomän som till exempel ".se". Genom din domännamnsleverantör erbjuds du fler tjänster i samband med registrering av ditt domännamn. Det är också till domännamnsleverantören du löpande betalar för att hålla ditt domännamn "levande".

    • Vad menas med ompekning av domän?

      För att e-post och annan internettrafik ska gå fram till Office 365 när man anropar/skickar data till ditt företags domän, måste en ompekning göras mot Office 365 miljön som Microsoft driftar. Detta hjälper Telenor till med. När ompekningen är klar kommer e-post som skickas till namn.efternamn@foretaget.se att hamna i användarens inkorg i Office 365.

    • Vad innebär migrering?

      De flesta företag har redan någon form av infrastruktur för sin mail och dokumentlagring. Antingen med egna servrar eller hyrt från extern leverantör. Migrering innebär att företagets befintliga data såsom inkorgar, kontaktuppgifter och dokument flyttas från nuvarande plats in i Office 365 plattformen hos Microsoft.

    Telenor One app

    • Kan alla som har ett Telenor abonnemang eller kontantkort från Telenor använda appen?

      Appen fungerar endast för dem som har ett abonnemang i den molnbaserade växeln Telenor One 2.0. Har du en tidigare version av Telenor One så kan du inte logga in i appen. Kontakta Kundservice.

    • Hur kommer jag igång med Telenor One App?

      För att kunna använda alla växelfunktioner, behöver du göra tre saker:

      1. Gå in på minasidor.telenor.se och skapa ett Mina sidor-konto.
      2. Ladda ner Telenor One App (när din mobiltelefon är igångsatt) via App Store, Google Play eller Windows Store.
      3. Logga in i appen med samma inloggningsuppgifter som till Mina sidor-kontot.

      Om du har glömt lösenordet till Mina sidor klicka på länken glömt lösen så får du en pinkod skickad till din telefon och sen kan du skapa ett nytt lösenord.

    • Vad kostar appen?

      Appen är gratis att ladda ner och använda. Man betalar dock för den datatrafik som appen använder sig av. En flitig användare förbrukar cirka 0,5 Mb/dygn.

    • Vad kan jag använda Telenor One app till?

      Telenor One App ger dig möjlighet att se information och göra inställningar för olika tjänster som ingår i den mobila växeln Telenor One. Du och dina kollegor får full rörelsefrihet, både på och utanför kontoret, samtidigt som ni alltid är tillgängliga.

      Du kan t ex hänvisa din telefon när du är upptagen i möten eller sjuk. Välj mellan medflyttning, vidarekoppling vid upptaget och vidarekoppling när du inte är nåbar. Du kan koppla vidare samtal till en kollega eller tala om för dina kollegor att du är upptagen samt när du åter är anträffbar. Du behöver inte leta i intranätet efter numret, det finns redan i appen. 

      Vilka tjänster som finns tillgängliga i appen beror på vilka tjänster ditt företag har valt att ha på sina abonnemang.

      Tjänster
      Hänvisa min telefon, Hantera samtal, Telefonbok, Vidarekoppling & Medflyttning, Röstbrevlåda, Nummervisning och Samtalshistorik.

    • Kan man ladda ner appen till vilken telefon som helst?

      Nej, Telenor One App fungerar endast för iOS (iPhone), telefoner som har Android som operativsystem och Windows Phone. Version 5 och senare på iOS. Version 2.2 och senare på Android och version 8 på Windows Phone.

    • Vilken användare loggar jag in med?

      Det är samma användare och lösenord som du har när du loggar in på Mina sidor. Har du ingen användare där så registrerar du en ny användare som du kopplar till ditt Telenor One 2.0-abonnemang.

    • Kan företaget spärra möjligheten att använda appen för enskilda användare?

      Ja, företaget kan beställa av Telenor att lägga en spärr på enskilda abonnemang. Det innebär att användaren kan ladda ner appen men inte logga in och använda tjänsterna.

    • Om jag ringer från appen är det då numret jag är inloggad med som jag ringer från?

      Nej, det är numret som du har kopplat till ditt sim-kort som du har i din telefon. Man kan alltså logga in med ett annat nummer än det du har i telefonen.

    • Ligger inställningar kvar (ex sätta en Hänvisning) efter uppdatering av appen till ny version?

      Ja, inställningar som gjordes före uppgraderingen finns kvar.

    • Varför ändras inte informationen i statusrutan när jag har gjort en inställning för Hänvisning, Medflyttning eller Nummervisning?

      Det är viktigt att tänka på att trycka ”Spara” på sidan där man gör inställningen för att ändringen ska aktiveras och visas i statusrutan.

    • Vilken tjänst har företräde om användaren både har Medflyttning och Hänvisning?

      Hänvisning med koppling till röstbrevlåda går före medflyttning vilket innebär att samtalen kopplas till röstbrevlådan. Även om det finns en medflyttning till annat nummer. Om en hänvisning läggs med öppen telefon (ej till röstbrevlåda) så går medflyttningen in istället och flyttar samtalet till den destination som användaren valt, till exempel annat nummer.

    • Går det att få appen på engelska?

      Ja, det är möjligt att få appen på engelska, du väljer engelska som språk för telefonen och appen får engelsk text. Om du väljer ett annat språk än svenska eller engelska så kommer appen att visas med engelsk text.

    • Varför kan jag inte se mina kontakter när jag loggar in i appen?

      Om du har problem att hitta dina kontakter i appen så hör av dig till den person på ditt företag som fungerar som kontaktperson gentemot Telenor. 

    • Mitt företag har växellösningen Telenor One 1.0, kan jag använda appen?

      Nej, det krävs att ni uppgraderar till Telenor One 2.0 för att ni ska kunna använda appen.

    • Var hittar jag funktionerna Parkera, Pendla och Konferenssamtal i iOS?

      Dessa funktioner finns inte i Telenor One App för iOS, vi rekommenderar istället att du använder de vanliga funktionerna i din iPhone.

    Utland

    • Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?

      Nej. Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige.

    • Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda utomlands?

      Ring +46 708 222 888 och slå in din personliga kod. Har du glömt koden så skickas en ny ut via sms efter två felaktiga försök.
      Att lyssna av röstbrevlådan kostar som ett vanligt samtal till Sverige

    • Hur stänger jag av min surf utomlands?

      Vi har infört ett fast pris per dag för surf i hela världen, så att du inte behöver oroa dig för räkningen när du surfar utomlands. För att undvika oväntade utgifter ”hushålla” med inkluderad volym kan du gå in under inställningar i din mobil och stänga av alla notiser, platstjänster och även ställa in manuell synkning av mail.


      Om du glömmer att stänga av mobilsurf innan du reser kan du ändå känna dig trygg eftersom du automatiskt har en saldospärr för dataroaming utomlands på ditt abonnemang. Tjänsten har ingen månadsavgift och finns där så du slipper få en oväntad överraskning på din faktura när du kommer hem.

    • Vad ska jag tänka på för att kostnaderna inte ska dra iväg när jag surfar på resan?

      Innan du reser bör du kolla upp de utlandstjänster som gör att du kan sänka priset för surf men även för samtal och sms. På så sätt kan du minska kostnaderna och få en enklare prissättning.

      Mina sidor kan du se vilka tjänster du har aktiverade på ditt abonnemang.  

    • Vad ska jag göra om min telefon försvinner när jag är utomlands?
      • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.
      • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mina Sidor under "Abonnemang".
      • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
      • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
      • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

      Läs mer om spärr av abonnemang

    • Jag har en iPhone och ska åka utomlands, vad bör jag tänka på?

      Tänk på att meddelandefunktionen iMessage är aktiverad som standard. För att den ska fungera krävs att du är ansluten till internet via mobilnätet eller WiFi.
      Tänk även på att om du har flera Apple-enheter (t.ex. en iPad) med samma Apple-ID och någon av de är kvar påslagna hemma i Sverige så kommer meddelanden att levereras till de enheterna och avsändaren får en leveransbekräftelse även om du inte fått meddelandet i utlandet.

    • Hur aktiverar jag data-roaming i min iPhone?

      För att du ska kunna surfa i din mobil måste du aktivera data-roaming. Vi förstår att man blir försiktig efter alla svarta rubriker om höga fakturor, men med lite förberedelse kan du låta data-roaming vara påslagen under hela affärsresan.

      1. Gå in på Inställningar
      2. Välj Mobilnät
      3. Aktivera Data-roaming
      4. Om du har en äldre version av iOS behöver du även kontrollera att valet EU-internet inte är aktiverat. 
    • Hur aktiverar jag data-roaming i min Android-mobil?

      För att du ska kunna surfa i din mobil måste du aktivera data-roaming. Vi förstår att man blir försiktig efter alla svarta rubriker om höga fakturor, men med lite förberedelse kan du låta data-roaming vara påslagen under hela affärsresan.

      1. Gå in på Inställningar
      2. Välj Mobila nätverk
      3. Aktivera Data-roaming

      Tänk på att tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

    • Vad kostar det att ringa, sms:a och surfa i utlandet?

      Här hittar du våra priser i utlandet.
      Trevlig affärsresa!

    • Vad ska jag tänka på om jag är nära en landsgräns?

      Om du befinner du dig nära en landsgräns finns möjligheten att mobiltäckningen för en operatör i grannlandet sträcker sig över gränsen och in i landet där du befinner dig. Är du inte observant på vilken operatörs nät din telefon är uppkopplad mot, finns risken att du debiteras för trafik gjord i grannlandet, trots att du inte har varit där. Om din telefon har kopplat upp sig mot en operatör i grannlandet kan du, via telefonens inställningar, manuellt söka fram tillgängliga operatörer och välja en operatör i det land du befinner dig.

      Kom ihåg att upprepat landsbyte bara genererar ett välkomst-sms vid första tillfället du besöker landet (efter 7 dagar genereras ett nytt välkomst-sms igen).

    • Vad gäller för ö-grupper som ej ligger i världsdelen Europa, men som tillhör EU/EES-länder?

      Här gäller samma priser som landet ö-gruppen tillhör. För Kanarieöarna gäller priset för Spanien, etc.

    • Räknas Kanarieöarna som EU-land?

      Kanarieöarna är en del av Spanien (som är en del av EU/EES), så samma priser gäller på Kanarieöarna som i Spanien.

    • Vad ingår i företagsabonnemanget Affärspaketet EU?

      Med Affärspaketet EU kan du ringa, sms:a och mms:a från det besökta EU/EES-landet till svenska telefonnummer och till lokala nummer i det landet du besöker. Det gäller även mellan två EU/EES-länder. Samtal med särskild taxa, trafik i satellitnät och samtal från Sverige till utlandet ingår inte. Dessutom kan du använda hela din surfmängd både inom Sverige och när du är på resa i EU/EES.

    • Vilka länder ingår i EU/EES?

      Totalt omfattas följande länder och/eller geografiska områden i vår zon EU/EES:
      Belgien, Bulgarien, Cypern (södra), Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion, Rumänien, Saint Martin (franska), San Marino, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Österrike.

      Följande länder ligger i Europa men ingår inte i EU eller EES:
      Albanien, Andorra, Armenien, Azerbajdzjan, Bosnien och Hercegovina, Färöarna, Grönland, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Kosovo, Makedonien, Moldavien, Monaco, Montenegro, Schweiz, Serbien, Ukraina, Vitryssland, Turkiet inkl. norra Cypern, Ryssland.

    • Hur påverkar EU-regleringen mig som har ett äldre företagsabonnemang?

      EU-regleringen innebär att du som EU-medborgare ska kunna ringa, sms:a och surfa när du reser tillfälligt inom EU/EES utan att det ska kosta mer än det gör när du är hemma i Sverige.

      Du kommer att få information från oss om vad som gäller för just ditt/dina företagsabonnemang.