Problem med surf?

Här har vi samlat en lista med de vanligaste problemen som du ofta kan lösa själv.

  • Kontrollera att du är ansluten till internet via ett mobildatanät eller WiFi.
  • Gå till Inställningar > Mobilnät. Kontrollera att Mobildata är aktiverat.
  • Starta om mobilen och kolla om det finns några uppdateringar att hämta.
  • Kontrollera att mobilens minne inte är slut.
  • Kontrollera dina APN-inställningar. Inställningar > Mobilnät >Alternativ för mobildata > Mobilt datanätverk. Under ”Mobildata” ska inställningarna vara:

    APN: services.telenor.se
    Användarnamn: Lämnas tom
    Lösenord: Lämnas tom

Se även denna guide för fler tips kring problem med nätet.

Vanliga frågor

  • Om du har full täckning men ändå till exempel inte kommer ut på internet bör du börja med att slå på telefonens flygplansläge och sedan slå av det igen. Om det inte hjälper kan du prova att starta om telefonen. Någon av dessa åtgärder brukar oftast lösa problemet.

    Har du full täckning men inte kan ringa till 112, testa att ta ut sim-kortet ur telefonen och prova sedan att ringa 112 igen.

     

    Fungerar det fortfarande inte? Här hittar du fler konkreta tips på hur du åtgärdar de vanligaste problemen, till exempel problem med internetuppkoppling. Upplever du fortfarande problem, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Vi samlar ihop alla synpunkter kring täckning som kommer från våra kunder. Synpunkterna blir sedan, tillsammans med övriga mätningar i nätet, underlag för de ut- och tillbyggnader vi gör i våra nät.

  • Troligtvis når vi inte ända fram på grund av tjocka väggar eller fönster. Prova från ett annat ställe i ditt hem. Får du det inte att fungera finns vi till din hjälp på 020-222 222. 

  • Hastigheten i nätet varierar helt naturligt, bland annat beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt. Din normalhastighet finns angiven som ett intervall i ditt abonnemang.

    Lägre hastighet kan bero på flera saker: inställningar, tillfälliga störningar i nätet och annat. Om du upplever lägre hastighet än du förväntar, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

  • Under Driftinformation hittar du aktuell information om driftstörningar med geografisk utbredning samt mindre, lokala driftstörningar.

    Se driftinformation