Driftkarta

Här hittar du aktuell information om driftstörningar med geografisk utbredning och mindre, lokala driftstörningar via en driftkarta.

Har du problem trots att driftkartan visar att allt fungerar normalt? En omstart löser fler problem än man kan tro, så prova att stänga av mobilen och sedan sätta på den igen. Fungerar det fortfarande inte? Läs våra vanligaste frågor och svar.

Saker som kan påverka din täckning

  • Mobil

    Vilken mobil du har kan också påverka din täckning. Alla mobiloperatörer använder sig av olika frekvenser för att skicka ut signaler som i sin tur ger din mobil täckning. Har du en äldre modell klarar den oftast inte av att ta emot alla frekvenser medan nyare modeller kan ta emot fler.

  • Operatör

    Vilken operatör du har kan påverka din täckning. Alla operatörer har egna områden i mobilnätet även om de på vissa ställen delar nät med varandra. Här kan du läsa vad vår nätexpert Magnus skriver om täckning.

  • 3G och 4G

    Vissa områden har endast 3G- eller 4G-täckning och det finns platser där de inte överlappar varandra helt. Har du en mobil som även stödjer 4G har du bättre täckning plus att du kan koppla upp dig på WiFi om du har tillgång till det.

    Täckningen kan också påverkas av om många samtidigt är uppkopplade mot samma basstation.

  • Byggnad

    Din täckning kan påverkas av om du är inomhus eller utomhus. Vissa husväggar kan  (som du kanske har märkt) påverka täckningen till det sämre. 

  • Upplever du problem trots att driftkartan visar att allt ska fungera?

    Här finns de vanligaste frågorna och svaren på hur du enkelt kan försöka lösa problemet själv.

    • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

      Prova att slå på telefonens flygplansläge och slå sedan av det igen. Om detta inte hjälper kan du prova att starta om telefonen. Någon av dessa åtgärder brukar oftast lösa problemet.

      Är du utomlands? Kolla här

      Fungerar det fortfarande inte? Här hittar du fler konkreta tips på hur du åtgärdar de vanligaste problemen, t.ex. problem med internetuppkoppling.

      Upplever du fortfarande problem, ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

    • Mina samtal bryts och täckningen försvinner periodvis. Varför?

      Det kan vara kopplat till platsen du befinner dig på. Tjocka betongväggar kan till exempel påverka. Ställ dig nära ett fönster eller en dörröppning för att se om det blir bättre.

      Fungerar inte det så prova att:

      1. Slå på och av flygplansläge.
      2. Starta om telefonen.
      3. Fortfarande problem? Gör ett korstest (sätt in ditt simkort i en annan mobiltelefon) för att förstå om problemet är kopplat till din mobil eller ditt abonnemang. Är problemet kopplat till abonnemanget, kontakta kundservice för felsökning.

    • Jag kommer inte ut på nätet/hastigheten är långsammare än normalt, varför?

      Upplever du att du inte kan gå ut på nätet, eller att hastigheten blivit långsammare än normalt, t.ex. för ditt extra-sim? Gå igenom vår checklista för att se om det kan lösa problemet.

    • Varför kan jag inte surfa på min iPhone?

      Om du har problem att surfa på din iPhone så kolla in våra guider med de vanligaste problemlösarna. Ofta kan du enkelt lösa problemet själv.

    • Varför kommer jag inte ut på internet med mitt mobila bredband?
      1. Prova att starta om datorn och även modemet.
      2. Har du kopplat in modemet direkt i datorn? Testa att sätta det i en annan usb-port.
      3. Kolla så att du har täckning.

      Går det fortfarande inte att surfa med ditt mobila bredband? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

    • Vad ska jag göra om det står Ingen service i displayen?
      1. Börja med att starta om din enhet. Har du en iPhone kan du prova en hård omstart genom att hålla in både av-/på-knappen och hemknappen samtidigt tills äpplet börjar lysa på skärmen.
      2. Prova att använda sim-kortet i en annan mobil eller beställ ett nytt på Mina sidor.

      Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.