För dig med försäkringen Trygg 48.

Har olyckan varit framme? Vad skönt att du försäkrade dig. För dig med Trygg 48 får du vid godkänd skada en likvärdig mobil eller surfplatta inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett. 

Vid förlust eller stöld gör du så här:

Innan du gör en skadeanmälan behöver du göra en polisanmälan och spärra din mobil/surfplatta. Här finns en guide som visar hur du gör.

Vid skada gör du så här:

Både kodlås och Hitta min iPhone måste vara avaktiverat när du skickar in din gamla mobil till oss

Självrisk

Information om självrisk finner du i Villkoren för Trygg 48.

Vad händer sen?

  1. Du får en bekräftelse via mail/sms med en länk dit du hela tiden kan följa ditt ärende.
  2. Inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett och du har fått en bekräftelse om att ersättning skickats till dig finns en utbytesenhet att hämta på närmaste utlämningsställe.
  3. En faktura på självrisken skickas till dig.
  4. När du hämtat ut din nya mobil/surfplatta skickar du tillbaka din gamla i samma förpackning som den nya enheten levererades i. (Vid stöld och förlust bortser du såklart från det här steget).

Vanliga frågor.

  • Hur tar jag bort mobilens/surfplattans kodlås?

    Det beror på vilken typ av mobil du har.

    • Apple: Inställningar → Touch ID och lösenkod
    • Samsung: Inställningar → Låsskärm och säkerhet → Skärmlåstyp
    • Sony: Inställningar → Säkerhet → Skärmlås
    • Nokia: Alla inställningar → Låsskärm
  • Vad kostar självrisken?

    750 kr för mobiler och 500 kr för surfplattor. Använder du försäkringen två gånger eller fler inom 18 månader höjs självrisken med 1000 kr. Allt står i dina villkor.

  • Vad täcker Trygg 48?

    Till exempel fukt-, tapp- och glasskador, stöld och förlust. Vid godkänd stöld/förlust täcker försäkringen även upp till 10 000 kr i trafikkostnader om någon använder din stulna eller borttappade mobil för att ringa, sms:a och surfa.
    Läs mer här.

  • Vad täcker inte Trygg 48?

    Trygg 48 täcker inte skador, stöld eller förlust som;

    • inte påverkar mobilens/surfplattans användbarhet
    • skett innan försäkringsgivarens ansvar inträdde
    • uppkommit avsiktligt.

    Trygg 48 gäller inte heller om icke-auktoriserade reparationer, installationer eller ingrepp gjorts på den skadade mobilen/surfplattan.
    Läs mer om det här.

  • Vad täcker garantin?

    Garantin täcker sådant som var fel redan från början, till exempel om en knapp slutar fungera eller om mjukvaran börjar krångla. Är du osäker kan du ringa vår serviceverkstad på 08-420 038 99 vardagar 09 – 20.

  • Gäller min hemförsäkring om felet inte täcks av garantin?

    Det beror helt på vad din hemförsäkring täcker. Börja med att kontakta ditt försäkringsbolag innan du skickar in din mobil/surfplatta på reparation.

  • Vilken garanti har min produkt?

    Klicka här för information om garantin för din Sony-telefon.

    Klicka här för information om garantin för din Samsung-telefon.

    Klicka här för information om garantin för din iPhone.

  • Var hittar jag IMEI-numret?

    Knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.