Vad kan vi hjälpa dig med?

Abonnemang

  • Hur byter jag abonnemang?

    Ring oss på 020-222 222 så hjälper vi dig att hitta något bättre.

    Du kan byta abonnemang en gång per månad, tidigast två månader efter att du tecknat abonnemanget. Det går endast att byta till något av våra aktuella abonnemang.

  • Hur lång bindningstid och uppsägningstid har jag?

    All den här informationen hittar du på Mina sidor.

  • Hur avslutar jag mitt abonnemang?

    Ring oss på 020-222 222 så ser vi till att hjälpa dig. Vi behöver tala med den som står som betalningsansvarig på abonnemanget.

  • Hur beställer jag ett nytt sim-kort?

    Det gör du via Mina sidor och kostar 250 kr. Ditt gamla kort fungerar tills du börjar använda det nya och det nya börjar fungera direkt när du stoppar in det.

  • Hur flyttar jag med mitt gamla nummer till er?

    När du gör din beställning på telenor.se kan du i samband med att du fyller i dina personuppgifter välja Flytta mitt nuvarande nummer från en annan operatör.

  • Var gäller Telenor Frihet?

    Totalt omfattas 36 länder och/eller geografiska territorier: Belgien, Bulgarien, Cypern (södra), Danmark, Estland, Finland (inkl. Åland), Frankrike (inkl. Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique, Reunion), Gibraltar, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

  • Vad kostar mitt abonnemang varje månad?

    På Mina sidor kan du se dina fakturor och även se vilka fasta kostnader abonnemanget har.

  • Hur fungerar Samla familjen?

    Här förklarar vi hur du delar surfen med familj och vänner.

  • Vem kan skaffa Telenor Frihet?

    Alla våra privatkunder har möjlighet att skaffa Telenor Frihet.
    Är du redan kund hos oss och vill byta så ringer du 0200- 114 115 så hjälper vi dig att bli fri.
    Om du inte ännu är kund hos oss så får du automatiskt Telenor Frihet när du tecknar ett nytt abonnemang.

  • Vad kostar Telenor Frihet?

    Priset beror på flera saker. Har du bindningstid eller en delbetalning av en mobil kvar? Väljer du en bindningstid på Telenor Frihet så får du rabatt. Vill du även passa på att lägga till en ny mobil så varierar priset beroende på vilken mobil du väljer.
    Kolla här för att se priserna på Telenor Frihet.

  • Hur mycket surf har jag kvar?

    Det finns två sätt du kan ta reda på det. På Mina sidor eller i Telenorappen. Du har samma inlogg till båda.

  • Det gick inte att flytta mitt nummer till er, vad ska jag göra?

    Du behöver ta kontakt med din tidigare operatör. Kolla så att du inte har några obetalda fakturor eller någon bindningstid kvar hos dem. Se också till så att det är rätt mobilnummer och samma personnummer som är registrerat på numret.

  • Vad är Telenor Frihet?

    Telenor Frihet är vårt nya abonnemang. Har du Telenor Frihet så ringer, sms:ar och mms:ar du till Sverige eller inom det EU/EES du befinner dig i till samma kostnad som om du vore hemma i Sverige. Du kan även använda all mobilsurf som ingår i ditt abonnemang på resan.
    Samtal från Sverige till andra länder och samtal till andra EU/EES-länder än det du befinner dig i ingår inte.

  • Hur köper jag mer surf?

    Det gör du på Mina sidor. Du väljer mellan 1 GB för 69 kr, 2 GB för 129 kr eller 10 GB för 199 kr.

  • Jag vill byta till Telenor Frihet, hur gör jag?

    Tyvärr kan du inte byta till Telenor Frihet här på webben ännu. Kontaka Kundservice eller kom in till någon av våra butiker så hjälper vi dig.

  • Hur överlåter jag mitt abonnemang?

    Fyll i överlåtelseblanketten och maila den till konsument@telenor.se eller posta till Telenor, FE 100, 106 56 Stockholm.

    Är det ett företagsabonnemang som du vill ta över så använder du den här blanketten istället.

    Tänk på att det kostar 250 kronor.

  • Hur fungerar Telenor Frihet i Sverige?

    Precis som vårt förra abonnemang Mobil 0,5-50 GB. Alla samtal, sms och mms ingår.
    Tänk på att samtal från Sverige till utlandet fortfarande kostar.

  • Var kan jag se min och min familjs surfvolym?

    Du hittar allt du behöver veta och lite till på Mina sidor.

  • Från när räknas min bindningstid?

    Från samma stund som du börjar använda abonnemanget eller automatiskt 90 dagar från då du tecknade abonnemanget.

  • Hur gör jag om mitt abonnemang till ett kontantkort?

    Det gör du genom att kontakta kundservice. Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Hur lägger jag till Föräldrakoll?

    Det gör du enkelt via vår app. Bläddra fram till den medlem du vill lägga till det på och bocka i Föräldrakoll under Profil. Sitter du vid en dator lägger du till det här istället.

  • Vem kan ha tjänsten Föräldrakoll?

    Du med ett Extra-sim kan ha tjänsten. Så länge du inte har ett Mobil XS-XL abonnemang. Tänk på att Föräldrakoll inte kan användas på huvudabonnemanget.

    Vilket abonnemang du har ser du på Mina sidor.

  • Hur hittar jag min puk-kod?

    Mina sidor eller på din faktura. Du kan också sms:a puk till nummer 222.

  • Vad är en surfgräns?

    Det är hur mycket du kan surfa varje månad på ett sim-kort. Du bestämmer själv hur stor den ska vara på Mina sidor.

  • Hur aktiverar jag mitt sim-kort?

    Det drar igång vid samma stund du petar in det i mobilen eller surfplattan.

  • Vad betyder portering?

    Portering är när du flyttar ditt mobilnummer från operatörer till en annan. Kallas även för nummerflytt.

  • Hur lägger jag till och tar bort tjänster?

    Det gör du enkelt på Mina sidor

  • Vad är skillnaden på pin-kod och låskod?

    Med pin-kod menar vi koden som skyddar sim-kortet, den koden är densamma även om du flyttar sim-kortet till en ny telefon. Sim-korten från Telenor kommer utan pin-kod från början. Pin-koden är alltid 4 siffror.

    Koden som finns på din mobil eller surfplatta kallas låskod och ändras i enhetens inställningar. Den koden måste man slå in även om man inte har något sim-kort i mobilen. På vissa enheter kan låskoden ersättas med ett fingeravtryck eller att man svajpar i ett visst mönster.

    Man kan ha både pin-kod och låskod på sin mobil.

  • Hur byter jag pin-kod på sim-kortet?

    Du kan ändra din pin-kod via inställningarna i mobilen eller genom att knappa in
    **04*gammal pin-kod*ny pin-kod*ny pin-kod#.

  • Vilket sim-kort ska jag använda efter att mitt nummer flyttats in till er?

    Du använder det du fått från oss när du fått ett sms om att flytten är genomförd.

  • Kan jag välja bort delar av Föräldrakoll?

    Nej. Däremot kan du slå av och på Föräldrakoll hur ofta du vill. 

  • Hur tar jag bort Föräldrakoll?

    Via Telenorappen är det enkelt. Bläddra fram till rätt medlem och slå av Föräldrakoll under Profil. Sitter du vid en dator tar du bort det här istället.

Faktura

  • När börjar jag betala för mitt abonnemang?

    Du betalar från och med den dagen du stoppar sim-kortet i enheten. Dagarna som är kvar den månaden samt dagarna för nästkommande månad hamnar på din första faktura.

  • Hur blir jag av med fakturaavgiften?

    Du loggar in på din internetbank och lägger till Telenor för e-faktura eller autogiro.
    Beroende på när du gör ändringen kan ytterligare en pappersfaktura skickas ut.

  • Jag har ett konstigt/annorlunda belopp på min faktura.

    På den här sidan förklarar vi din faktura.

  • Vilka betalningsalternativ kan jag välja mellan?

    Du kan välja bland flera olika alternativ. Med e-faktura och autogiro får du ett sms varje gång en ny faktura skapas. Och för att se fakturorna loggar du in på Mina sidor.

    Vill du hellre få hem en pappersfaktura går det också bra, men då tillkommer en fakturaavgift.

  • Hur byter jag betalningssätt?

    För att byta från autogiro till e-faktura, eller tvärtom, behöver du anmäla och avanmäla det via din internetbank.
    Här kan du läsa mer om de olika betalningsätten och även hur du byter från pappersfaktura.

  • Hur ser jag om min faktura är betald?

    Du loggar in på Mina sidor eller i Telenorappen. Där kan du se dina senaste fakturor.

  • Hur ser jag att min ansökan om Autogiro/e-faktura gått igenom?

    Det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

    För e-faktura så ser du direkt på din internetbank att allting är ok.

    Om anmälan till Autogiro/e-faktura inte hunnit gå igenom förän nästkommande förfallodatum kan ytterligare en pappersfaktura hinna skickas ut.

  • Hur avbeställer jag autogiro?

    Du tar helt enkelt bort ditt medgivande genom att logga in på din Internetbank.

  • Hur kan jag se mina gamla fakturor?

    Mina sidor kan och se och skriva ut dina tolv senaste fakturor.

  • Vad har Telenor för bank- och plusgiro?

    Vårt bankgironummer är 5331-1338 och vårt plusgironummer är 4792603-5.

  • Hur ändrar jag min adress?

    Du ändrar både din fakturerings- och bostadsadress på Mina sidor.

  • Hur beställer jag en trafikspecifikation?

    Du kan kostnadsfritt beställa en månadsprenumeration på trafikspecifikationer (detaljerade fakturor) via Mina sidor. Du kan då även se för tre månader bakåt i tiden.

  • Var hittar jag ocr-numret och andra fakturauppgifter?

    Dina obetalda och betalda fakturor, OCR-nummer, betalningsuppgifter och mycket mer hittar du snabbt och enkelt på Mina sidor.

  • Hur fungerar fakturan för Samla Familjen/Familjeflex?

    Till skillnad från våra andra abonnemang samlas allt på en och samma faktura.

  • Hur ser jag momsen på mina fakturor?

    Beställ momsspecifikation för kommande fakturor på Mina sidor . Behöver du få momsen specificerad på tidigare fakturor så ring oss på 020-222 222.

  • Hur betalar jag min faktura från en utländsk bank?

    För att betala från utlandet, ange följande uppgifter:

    • SWIFT/BIC: NDEASESS
    • IBAN-nummer: SE2195000099603447926035

    Glöm inte att alltid ange fakturanummer eller kundnummer.

Felsökning

  • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

    Prova att använda sim-kortet i en annan mobil. Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför kommer jag inte ut på internet med mitt mobila bredband?
    1. Prova att starta om datorn och även modemet.
    2. Har du kopplat in modemet direkt i datorn? Testa att sätta det i en annan usb-port.
    3. Kolla så att du har täckning.

    Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

  • Varför kan jag inte surfa på min iPhone?

    Om du har problem att surfa på din iPhone så kolla in våra guider så löser det sig säkert.

  • Varför har jag ingen/dålig täckning i vissa delar av bostaden?

    Troligtvis når vi inte ända fram på grund av tjocka väggar eller fönster. Prova från ett annat ställe i ditt hem. Får du det inte att fungera finns vi till din hjälp på 020-222 222. 

  • Vad händer om jag felanmäler till Telenor att jag har dålig täckning?

    Vi kommer hjälpa dig och se vad vi kan göra så att din upplevelse möter dina förväntningar. Ser vi att något är fel så kommer vi självklart åtgärda det.

  • Vad ska jag göra om det står Ingen service i displayen?
    1. Börja med att starta om din enhet. Har du en iPhone kan du prova en hård omstart genom att hålla in både av-/på-knappen och hemknappen samtidigt tills äpplet börjar lysa på skärmen.
    2. Prova att använda sim-kortet i en annan mobil eller beställ ett nytt på Mina sidor.

    Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför kan jag inte ta emot mms?

    Börja med att kolla att mobildata är påslaget i mobilens inställningar. Slå även av WiFi och som sista steg kan du testa att starta om mobilen.

    Fungerar det fortfarande inte kan du kontrollera APN-inställningarna, det förklarar vi hur du gör dig i våra enkla mobilguider.

  • Jag har problem med att ringa och ta emot samtal. Vad ska jag göra?

    Börja med att starta om mobilen. Fungerar inte det, testa sim-kortet i en annan mobil för att se om det är fel på mobilen. Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

  • Varför kan jag inte skicka mms?

    Börja med att kolla att mobildata är påslaget i mobilens inställningar. Slå även av WiFi och som sista steg kan du testa att starta om mobilen.

    Fungerar det fortfarande inte kan du kontrollera APN-inställningarna, det förklarar vi hur du gör dig i våra enkla mobilguider.

  • Mitt mobila bredband kopplas ner om jag inte är aktiv, vad är fel?

    Bredbandet kopplar ner när datorn går i viloläge. Stäng av viloläget och problemet är löst.

  • Varför kan jag inte ansluta till WiFi?

    Testa att stänga av och sätta på telefonen. Se till att WiFi-funktionen är aktiverad på telefonen.

    Funkar det fortfarande inte? Titta i våra guider för mer tips.

  • Varför kan jag inte ta emot sms?

    Börja med att starta om mobilen. Fungerar det fortfarande inte hittar du förmodligen ett svar i våra enkla mobilguider.

  • Varför kan jag inte skicka sms?

    Börja med att starta om mobilen. Fungerar det fortfarande inte hittar du förmodligen ett svar i våra enkla mobilguider.

Kontantkort

  • Hur laddar jag mitt kontantkort?

    Du kan ladda direkt på webben, via din internetbank (Swedbank, Handelsbanken, Nordea) eller via värdebevis. Värdebevis hittar du i de flesta mataffärer, bensinstationer och givetvis i våra egna butiker. Lycka till.

  • Hur mycket surf har jag kvar på mitt kontantkort?

    Logga in på Mina sidor så får du full koll.

    Du kan också sms:a SALDO till nummer 222.

  • Hur ofta måste jag ladda mitt kontantkort för att det inte ska avslutas?

    Minst en gång per år, annars avslutas det automatiskt. På Mina sidor ser du vilket datum du senast måste ladda för att kontantkortet ska hållas aktivt.

  • Kontantkort Fastpris är giltigt i 31 dagar, vad händer sen?

    Då börjar du betala för dina samtal, surf och meddelanden. Priserna hittar du på Mina sidor. Och här kan du ladda på kortet.

  • Hur laddar jag Mobilt bredband kontant?

    Du laddar det på vår laddningssida. Vill du veta vad det kostar att ladda, loggar du bara in på Mina sidor. Lycka till.

  • Fungerar mitt kontantkort utomlands?

    Våra kontantkort fungerar i de allra flesta länder och har standardpriser. Leta upp ditt land i listan och står det inget om kontantkort så fungerar det.

    Har du Kontantkort Fastpris behöver du ladda på med Extrasaldo för att ditt kontantkort ska fungera. Du laddar ditt kontantkort på samma sätt som du gör i vanliga fall via ladda.telenor.se.

  • Hur laddar jag mitt kontantkort med mer surf?

    Börjar surfen tryta kan du ladda på med ytterligare 1 GB, 3 GB eller 10 GB surf. Du laddar extra surf på samma sätt som du normalt laddar på ditt kontantkort.

  • Varför kan jag inte surfa med mitt kontantkort?

    Om du har förbrukat din surfvolym och därefter börjar surfa på vanlig dagstaxa och sedan fyller på potten igen, kan det fortfarande ligga kvar en ”spärr” för surf. Lös problemet genom att starta om din telefon.

  • Hur registrerar jag mitt kontantkort?

    Det fixar du enkelt på Mina sidor.

    Kontantkort köpta via telenor.se är registreras automatiskt.

  • Hur länge gäller min laddning?

    Samtliga prisplaner i Telenor Fastpris kontantkort, med undantag för Fastpris Halvårskort 2 GB, gäller i en månad från laddningstillfället. Prisplanerna i Telenor Rörligt gäller så länge kontantkortet är aktivt.

    Alla kontantkort blir inaktiva om du inte laddat det på ett år. Då behöver du beställa ett nytt.

  • Vad händer om surfen tar slut på kontantkortet?

    Du surfar vidare i samma hastighet för 19 kr/100 MB.

  • Hur laddar jag mitt kontantkort med värdebevis?

    Välj det sätt du gillar bäst:

    • Via ladda.telenor.se
    • Ring nummer 220. Tryck 2 och följ instruktionerna.
    • Knappa in *120*värdebeviskod# i din mobil. Avsluta med samtalslur.
    • Sms:a LADDA följt av värdebeviskoden (12 siffror) till nummer 220.
  • Hur gör jag om mitt kontantkort till ett abonnemang?

    Du väljer det abonnemang som passar dig bäst och fyller i dina kontaktuppgifter. Efter det väljer du att behålla det nummer som du har på kontantkortet idag.

    Den eventuella pott som finns på kontantkortet vid bytet går förlorad vid bytet.

  • Vilka kontantkortsladdningar finns det?

    Här kan du jämföra och läsa mer om våra olika kontantkortsladdningar.

  • Hur säger jag upp mitt kontantkort?

    Vad tråkigt att du vill avsluta ditt kontantkort. Ditt kontantkort kommer avslutas automatiskt när du inte laddat det på 12 månader. Välkommen tillbaka.

  • Hur spärrar jag mitt kontantkort?

    Har du blivit av med din mobil? Om du har registrerat ditt kontantkort så kan du kontakta kundservice på 020- 222 222 så hjälper vi dig med att:

    • Få tillbaka ditt telefonnummer
    • Föra över din befintliga pott till ditt nya kontantkort

Köp & förlängning

  • Jag har bindningstid kvar, kan jag byta mobil ändå?

    Om du har Telenor Change kan du byta din mobil även om du har bindningstid kvar. På Mina sidor ser du om du har Change.

    Läs mer om hur du gör och vad det kostar här.

    Har du inte Telenor Change får du ha max 6 månader kvar på din bindningstid för att kunna förlänga ditt abonnemang med något av våra befintliga abonnemang. Om du förlänger ditt abonnemang kan du vid beställning välja att behålla ditt nummer.

  • Har jag Telenor Change?

    Det tar du snabbt reda på via Mina sidor. Gå in under abonnemang och leta upp din delbetalning.

  • När kan jag byta telefon med Telenor Change?

    När det gått 12 månader sedan du köpte en mobil med Telenor Change, kan du byta den mot en ny i Telenorbutiken. 

    Det går även att byta till en ny mobil innan 12 månader har gått. Då får du en slutfaktura på delbetalningarna som återstår innan du betalat hälften av telefonen.

    Läs mer om Telenor Change här.

  • Vad gör ni med alla gamla mobiler som lämnas in till er?

    Mobilerna kontrolleras och raderas på allt innehåll. Därefter säljs de vidare via vår samarbetspartner Conmodo. Mobilerna hamnar hos återförsäljare över hela Europa.

  • I vilka butiker kan jag byta mobil med Telenor Change?

    Du kan byta mobil i alla våra egna butiker. Välkommen in.

  • Hur förlänger jag mitt abonnemang?

    Tack för förtroendet. Börja med att välja vilken mobil du vill ha. Efter att du fyllt i dina uppgifter får du välja om du vill behålla ditt nummer. Bocka i den rutan så blir abonnemanget förlängt.  

  • Kan jag testa abonnemanget innan jag bestämmer mig?

    Ja, som ny kund hos Telenor får du möjlighet att testa abonnemang och täckning i 30 dagar med Telenor Try. Vill du inte fortsätta som kund betalar du bara för de dagar du har hunnit utnyttja abonnemanget. Telenor Try kan utnyttjas en gång per person och år.

  • Hur mycket måste jag betala för en ny telefon med Telenor Change?

    Om det gått mer än 12 månader sedan du köpte din nuvarande mobil med Telenor Change stryks resterande avbetalningar och vi lägger upp en 24 månaders delbetalning för den nya mobilen.

    Har det inte gått 12 månader så får du en slutfaktura fär de delbetalningar som återstår på den gamla mobilen.

    Läs mer om Telenor Change här.

  • Hur och när gäller ångerrätten?

    Om du gjort ett köp via webben, telefon eller eventförsäljning (på en plats utanför butikslokal) har du 14 dagars ångerrätt. För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och en tjänst får inte ha påbörjats. Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

    Som ny kund hos Telenor har du dock alltid möjlighet att prova abonnemang och täckning i 30 dagar. Läs mer om vår tjänst Telenor Try här.

  • Hur fungerar Telenor Change?

    Med Telenor Change kan du byta mobil efter 12 månader, även om du har bindningstid kvar. Din gamla mobil återvinns.

    Läs mer om Telenor Change här.

  • När kan jag förlänga mitt abonnemang?

    Det kan du tidigast göra när det återstår 6 månader av din gamla bindningstid. Kolla på Mina sidor om du är osäker på hur lång tid du har kvar. 

  • Vad innebär Telenor Try?

    Som ny kund hos Telenor får du möjlighet att testa abonnemang och täckning i 30 dagar, innan du bestämmer dig för att använda oss. Vill du inte fortsätta som kund betalar du bara för de dagar du hunnit nyttja abonnemanget. Telenor Try kan utnyttjas en gång per år och person.

  • Kan jag använda Telenor Change fast jag inte haft min gamla mobil i 12 mån?

    Absolut. Du får en slutfaktura på de delbetalningar som återstår fram tills att du betalat av hälften av din gamla mobil.

  • Vad ingår inte i Telenor Try?

    Om du endast köper mobil eller surfplatta via oss så gäller inte Telenor Try.
    Telenor Try gäller inte heller vid förlängningar.

  • När får jag min leverans?

    Om produkterna du beställt finns på lager är leveranstiden 3-5 arbetsdagar. Om de inte finns på lager levereras produkterna vanligtvis inom 1-3 veckor. 

  • Vad är ett Extra-sim?

    Om du är kund hos oss kan du välja att lägga till ett extra sim-kort med ett eget mobilnummer. Samtal, sms och mms är alltid fritt och surfen delar du med ditt befintliga abonnemang. Det finns också ett Extra-sim som bara delar på surfen, det sim-kortet kan du alltså inte ringa med. 

  • Om jag gjort en Try, vad händer med mitt abonnemang?

    Vi avslutar abonnemanget. Du betalar endast för de dagar du använde abonnemanget.
    Telenor Try gäller inte vid förlängningar.

  • Vad ska jag tänka på vid Telenor Try?

    Om du köpt en mobil eller surfplatta behöver dessa returneras i originalförpackning med tillhörande manual och tillbehör och utan synliga skador. Övriga tillbehör som följde med eller köps separat kan enbart returneras i oöppnad förpackning.

  • Hur gör jag för att ångra ett köp med Telenor Try?

    Gå tillbaka till den Telenorbutik där du köpte abonnemanget. Glöm inte ta med dig de tillbehör och produkter som du eventuellt fick vid köpet. Köpte du abonnemanget via kundservice eller telenor.se kan du istället ringa oss på 020-222 222.

  • Kan jag teckna Samla familjen med andra personer än familjemedlemmar?

    Ja, hur din familj ser ut bestämmer du själv och ju fler ni är desto billigare blir det.

  • Vilka krav ställer ni på era leverantörer och deras underleverantörer i fråga om miljö, säkerhet och etik?

    Vi ställer tuffa krav på våra samarbetspartners. Vi har en nära dialog och stor insyn i arbetet hos både leverantörer och underleverantörer.

Min mobil/surfplatta

  • Var hittar jag IMEI-numret?

    Knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.

  • Är era mobiler operatörslåsta?

    Nja. Inte längre. Däremot kan mobiler köpta innan 1 maj 2014 vara det. Här tar du snabbt reda på om din gamla mobil är låst till oss.

  • Hur tar jag en backup på mina bilder och kontakter?

    Till din hjälp har vi tagit fram två grymma, kostnadsfria appar. Med Capture för du enkelt över alla bilder och filmer från en enhet till en annan. Och med appen Mina kontakter flyttar du över din telefonbok. Visst är det bra?

    Det finns även guider över hur du säkerhetskopierar hela din mobil här.

  • Hur tar jag bort mobilens/surfplattans kodlås?

    Det beror på vilken typ av mobil du har.

    • Apple: Inställningar → Touch ID och lösenkod
    • Samsung: Inställningar → Låsskärm och säkerhet → Skärmlåstyp
    • Sony: Inställningar → Säkerhet → Skärmlås
    • Nokia: Alla inställningar → Låsskärm
  • Hur stänger jag av Hitta min iPhone?
    1. Gå in under Inställningar och välj iCloud.
    2. Bocka av Hitta min iPhone, bekräfta med ditt Apple-ID.

    Har du inte tillgång till din mobil kan du även stänga av funktionen på icloud.com.

  • Vad betyder operatörslåst mobil?

    Att mobilen bara fungerar med sim-kort från en viss operatör.

  • Jag vill låsa upp min operatörslåsta mobil. Vad kostar det?

    350 kr och görs enkelt via vår upplåsningssida.

  • Vad är ett IMEI-nummer?

    Det är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga.

  • Hur kommer jag igång med röstbrevlådan?

    Du ringer 888 från din mobil och följer instruktionerna. Du kan även göra alla inställningar från Mina sidor.

    Lycka till.

  • Hur tar jag bort röstbrevlådan?

    Det gör du via Mina sidor. Tänk på att alla meddelanden och hälsningsfraser kommer raderas.

  • Vad har jag för kod till röstbrevlådan?

    Den väljer du själv genom att ringa 886. Du kan också logga in på Mina sidor och välja kod där. 

  • Kan jag lyssna av min röstbrevlåda från en annan telefon?

    Absolut. Du ringer +46 708 222 888 och anger din kod till röstbrevlådan.

  • Hur stänger jag av iMessage?
    1. Gå in under Inställningar och välj Meddelanden.
    2. Bocka av iMessage.
    3. Det var det.
  • Hur lång tid tar det att låsa upp min mobil?

    Det tar inte mer än 5-10 minuter. Och du gör det själv via vår upplåsningssida.

  • Hur ändrar jag antal signaler innan röstbrevlådan går igång?

    Det ändrar du enkelt på Mina sidor.

  • Kan jag stänga av röstbrevlådan tillfälligt?

    Självklart. På Mina sidor klickar du i mellan vilka datum den ska vara avstängd. Du kan också sms:a svarare av (antal dagar) till 222. Då stängs den av direkt.

Mina sidor & appen

  • Hur hanterar jag mina abonnemang hos Telenor?

    Mina sidor och i appen har du full kontroll på ditt abonnemang. Här kan du se saldo, dina fakturor och hantera tjänster som till exempel att spärra telefonen, beställa nytt sim-kort, fördela och köpa mer surf. Läs mer om vad du kan göra här.

    Har du flera abonnemang hos oss? Ett tips är att koppla dem till ett och samma Mina sidor-konto. Då slipper du växla mellan olika konton.

  • Hur loggar jag in i Telenorappen?

    Dina inloggningsuppgifter är samma som de du har till Mina sidor. Har du inget användarkonto kan du skapa ett direkt i Telenorappen. Det tar bara en minut. 

  • Varför kan jag inte logga in på mina Mina sidor?

    Det kan bero på flera olika saker. Kanske kan vår guide hjälpa dig. Vi håller tummarna.

  • Varför funkar det inte att köpa extra surf i Telenorappen?

    Om du registerat ditt konto på ett extra-sim kommer det inte gå att köpa extra surf. Då måste du vända dig till ägaren eller registrera/koppla huvudnummret till Mina sidor. Du ser ditt huvudnummer på din faktura eller på Mina sidor.

  • Varför kan jag inte se alla mina abonnemang på Mina sidor?

    Du väljer själv vilka abonnemang/kontantkort som ska finnas tillgängliga genom att koppla dessa till ditt Mina sidor-konto.

  • Varför står det att min mailadress är upptagen när jag försöker registrera ett konto?

    Med stor sannolikhet har du redan ett konto kopplat till mailadressen. Tryck på Glömt lösenord så skickas lösenordet till din mail.

  • Hur fördelar jag surf?

    Som ägare av abonnemanget kan du genom att dra i reglaget sätta unika surfgränser på dina Extra-sim. Reglagen hittar du under SaldoMedlemmar och surfgränser.
    Här förklarar vi hur du gör.

  • Vad kan jag som har Extra-sim göra i Telenorappen och på Mina sidor?

    Du kan se hur mycket surf du har kvar. Vill du kunna göra mer måste du be ägaren av abonnemanget om behörighet.

  • Kan jag beställa tjänster i Telenorappen?

    Nej, du gör det via Mina sidor.

  • Kan jag ladda mitt kontantkort i appen eller på Mina Sidor?

    Nej, men här kan du ladda ditt kontantkort.

  • Hur återställer jag lösenordet till Telenorappen och Mina sidor?

    Här återställer du ditt lösenord. (Du har samma lösenord till både Mina sidor och Telenorappen.)
    Då får du ett nytt tillfälligt lösenord utskickat via sms eller e-post. När du loggat in med det tillfälliga lösenordet kan du ändra till ett eget lösenord.

Skada & förlust

  • Vad kostar självrisken?

    750 kr för mobiler och 500 kr för surfplattor. Använder du försäkringen två gånger eller fler inom 12 månader höjs självrisken med 1000 kr. Allt står i dina villkor.

  • Vilken garanti har min produkt?

    Då alla produkter och tillbehör har olika garantier hänvisar vi till respektive tillverkare.

  • Vad täcker Trygg 48?

    Till exempel fukt-, tapp- och glasskador, stöld och förlust. Vid godkänd stöld/förlust täcker försäkringen även upp till 10 000 kr i trafikkostnader om någon använder din stulna eller borttappade mobil för att ringa, sms:a och surfa.
    Läs mer här.

  • Vad täcker garantin?

    Garantin täcker sådant som var fel redan från början, till exempel om en knapp slutar fungera eller om mjukvaran börjar krångla. Är du osäker kan du ringa vår serviceverkstad på 040-680 30 70 vardagar 09 – 20.

  • Gäller min hemförsäkring om felet inte täcks av garantin?

    Det beror helt på vad din hemförsäkring täcker. Börja med att kontakta ditt försäkringsbolag innan du skickar in din mobil/surfplatta på reparation.

  • Jag har en trasig/stulen mobil och försäkring hos er, hur gör jag en skadeanmälan?

    Kolla här. Där står allt om hur du gör en skadeanmälan.

  • Vad ska jag tänka på innan jag skickar in min trasiga mobil/surfplatta på reparation?
  • Vad täcker inte Trygg 48?

    Trygg 48 täcker inte skador, stöld eller förlust som;

    • inte påverkar mobilens/surfplattans användbarhet
    • skett innan försäkringsgivarens ansvar inträdde
    • uppkommit avsiktligt.

    Trygg 48 gäller inte heller om icke-auktoriserade reparationer, installationer eller ingrepp gjorts på den skadade mobilen/surfplattan.
    Läs mer om det här.

  • Vad kostar det att reparera min mobil/surfplatta om jag inte har Trygg 48?

    Det beror helt på vad felet är. Om felet inte täcks av garantin skickar vi ett kostnadsförslag som du får ta ställning till. Tackar du nej betalar du bara 350 kr i undersökningsavgift. Här kan du starta ett serviceärende.

    Har du Trygg 48 ska du inte använda länken ovan.

  • Vad ska jag göra om min telefon försvinner när jag är utomlands?

    Bara lugn. Om du blir av med din telefon utomlands, ta omgående kontakt med oss på +46 708 222 222. Vi har öppet dygnet runt.

  • Täcker Trygg 48 tillbehör?

    Nej, det gör den inte.

  • Hur skickar jag iväg min mobil på lagning?

    Vad tråkigt att den har gått sönder.

    Starta ett serviceärende och skicka in din produkt till oss så återkommer vi med ett kostnadsförslag. (använd ej om du har Trygg 48). Är den köpt hos någon annan än oss ber vi dig kontakta dem.

  • Hur lång tid tar ett reparationsärende?

    Det beror på vad som är fel. Du kan hela tiden följa ditt ärende via länken vi skickar till dig.

  • Hur spärrar jag min mobil?

    Vad trist att du blivit av med din telefon. Börja med att göra en polisanmälan och spärra sedan mobilen via Mina sidor.

    Läs mer om vad som händer efter att du spärrat din mobil här.

  • Jag har Trygg 48. När får jag min utbytesmobil/-surfplatta?

    Den finns att hämta på närmaste utlämningsställe inom 48 timmar (vardagar) från det att bekräftelsen om ersättning skickats till dig.

  • Hur spärrar jag mitt abonnemang?

    Du kan spärra ditt abonnemang på Mina sidor eller så ringer du oss på 020-222 222. Har du även blivit av med mobilen så måste du göra en polisanmälan också.

  • Kan jag stöldspärra mitt kontantkort?

    Ett kontantkort går inte att spärra. Har du däremot registrerat ditt kontantkort kan vi hjälpa till så att du får tillbaka ditt nummer och saldo. Ring oss på 020-222 222.

  • Hur säger jag upp försäkringen Trygg 48?

    Har du ingen nytta av försäkringen tar du bort den på Mina sidor. Du kan också sms:a stopptrygg till 222 från den mobil du har försäkrat.

Utomlands

  • Behöver jag stänga av surfen utomlands?

    Nej. Har du Telenor Frihet och befinner dig i ett EU/EES-land kan du använda hela abonnemangets mobilsurf utan extra kostnad. Annars har vi flera olika tjänster så att du till ett fast pris vet exakt vad det kostar att ringa, surfa och sms:a där du är. För aktuella utlandspriser och tjänster kolla här.

  • Hur ringer, SMS:ar och surfar jag billigast när jag reser inom EU?

    Med abonnemangen Telenor Frihet kan du använda all din mobilsurf när du reser i ett EU/EES-land, utan extra kostnad. Telenor Frihet gäller även samtal, sms och mms. Läs mer om Telenor Frihet här.

    Vill du byta abonnemang till Telenor Frihet? Ring oss på 0200-114 115 så hjälper vi dig.

    Om du har något av våra äldre abonnemang och ska resa inom EU är Dagspass EU en bra extratjänst. Med Dagspass EU får du som kund ett fast pris per dag för att surfa, ringa, skicka och ta emot sms/mms inom EU/EES. Läs mer om Dagspass EU här.

    Med tjänsten Telenor Respass får du en bestämd mängd surf och/eller samtalsminuter att använda under en hel vecka, till ett fast pris. Läs mer om Telenor Respass och hur du beställer tjänsten här.

    Sök på land och hitta minutpriser och extratjänster för just ditt resmål här.

  • Hur ringer, SMS:ar och surfar jag billigast när jag reser utanför EU?

    Med tjänsten Telenor Respass får du en bestämd mängd surf och/eller samtalsminuter att använda under en hel vecka, till ett fast pris. Läs mer om Telenor Respass och hur du beställer tjänsten här.

    Sök på land och hitta minutpriser och extratjänster för just ditt resmål här.

  • Fungerar mitt kontantkort utanför Sverige?

    Våra kontantkort fungerar i de allra flesta länder. Leta upp ditt land i listan så ser du vad som gäller dit du ska.

    Har du Kontantkort Fastpris behöver du ladda på med Extrasaldo för att ditt kontantkort ska fungera. Du laddar ditt kontantkort på samma sätt som du gör i vanliga fall via ladda.telenor.se.

  • Vad gör jag om surfen tar slut när jag är utomlands?

    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf.  Du beställer genom att svara ja på sms:et (gäller inte kontantkort).

    Vid midnatt svensk tid nollställs alltid din surf.

  • Hur slår jag på data-roaming för iPhone?
    1. Gå in på Inställningar.
    2. Välj Mobilnät.
    3. Slå på Data-roaming.
    4. Se till att EU-internet inte är aktiverat.
  • Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?

    Nej. Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige. Trevlig resa.

  • Hur slår jag på data-roaming för Android?
    1. Gå in på Inställningar.
    2. Välj Mobila nätverk.
    3. Slå på Data-roaming.

    Det kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

  • Vad kostar det att ringa/sms:a/surfa i utlandet?

    Här hittar du våra priser i utlandet.

    Trevlig resa!

  • Vad kostar det att ringa/sms:a till utlandet?

    Här ser du vad det kostar att ringa och skicka sms från Sverige till en utländsk abonnent.

  • Jag har en iPhone och ska åka utomlands, vad ska jag tänka på?

    Tänk på att meddelandefunktionen iMessage är aktiverad som standard. För att den ska fungera krävs att du är ansluten till internet via mobilnätet eller Wi-Fi.

    Tänk även på att om du har flera Apple-enheter (t.ex. en iPad) med samma Apple-ID och någon av de är kvar påslagna hemma i Sverige så kommer meddelanden att levereras till de enheterna och avsändaren får en leveransbekräftelse även om du inte fått meddelandet i utlandet.

  • Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda utomlands?

    Ring +46 708 222 888 och slå in din personliga kod. Har du glömt koden så skickas en ny ut via sms efter två felaktiga försök.

    Att lyssna av röstbrevlådan kostar som ett vanligt samtal till Sverige.

  • Varför fungerar inte mitt familjeabonnemang utomlands?

    Om det inte går att ringa, surfa eller skicka sms i utlandet har du förmodligen Föräldrakoll påkopplat på Extra-simet. Du kan ta bort tjänsten på Mina sidor eller i Telenorappen.

  • Hur fungerar Föräldrakoll i utlandet?

    Vill du att ditt barn ska kunna ringa och sms:a på semestern behöver Föräldrakoll stängas av. Det gör du enkelt via Telenorappen eller Mina sidor. Trevlig resa.

  • Jag ringer och SMS:ar ofta till utlandet, vilka tjänster är bäst för mig?

    Med Telenor Global ringer du billigare från Sverige till fler än 110 länder. Telenor Global har ingen bindningstid och du bestämmer själv hur länge du vill använda den. Du lägger till och tar bort tjänsten via Mina sidor. Läs mer om Telenor Global här.

    Med SMS Fritt Världen får du 1000 fria sms varje månad att sms:a för, från Sverige till resten av världen. SMS Fritt Världen har ingen bindningstid och du bestämmer själv hur länge du vill använda den. Du lägger till och tar bort tjänsten på Mina sidor. Läs mer om SMS Fritt Världen här.

  • Hur fungerar Samla familjen/Familjeflex utomlands?
    1. Om du har Telenor Frihet och reser i ett EU/EES-land kan du använda och dela hela abonnemangets mobilsurf med familjen utan extra kostnad. Med äldre abonnemangsformer än Telenor Frihet gäller surfen endast i Sverige, Norge och Danmark.
    2. Du behöver ta bort Föräldrakoll på alla Extra-sim för att det ska fungera att ringa, ta emot samtal, surfa eller skicka sms.
    3. Om du vill använda en utlandstjänst behöver det köpas till för varje enskilt Extra-sim.

iPhone 7

  • Vad kostar iPhone 7?

    Det beror på vilken modell du är ute efter. iPhone 7 börjar på 499 kr/mån och iPhone 7 Plus börjar på 559 kr/mån.

  • Vad är det för skillnad mellan iPhone 7 och iPhone 7 Plus?

    Det är främst storleken och kamerorna som skiljer de olika modellerna åt. iPhone 7 Plus är större och utrustad med en mer avancerad kamera.

  • Vad säljs iPhone 7 i för färger och storlekar?

    Vi säljer alla färger och minnestorlekar av både iPhone 7 och iPhone 7 Plus. Bara att välja och vraka.

  • När får jag min iPhone 7?

    Leveransinformation för iPhone 7 finner du här

  • När kan jag förköpa iPhone 7?

    Det kan du göra fr.o.m. fredagen den 9 september kl.09.01 här på telenor.se