Vanliga frågor

Mobiltelefoner

Vill du ha svar direkt?

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor. Klicka ovan om du vill byta kategori.

Om du vill prata med oss hittar du telefonnummer till kundservice här.

Jag har problem med uppdateringen till iOS 8.0.1.

Apples uppdatering av iOS till version 8.0.1 har gett en del användare problem bland annat med mottagningen och med fingeravtrycksläsaren på sina telefoner.

Mer information om problemen och hur du får hjälp för att lösa dem hittar du hos Apple.

Min mobil har gått sönder - vad gör jag?

Om du behöver lämna in din produkt, gör du detta enklast hos en av våra Telenorbutiker. Har du frågor om ditt pågående serviceärende följer du de länkar du fått via bekräftelsemailet. Du kan också kontakta oss på 0200-159080 vardagar 10.00-16.30. Har du inte möjlighet att ta dig till butik? Då kan du starta ett serviceärende direkt på webben. Har du försäkring via Telenor måste du också göra en skadeanmälan. Du kan göra din skadeanmälan här.

Läs mer om service och garanti

Hur spärrar jag min mobil/abonnemang?

Om din mobil blivit stulen ska du göra en polisanmälan. Skriv upp diarienumret. Om du är utomlands behöver du göra två polisanmälningar, en i det land du befinner dig i och en i Sverige.
Läs mer om hur du spärrar mobilen

Du kan spärra ditt abonnemang på Mina sidor eller genom att ringa Kundservice på 020-222 222. När du spärrar ditt abonnemang eller kontantkort, spärras ditt SIM-kort för all inkommande och utgående trafik. Har du ett tvillingkort blir det också spärrat.
Läs mer om att spärra SIM-kort

Hur beställer jag ett nytt SIM-kort?

Du kan beställa ett nytt SIM-kort på Mina sidor. Kostnaden för ett nytt SIM-kort är 250 kronor. Ditt gamla SIM-kort är aktivt ända fram tills att du aktiverar ditt nya.

Läs mer om SIM-kort här

Var kan jag hitta min PIN/PUK-kod?

PIN-koden till ditt SIM-kort finns i ditt startpaket som du fick med ditt SIM-kort. Om du skriver in fel PIN-kod tre gånger i rad, blir ditt SIM-kort spärrat. För att låsa upp telefonen behöver du din PUK-kod. Du hittar din PUK-kod på din faktura. Är du registrerad på Mina sidor så kan du även se din PUK-kod där.

Till Mina Sidor

Läs mer om PIN/PUK-kod här

Vad gäller om jag tar med min telefon utomlands?

Det är inte lätt att alltid ha koll på priserna när du är ute och reser. Därför ger vi dig några enkla råd och tips på vad du ska tänka på när du tar med dig mobilen på utlandsvistelsen. Läs mer om priser, tjänster och vad du kan göra för att hålla ner kostnaderna.
Läs mer om utomlandsvistelse här

Hur låser jag upp min operatörslåsta mobil?

Har det gått 12 månader sedan du köpte din vara kan du snabbt låsa upp din mobil eller ditt modem. Det du behöver ange är IMEI-nummer och en mailadress. Mailadressen behövs eftersom du får kod, instruktioner och kvitto mailat till dig så du kan spara och låsa upp din mobil när det passar dig. 

Klicka här för att beställa upplåsningskod.

Hur kommer jag igång med min smartphone?

Vi hjälper dig gärna att komma i gång med din mobil, vi har steg för steg-guider till de vanligaste inställningarna, som du kan behöva. Till exempel om du vill komma i gång med surf, epost eller hur du använder Google konto.

Faktura

Vill du ha svar direkt?

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor. Klicka ovan om du vill byta kategori.

Om du vill prata med oss hittar du telefonnummer till kundservice här.

Kan jag få min faktura som e-faktura eller på autogiro?

E-faktura eller Autogiro beställer du genom din banks hemsida. 

Läs mer om våra betalningsalternativ

Betalningsmetod Avgift
E-faktura 0 kr
Autogiro med pappersfaktura  35 kr
Autogiro med sms-notifiering  0 kr
Pappersfaktura  35 kr
Var kan jag se min faktura?

Du kan när som helst nå dina fakturor genom att logga in på Mina sidor och klicka på ikonen Faktura till höger.

Till Mina sidor

Jag har problem med min faktura

Beroende på när i månaden du aktiverat ditt abonnemang kan första fakturan få dig att höja på ögonbrynen. Men du kan vara lugn, alla fakturor kommer inte se ut så. Anledningen till att den kommer se annorlunda ut är att du betalar dina fasta avgifter i förskott. Ditt abonnemang börjar kosta först när du själv valt att aktivera det.
Läs mer om den första fakturan

Vi har även en fakturaförklaring som beskriver alla punkter på din faktura, så du kan känna dig trygg med att allt är som det ska.
Fakturaförklaring

Vad är "förhöjd månadsavgift"?

Står det "förhöjd månadsavgift" på din faktura innebär det att du tecknade ditt abonnemang före den 11 juni 2014 och i samband med det valde till en telefon som du betalar för varje månad.

Vad är "delbetalning mobil enhet"?

Står det "delbetalning mobil enhet" på din faktura innebär det att du tecknade ditt abonnemang efter den 11 juni 2014 och i samband med det valde till en telefon som du betalar för varje månad.

Kan jag byta fakturadatum?

Vill du byta fakturadatum, alltså datumet för din månadsvisa faktureringsintervall, kontaktar du Kundservice på 020-222 222 eller 222 direkt från din mobil.

Hur gör jag om jag vill se om min betalning kommit in?

På Mina sidor kan du se din fakturakopia och vilka fakturor som har betalats. Där kan du också beställa en sms-påminnelse som meddelar dig när dina betalningar kommer fram.

Till Mina sidor

Har du e-faktura kan du besöka din banks hemsida och se din faktura där.

Kan jag koppla flera abonnemang till en faktura?

Om ni väljer att teckna Familjeflex får ni en gemensam faktura för hela familjen! Ni kan koppla upp till 7 Extra-sim till det inkluderade Huvud-sim. Läs mer om Familjeflex

Du kan bara ha ett abonnemang per faktura. Däremot kan du alltid koppla ihop flera mobilabonnemang, kontantkort och mobila bredband till ditt konto på Mina sidor och få kontroll på ditt användande.
När du loggat in klickar du på profil-ikonen och där väljer du fliken "Koppla abonnemang". Du fyller i det nummer du vill koppla till din användare och då skickas ett sms till det nummer du valt och via det sms:et bekräftar du att kopplingen är godkänd.

Till Mina sidor

Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Om du inte betalar din faktura i tid kommer en påminnelsefaktura med en avgift på 60 kr skickas ut till dig. Om denna inte betalas går ärendet vidare till inkasso. För att undvika detta erbjuder Telenor dig att skjuta fram förfallodatumet, max 30 dagar, på din faktura om så skulle behövas. Du kan skjuta fram din faktura fram till att den går till inkasso. Har den gått till inkasso finns det tyvärr inget vi kan göra. Observera att detta inte gäller för din första faktura!
Kontakta kundtjänst på 020-222 222 för att förlänga din faktura.

Abonnemang

Vill du ha svar direkt?

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor. Klicka ovan om du vill byta kategori.

Om du vill prata med oss hittar du telefonnummer till kundservice här.

Jag behöver min PIN/PUK-kod

PIN-koden till ditt SIM-kort finns i ditt startpaket som du fick med ditt SIM-kort. Om du skriver in fel PIN-kod tre gånger i rad, blir ditt SIM-kort spärrat. För att låsa upp telefonen behöver du din PUK-kod. Du hittar din PUK-kod på din faktura. Är du registrerad på Mina sidor så kan du även se din PUK-kod där.

Till Mina Sidor

Var kan jag se uppgifter om mitt abonnemang?

Logga in på Mina sidor för att se information om just ditt eller dina abonnemang.

Efter du har loggat in väljer du i rullistan uppe till vänster vilket abonnemang du vill titta på, sedan klickar du på ikonen för abonnemang uppe till höger. Därefter kan du se uppgifter om bindningstid, när du kan förlänga ditt abonnemang, trafikavgifter med mera. Här kan du även spärra/öppna ditt abonnemang och din telefon.

Logga in på Mina sidor

Kan jag byta abonnemang trots att jag har bindningstid?

Absolut! Bytet är kostnadsfritt och du gör det via Kundservice som du når på 020-222 222. Du når oss även på 222 direkt från din mobil.

Läs mer om abonnemangsbyte här

Jag behöver spärra mitt abonnemang, hur gör jag?

Det snabbaste sättet att spärra ditt abonnemang är på Mina sidor om du har registrerat dig där. Det går även bra att ringa oss på Kundservice på 020-222 222. Du når oss på även 222 direkt från din mobil.

Till Mina sidor

Varför sjunker min surfhastighet under vissa perioder på dygnet?

Att hastigheten varierar kan bero på flera orsaker. Vanligast är att din utrustning är placerad på en plats i hemmet som påverkar kapaciteten, till exempel nära en tjock vägg eller bakom en tung möbel. Driftstörningar i mobilnätet spelar också in. Det finns även tidpunkter då många användare är uppkopplade samtidigt och under såna ”toppar” kan din surfupplevelse påverkas.

För att mobilnäten ska fungera även när belastningen är väldigt hög har därför alla abonnemang en regel för extremanvändning. Regeln innebär att vid tider med hög belastning i nätet så sänks hastigheten för kunder som förbrukat väldigt mycket data under de senaste 30 dagarna. Normalt inträffar dessa ”toppar” mellan 16.00 och 24.00 men det kan variera över tiden. Vår Kundservice kan ge svar på om just du påverkas av denna regel.

Läs mer här

Hur fungerar nummerflytt/portering?

Att flytta över ett nummer är självklart kostnadsfritt och tar cirka 6 arbetsdagar för mobilnummer och 16 arbetsdagar för fastnätsnummer.

Läs mer om nummerflytt här

Hur gör jag en adressändring?
Du kan enkelt ändra din faktura-adress på Mina sidor. Gå in på Profil och klicka in dig under fliken Adressuppgifter.
Till Mina sidor
Var kan jag lyssna på mitt inspelade säljsamtal?

Genom att logga in på Mina sidor, under ikonen Abonnemang och sedan Mina avtal, kan du lyssna på din ljudfil. Ljudfilen kommer upp på Mina sidor ca fem arbetsdagar efter ingått avtal.

Har du tecknat ett avtal innan 2012-11-15 kommer ljudfilen dock inte finnas på Mina sidor, och du får då kontakta Kundservice.

Hur säger jag upp/pausar mitt abonnemang?

För att vi ska kunna avsluta ditt abonnemang behöver du ringa kundservice på nummer 020-222 222.
Läs mer om att avsluta abonnemang

Du kan pausa ditt abonnemang även om du har bindningstid kvar. Det du behöver tänka på är att du kan pausa ditt abonnemang tidigast 6 månader efter aktiveringsdatumet.
Läs mer om att pausa abonnemang

Mobilt bredband

Vill du ha svar direkt?

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor. Klicka ovan om du vill byta kategori.

Om du vill prata med oss hittar du telefonnummer till kundservice här.

Mitt mobila bredband fungerar inte efter uppdatering till OS X 10.10 Yosemite.

Apples senaste OS X-uppdatering fungerar inte med flera av våra leverantörers USB-modem för mobilt bredband. För att få igång modemen krävs en uppdatering.

Här hittar du mer information.

Kan jag uppgradera till en snabbare hastighet?

Har du köpt ett modem efter den 22 maj 2012 som stöder den hastighet du vill byta till kan du självklart uppgradera.

  • Huawei E398 - Upp till 100 Mbit/s

  • Huawei E1820 - Upp till 21,6 Mbit/s nedlänk och 5,76 Mbit/s upplänk

  • Huawei E367 - Upp till 21,6 Mbit/s nedlänk och 5,76 Mbit/s upplänk

  • Huawei E1750 - Upp till 7,2 Mbit/s nedlänk och 5,76 Mbit/s upplänk

  • ZTE MF190 - Upp till 7,2 Mbit/s nedlänk och 5,76 Mbit/s upplänk

  • Huawei E1550 - Upp till 3,6 Mbit/s nedlänk och 384 Kbit/s upplänk

  • Option Icon 225 - Upp till 6 Mbit/s

  • Option Icon II - Upp till 6 Mbit/s

Kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig med bytet.

Hur registrerar jag mitt mobila bredband på Mina sidor?

Du behöver välja användarnamn och lösenord samt ange mailadress och det mobilnummer som tillhör det mobila bredbandet. För att sedan fullfölja registreringen så anger du din PUK-kod. Din PUK-kod hittar du på din faktura eller på det papper där ditt SIM-kort satt när du fick det.

Skapa Mina sidor-konto

Hur gör jag för att slippa skriva in PIN-koden varje gång?

Stay Connected 1.6.4

  1. Inställningar

  2. Mobila

  3. Inloggning med PIN-kod

Du kan inte vara ansluten när du gör inställningen.

Stay Connected 2.0

  1. Gå in på mobila verktyg

  2. Inställningar

  3. Mobilt

  4. PIN-kods skydd

Mobile Partner
  1. Verktyg

  2. PIN-åtgärder

  3. Avaktivera PIN-verifiering
Hur tar jag reda på mobilnumret till mitt mobila bredband?

Det mobilnummer som tillhör ditt mobila bredband ser du på ditt avtal och även på din faktura.

Vad är det för skillnad på de olika hastigheterna?

1-5 Mbit/s
Passar dig bäst som mailar och läser nyheter på nätet då och då.

6-16 Mbit/s
Utmärkt för dig som bloggar och surfar med jämna mellanrum och även om du behöver maila tyngre filer.

16-30 Mbit/s
För dig som vill ha en snabb uppkoppling och gillar att strömma film/musik.

30-80 Mbit/s
Passar dig som gillar att surfa supersnabbt, strömma film i HD och spela onlinespel.

Vad innebär ”extremt mycket data”? Jag har problem med min uppkoppling

Det beror på vilket abonnemang du har. För mobila bredbandsabonnemang och lösningar med bredbandsabonnemang via router går gränsen vid 100 GB de senaste 30 dagarna. För mobilt bredband kontant går gränsen vid 50 GB. För andra typer av abonnemang finns andra gränser.

100 GB är en väldigt stor mängd data och räcker till exempel till att strömma musik via WiMP eller Spotify i över 60 dagar och titta på Youtube i över 30 dagar. Dygnet runt. En tumregel är att 100 GB motsvarar ungefär 1500-2000 timmar strömmad musik eller 600-800 timmar video på Youtube.
Börja med att felsöka när du upplever problem med ditt mobila bredband eller med tjänsten Telenor Surfzon.
Läs mer om felsökning här
Var hittar jag uppdateringar till mitt mobila bredband?

Uppgraderingar är viktiga för att ditt mobila bredband ska fungera optimalt. Tänk därför på att alltid ha den senaste mjukvaran för just ditt modem eller router.
Uppgraderingar hittar du här

Hur gör jag för att anmäla missbruk till Telenor?

Vi polisiära ärenden vänder du dig till närmaste polisstation eller till www.polisen.se.

Mer information om hur du anmäler missbruk hittar du här.

Hemmalösningar

Vill du ha svar direkt?

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor. Klicka ovan om du vill byta kategori.

Om du vill prata med oss hittar du telefonnummer till kundservice här.

Vad innebär ”extremt mycket data”?

Det beror på vilket abonnemang du har. För mobila bredbandsabonnemang och lösningar med bredbandsabonnemang via router går gränsen vid 100 GB de senaste 30 dagarna. För mobilt bredband kontant går gränsen vid 50 GB. För andra typer av abonnemang finns andra gränser.

100 GB är en väldigt stor mängd data och räcker till exempel till att strömma musik via WiMP eller Spotify i över 60 dagar och titta på Youtube i över 30 dagar. Dygnet runt. En tumregel är att 100 GB motsvarar ungefär 1500-2000 timmar strömmad musik eller 600-800 timmar video på Youtube.
Om jag flyttar mitt hemtelefonnummer till er, vad händer med mitt fasta abonnemang hos min gamla operatör?

En vanlig nummerflytt räcker oftast. Skulle det inte gå igenom kontaktar du din gamla operatör för uppsägning av ditt fasta abonnemang och samtidigt ber du dem öppna upp för nummerflytt.

Läs mer om nummerflytt

Hur många kan surfa samtidigt?

Upp till tio stycken kan surfa samtidigt på samma Portabla Hemmalösning.

Varför går det långsamt att surfa vissa tidpunkter?

Eftersom mobilnätet är en delad resurs kan det hända att det vid vissa tillfällen, då många surfar samtidigt, går långsammare.

Behöver jag ett SIM-kort till min Portabla Hemmalösning?

Ja, du får ett SIM-kort i samband med beställningen. Kortet stoppar du i routern som ingår i din Portabla Hemmalösning.

Kontantkort

Vill du ha svar direkt?

Här får du svar på några av våra vanligaste frågor. Klicka ovan om du vill byta kategori.

Om du vill prata med oss hittar du telefonnummer till kundservice här.

Hur laddar jag?

Du kan ladda på flera olika sätt:

  • Direkt på webben
  • Via värdebevis 
  • Med Appen Telenor Ladda 
  • Betalning via internetbanken eller telefonbanken 

Läs mer om hur du laddar här

Här hittar du information om prisplaner.

Vad är giltighetstiden på ett kontantkort?

Telenors kontantkort har en giltighetstid på 12 månader från senaste laddning. Ladda därför ditt kontantkort minst var 12:e månad för att behålla kortet aktivt.

När det återstår en månad av kontantkortets giltighetstid så påminner vi dig – både via sms och via röstmeddelande när du gör utgående samtal.

Se giltighetstiden:

  • Mina Sidor

  • Via talsvar på nummer 222.

  • Via kortkommando från din mobil. Tryck *122# följt av lur.
Tänk på att den prisplan du laddar på ditt kontantkort har en annan giltighetstid än själva kortet. Se giltighetstider för prisplaner här.
Vad är vitsen med att registrera kontantkortet?

Det finns många fördelar med att registrera ditt kontantkort. Exempelvis blir du sökbar hos nummerupplysningar som Eniro, och får tillbaka ditt nummer och saldo om du skulle tappa bort din mobil.

När du registrerar dig får du även 50 st fria sms.

Läs mer om registrering här

Hur byter jag prisplan?

Du kan alltid byta prisplan på ditt kontantkort. Varje gång du laddar.

  • Ladda direkt på webben

  • Ange dina uppgifter

  • Välj en prisplan

  • Välj belopp

  • Betala
    Klart!

Du kan byta hur många gånger du vill.

Ladda här

Hur kontrollerar jag mitt saldo?
Du kan enkelt kontrollera ditt saldo på Mina sidor.
  • Hittar du det du letar efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng
  •  
  • Driftstörning

Service & garanti

Behöver din mobil service? Här finns allt du behöver.
  • Krossad telefon

Logga in på Mina sidor