Operatörslåst mobil

Om din mobil, dator eller ditt modem är operatörslåst innebär det att du enbart kan använda din produkt med SIM-kort från Telenor Sverige.

Att låsa upp

Har det gått 12 månader sedan du köpte din vara kan du snabbt låsa upp din mobil eller ditt modem genom att följa länken nedan. Det du behöver ange är IMEI-nummer och en mailadress. Mailadressen behövs eftersom du får kod, instruktioner och kvitto mailat till dig så du kan spara och låsa upp din mobil eller modem när det passar dig.

Klicka här för att låsa upp din telefon/modem

Är din mobil eller ditt modem låst av en annan operatör ber vi dig kontakta dem för att få hjälp.

Här hittar du ditt IMEI-nummer:

Mobil:
Du hittar enklast ditt IMEI-nummer genom att knappa in *#06# i din mobil, då visas IMEI-numret direkt på skärmen. Har du en äldre mobiltelefon kan du hitta IMEI-numret under batteriet. Du kan även se ditt IMEI-nummer på kvittot eller på förpackningen du fick i samband med köpet.

Mobilt bredband:
Du hittar IMEI-numret på modemet i närheten av streckkoden. Du kan även se ditt IMEI-nummer på kvittot eller på förpackningen du fick i samband med köpet.

Vanliga frågor

Vad är IMEI-nummer?

Ett IMEI-nummer är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil.

På vilka sätt kan jag få upplåsningskoden?

När du gått igenom alla steg på den här sidan får du kod, instruktioner och kvitto i sista steget:

Klicka här för att beställa upplåsningskod

Om du inte kan låsa upp din mobil när beställningen är klar får du även ett mail med all information, så du kan låsa upp den vid ett senare tillfälle.

Hur lång tid tar det att låsa upp?

Det tar cirka 5-10 minuter att låsa upp din mobil via vår upplåsningssida som du hittar här:

Klicka här för att beställa upplåsningskod

Varför kan jag inte låsa upp min mobil?

Det måste ha gått 12 månader från det datum du köpte din mobil eller ditt modem. 

Har det gått 12 månader och du ändå inte kan låsa upp mobilen ber vi dig kontakta Kundservice för hjälp att slutföra upplåsningen.

  • Hittar du det du letar efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng

Kontakta oss

Har du frågor som du inte fått svar på?
  • Kontakta oss

Fråga Emma

Hej! Jag är Telenors digitala medarbetare Emma.
  • Emmas chatt