Smarta saker att tänka på innan du reser utomlands:

  1. Sms:a KOLL till 222 för lägsta samtalstaxa och surf där du kommer befinna dig. Har du kontantkort skickar du KONTROLL till samma nummer. Att aktivera tjänsten är kostnadsfritt.
  2. Slå på data-roaming i din mobiltelefon. Ta hjälp av vår lathund nedan för att komma igång.
  3. Stäng av appar du inte använder, de kan dra onödig data.
  4. Du kan alltid ringa vår Kundservice, dygnet runt och kostnadsfritt – var i världen du än befinner dig.

Alla priser i utlandet

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om att använda mobilen utomlands.

Frågor om röstbrevlådan

Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?

Nyhet! Numera är det gratis att ta emot meddelanden till röstbrevlådan var du än befinner dig i världen. Tidigare har det bara varit gratis inom EU och därför har vi tipsat om att stänga av röstbrevlådan i länder utanför. Fr.o.m den 14 januari 2015 är det dock gratis även utanför EU. Det betyder att du alltid kan ha din röstbrevlåda aktiverad oavsett vart du reser. Att ringa och lyssna av röstbrevlådan kostar som att ringa till Sverige, har du tjänsten Kostnadskoll är det kostnadsfritt att ringa och lyssna av i de länder tjänsten gäller.

Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda utomlands?

Om du befinner dig i något av följande länder, slå 888 för att ringa Telenors röstbrevlåda: Belgien, Bulgarien, Danmark, Elfenbenskusten, Finland, Frankrike, Grekland, Hong Kong, Israel, Italien, Kuwait, Litauen, Nederländerna, Norge, Peru, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Singapore, Serbien & Montenegro, Spanien, Storbritannien, Sydafrika, Thailand, Tjeckien, Tyskland, Österrike

Annars ringer du istället +46708222888. Du kommer då ombes att ge din personliga kod till röstbrevlådan. Om du inte har en kod, eller glömt bort den, slår du in fel kod två gånger och följer sedan instruktionerna. En ny kod kommer då att skickas via sms till dig.

Frågor om surf

Hur gör jag om surfmängden tar slut?

När surfmängden är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf, du beställer genom att svara ja på sms:et (gäller ej Kontantkort eller Under 18).

Vid dygnsskifte svensk tid återställs surfmängden.

Behöver jag stänga av min surf utomlands?

Vi har infört ett fast pris per dag för surf i hela världen, så att du inte behöver oroa dig för räkningen när du surfar utomlands. Om du ändå vill hushålla med surfen kan du gå in under inställningar i din mobil och stänga av alla notiser, platstjänster och även ställa in manuell synkning av e-post. Du har även en saldospärr för dataroaming utomlands automatiskt på ditt abonnemang. Tjänsten har ingen månadsavgift och finns där så du slipper få en oväntad överraskning på din faktura när du kommer hem.

Vad kan jag göra själv innan jag reser utomlands?

Innan du reser bör du kolla upp vilka tjänster som finns i det land du ska besöka, då kan du nämligen sänka priset för surf och ibland även för samtal och sms. Dessutom kan du minska kostnaderna och få en enklare prissättning. Hos Telenor har vi infört ett bestämt pris per dag för surf i hela världen, dagsdebiteringen utgår endast för de dagar du surfar. Du hittar priser för just ditt resmål i menyn ovanför. 

Hur fungerar Familjeflex utomlands?

Den surf som delas av familjen gäller endast inom Sverige, Norge och Danmark. Det innebär att surf utomlands debiteras per sim-kort. Vill man köpa en utlandstjänst så läggs även den på respektive sim-kort.

Exempel: du reser i Europa och vill ha Kostnadskoll eller Respass Europa. För att alla familjemedlemmar ska kunna ta del av tjänsten/tjänsterna måste den/de aktiveras per sim-kort. Debiteringen av tjänsten/tjänsterna sker på respektive familjemedlems sim-kort.

Tjänster du kan använda utomlands

Övrigt

Spelar det någon roll för kostnaden vilken operatör jag väljer i landet jag befinner mig i?

Hos Telenor är alla roamingtjänster operatörsneutrala vilket innebär att du som kund får samma utlandspris oavsett vilken operatör du använder i landet du valt att besöka. 

Vad ska jag göra om jag tappar bort min telefon eller om den blir stulen utomlands?

  • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.  
  • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mina Sidor under ”Abonnemang”.
  • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
  • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
  • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

 

Läs mer om spärr av abonnemang
Läs mer om spärr av mobiltelefon

Jag har en iPhone och ska åka utomlands, vad bör jag tänka på?

Skicka meddelanden utomlands med iPhone

Tänk på att meddelandefunktionen iMessage är aktiverad som standard. För att den ska fungera krävs tillgång till datauppkoppling via mobilnät eller Wi-Fi. 

  • Scenario 1: Du befinner dig utomlands och din iPhone/iPad har inte tillgång till datauppkoppling. Du har funktionen iMessage påslagen och skickar ett sms till din vän med iPhone (och iMessage).

    Resultat: ditt sms kommer att skickas först när din telefon har en fungerande datauppkoppling. Det kan innebära att meddelandet inte skickas förrän; du kommer hem till Sverige, får tillgång till Wi-Fi eller aktiverar data-roaming. 

  • Scenario 2: Du befinner dig utomlands och din iPhone har inte tillgång till datauppkoppling. Du har iMessage aktiverat och har dessutom ställt in ”Skicka som SMS” under INSTÄLLNINGAR/MEDDELANDEN.

    Resultat: när du skickar sms till någon med iPhone (och iMessage) kommer det efter en liten stund att sändas iväg som ett traditionellt sms. 

Ta emot meddelanden utomlands med iPhone

Tänk på att om du har flera Apple-enheter (t.ex. en iPhone och iPad) aktiva med samma Apple-ID, och som har dataaccess (t.ex. om de är kvar hemma i Sverige påslagna), så kommer meddelanden att levereras till de enheterna och avsändaren får en leveransbekräftelse.

  • Scenario: Du befinner dig utomlands och din iPhone/iPad har inte tillgång till datauppkoppling, iMessage är aktiverat. Någon som har en Apple-produkt (iPad, iPhone) skickar ett sms/iMessage till dig.

    Resultat: Sms:et sänds iväg och läggs på kö i iMessagesystemet, i väntan på att din mobil/surfplatta ska få tillgång till fungerande datauppkoppling. Det kan innebära att du får sms:et först när du kommer hem till Sverige, när du får tillgång till Wi-Fi eller då du aktiverar data-roaming.

Lathund: slå på data-roaming

För att Kostnadskoll ska fungera måste du aktivera roaming i mobilen.

Så här aktiverar du data-roaming för Android.
  • 1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobila nätverk 
    3. Slå på Data-roaming

    Tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

Så här aktiverar du data-roaming för iOS.
  • 1. Gå in på Inställningar.
    2. Välj Mobilnät.
    3. Slå på Data-roaming.
    4. Kolla att EU-internet inte är aktiverat.
    Om denna funktion är aktiverad fungerar
    det inte att surfa utomlands.

  • Hittar du det du letar efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng