Smarta saker att tänka på innan du reser utomlands:

  1. Sms:a KOLL till 222 för lägsta samtalstaxa och surf där du kommer befinna dig. Har du kontantkort skickar du KONTROLL till samma nummer. Att aktivera tjänsten är kostnadsfritt.
  2. Slå på data-roaming i din mobiltelefon. Ta hjälp av vår lathund nedan för att komma igång.
  3. Stäng av appar du inte använder, de kan dra onödig data.
  4. Du kan alltid ringa vår Kundservice, dygnet runt och kostnadsfritt – var i världen du än befinner dig.

Alla priser i utlandet

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om att använda mobilen utomlands.

Frågor om röstbrevlådan

Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?

Nyhet! Numera är det gratis att ta emot meddelanden till röstbrevlådan var du än befinner dig i världen. Tidigare har det bara varit gratis inom EU och därför har vi tipsat om att stänga av röstbrevlådan i länder utanför. Fr.o.m den 14 januari 2015 är det dock gratis även utanför EU. Det betyder att du alltid kan ha din röstbrevlåda aktiverad oavsett vart du reser. Att ringa och lyssna av röstbrevlådan kostar som att ringa till Sverige, har du tjänsten Kostnadskoll är det kostnadsfritt att ringa och lyssna av.

Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda utomlands?

Om du befinner dig i något av följande länder, slå 888 för att ringa Telenors röstbrevlåda: Belgien, Bulgarien, Danmark, Elfenbenskusten, Finland, Frankrike, Grekland, Hong Kong, Israel, Italien, Kuwait, Litauen, Nederländerna, Norge, Peru, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Singapore, Serbien & Montenegro, Spanien, Storbritannien, Sydafrika, Thailand, Tjeckien, Tyskland, Österrike

Annars ringer du istället +46708222888. Du kommer då ombes att ge din personliga kod till röstbrevlådan. Om du inte har en kod, eller glömt bort den, slår du in fel kod två gånger och följer sedan instruktionerna. En ny kod kommer då att skickas via sms till dig.

Frågor om surf

Hur gör jag om surfmängden tar slut?

När surfmängden är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf, du beställer genom att svara ja på sms:et (gäller ej Kontantkort eller Under 18).

Vid dygnsskifte svensk tid återställs surfmängden.

Hur stänger jag av min surf utomlands?

Vi har infört ett fast pris per dag för surf i hela världen, så att du inte behöver oroa dig för räkningen när du surfar utomlands. För att hushålla med inkluderad volym kan du gå in under inställningar i din mobil och stänga av alla notiser, platstjänster och även ställa in manuell synkning av e-post. Om du glömmer att stänga av mobilsurf innan du reser kan du ändå känna dig trygg eftersom du automatiskt har en saldospärr för dataroaming utomlands på ditt abonnemang. Tjänsten har ingen månadsavgift och finns där så du slipper få en oväntad överraskning på din faktura när du kommer hem.

Vad ska jag tänka på för att kostnaderna inte ska dra i väg när jag surfar på resan?

Innan du reser bör du kolla upp vilka tjänster som finns i det land du ska besöka, då kan du nämligen sänka priset för surf och ibland även för samtal och sms. Du hittar en prislista över länder och tjänster här ovanför. Genom tjänsterna kan du minska kostnaderna och få en enklare prissättning. Hos Telenor har vi infört ett bestämt pris per dag för surf i hela världen. Dagsdebiteringen utgår endast för de dagar du surfar.

Övrigt

Spelar det någon roll för kostnaden vilken operatör jag väljer i landet jag befinner mig i?

Hos Telenor är alla roamingtjänster operatörsneutrala vilket innebär att du som kund får samma utlandspris oavsett vilken operatör du använder i landet du valt att besöka. 

Vad ska jag göra om jag tappar bort min telefon eller om den blir stulen utomlands?

  • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.  
  • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mina Sidor under ”Abonnemang”.
  • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
  • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
  • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

 

Läs mer om spärr av abonnemang
Läs mer om spärr av mobiltelefon

Jag har en iPhone och ska åka utomlands, vad bör jag tänka på?

Meddelandefunktionen iMessage är aktiverad som standard. För att den ska fungera krävs tillgång till datauppkoppling via mobilnät eller Wi-Fi.

Skicka meddelanden utomlands med iPhone

Scenario 1: Du befinner dig utomlands och din iPhone/iPad har inte tillgång till datauppkoppling och du har inte stängt av funktionen iMessage. Du skickar ett meddelande till motparten som har en iPhone (iMessage). Ditt meddelande skickas först när din telefon åter har en fungerande datauppkoppling (vilket kan innebära att meddelandet inte skickas förrän du kommer hem till Sverige igen eller får tillgång till ett Wi-Fi, eller aktiverar data-roaming). 

Scenario 2: Du befinner dig utomlands och din iPhone har inte tillgång till datauppkoppling men har iMessage aktiverat och du har själv aktiverat valet ”Skicka som SMS” under INSTÄLLNINGAR/MEDDELANDEN. Om du då skickar ett meddelande till motparten som har en iPhone (iMessage) kommer meddelandet efter en liten stund att sändas iväg som ett traditionellt SMS. 

Ta emot meddelanden utomlands med iPhone

Scenario: Du befinner dig utomlands och din iPhone/iPad har inte tillgång till datauppkoppling men du har aktiverat iMessage. Någon som har en Apple-produkt skickar ett meddelande till dig (iMessage). Detta meddelande sänds iväg och läggs på kö i iMessagesystemet i väntan på att din enhet ska få tillgång till en fungerande datauppkoppling (vilket kan innebära att du får meddelandet först när du kommer hem till Sverige igen eller får tillgång till ett Wi-Fi, eller aktiverar data-roaming).

Tänk på att om du har flera Apple-enheter (Mac, iPad) aktiva med samma Apple-ID men som har dataaccess (t.ex. de är kvar hemma i Sverige och är påslagna) så kommer meddelandet att levereras till de enheterna och avsändaren får då också en leveransbekräftelse.

Lathund: slå på data-roaming

För att Kostnadskoll ska fungera måste du aktivera roaming i mobilen. Med tanke på alla svarta rubriker om chockfakturor kan det kännas en aning läskigt att slå på den, men med lite förberedelse kan du med lugn och ro låta data-roaming vara påslagen under utlandssemestern.

Så här aktiverar du data-roaming för Android.
  • 1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobila nätverk 
    3. Slå på Data-roaming

    Tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

Så här aktiverar du data-roaming för iOS.
  • 1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobilnät
    3. Slå på Data-roaming

  • Hittar du det du letar efter?
  • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
  • Stäng