Telenor Change
Telenor Change

Byt till ny mobil.
Vi återanvänder din gamla.

Byt till ny mobil.
Vi återanvänder
din gamla.

    • Byt mobil varje år med Telenor Change!

      Bara med Telenor Change kan du byta till ny mobil varje år. Vi stryker resterande delbetalningar och ditt abonnemang påverkas inte. Den gamla mobilen återanvänder vi så att den kommer till nytta för någon annan. Snabbt, enkelt och du får den mobil du vill ha när du vill ha den.

      Tjänsten är kostnadsfri och ingår när du lägger upp en delbetalning på utvalda mobiler. Du är givetvis fri att själv välja när och om du vill byta din mobil.

Populära Changemobiler

Vår film guidar dig genom bytet:

    • Så här gör du:

      Redan 12 månader efter att du köpt din mobil hos Telenor kan du besöka någon av våra butiker och byta till en ny mobil. I butik gör vi en snabb besiktning på din nuvarande mobil för att se att allt fungerar. När du gör bytet stryks de resterande delbetalningarna på din gamla mobil och en ny delbetalning på 24 månader för din nya mobil startar. Du slipper alla dolda avgifter och krångliga villkor!

    • Är du redan Telenorkund?

      Även du som är befintlig Telenorkund kan skaffa en mobil med Telenor Change! Du behöver inte vänta ut någon bindningstid och ditt abonnemang förlängs inte.
      • Det är bara mobiler som är köpta from den 17 juni 2014 som har Telenor Change. 
      • Köpte du din telefon innan den 17 juni 2014 påverkas inte eventuella betalningar som du hade innan och den byts heller inte in.
      • Kvarvarande betalningar på din gamla mobil löper på parallellt med betalningen på den nya Change-mobilen. 
      • När du köper en mobil med Telenor Change byter du till något av våra nuvarande abonnemang, om du inte redan har det. 
      • När du väl har köpt din Change-mobil kan du byta till ny mobil varje år framöver. Kom in till någon av våra Telenorbutiker så berättar vi mer.
    • Återanvändning
    • Din gamla mobil får nytt liv.

      Med Telenor Change ger vi befintliga kunder möjligheten att testa på ny teknik, samtidigt som vi tar hand om den fullt dugliga mobiltelefonen och säljer den vidare till nya användare. Inga fler gamla mobiler som samlar damm i byrålådan och inget mer krångel med att själv försöka sälja den.
Vad händer med din gamla mobil?

Vid bytet gör vår butikspersonal en kontroll av din mobil. Om den är hel och fullt fungerande skickas den vidare till vår samarbetspartner MCare i Malmö, som är experter på återvinning och återanvändning av begagnade mobiltelefoner. Företaget är certifierad servicepartner åt marknadens samtliga ledande mobiltillverkare, men anlitas även av försäkringsbolag och offentliga myndigheter.

Hos MCare töms mobilen på innehåll enligt en internationell standard för dataradering genom att mobilen ansluts till en dator som är utrustad med programvaran Blancco (www.blancco.com). Metoden garanterar hundraprocentig säkerhet och uppfyller alla internationellt lagstadgade krav på dataradering.

Därefter säljs mobilen vidare till utvalda återförsäljare i Europa, Asien, USA samt Mellan- och Latinamerika eller återvinns komponent för komponent i Sverige. För att vara en godkänd återförsäljare av andrahandstelefoner åt MCare ska man inneha licenser för att få distribuera andrahandstelefoner på ett säkert och miljövänligt sätt enligt internationella krav. Alla processer ska dokumenteras och arbetsmiljön hos återförsäljarna ska godkännas av MCare. Detta för att säkra att telefonerna verkligen hamnar i rätt händer – istället för i byrålådan.

Läs mer om Telenors hållbarhetsarbete.

Checklista mobil

När du lämnar in mobilen till oss kommer vi göra en snabb besiktning för att se att allt fungerar som det ska. Du kan gå igenom checklistan själv för att se hur vi gör bedömningen av din mobil. 

    • Din mobils display ska vara fri från repor, sprickor och fuktskador.
    • Endast normalt slitage, inga större repor/sprickor på display eller
      hölje och inga glipor, fuktskador eller bucklor.
    • Batteriet ska fungera och se bra ut.
    • Laddkontakt och laddning ska se bra ut
      och fungera normalt.
      • IMEI-etiketten ska finnas kvar (sitter under bakstycket på
        din mobil eller på simkortshållaren). 
      • Hörlursuttaget ska se normalt ut och fungera.
      • Display och knappar ska fungera korrekt.
      • Butiken kommer också utföra ett funktionstest där alla standardfunktioner testas.
      • Vill du läsa mer om hur bytet går till? Här hittar du all information om vad som är bra att tänka på inför bytet.

        Tips! Om du tecknar vårt Trygghetspaket så kan du byta din mobil även om den skulle råka gå sönder, råka ut för en fuktskada eller en olycka. Tecknar du Trygghetspaketet idag bjuder vi dessutom på tre fria månader! Läs mer om Trygghetspaketet.

      Vad händer med mina delbetalningar?

      Byt in din mobil mot en ny kostnadsfritt efter 12 månader. Inbyte av mobilen godkänns dock även tidigare förutsatt att 50% av mobilens värde är betalt samt att det gått minst 30 dagar från köp. Vid inbyte stryks resterande delbetalningar på mobilen som byts in och en ny 24 månaders delbetalning på din nya mobil startar. Mobilen kräver godkännande i inlämningskontroll. För fullständiga villkor se telenor.se.

      Vad händer med mina delbetalningar?

      Byt in din mobil mot en ny kostnadsfritt efter 12 månader. Inbyte av mobilen godkänns dock även tidigare förutsatt att 50% av mobilens värde är betalt samt att det gått minst 30 dagar från köp. Vid inbyte stryks resterande delbetalningar på mobilen som byts in och en ny 24 månaders delbetalning på din nya mobil startar. Mobilen kräver godkännande i inlämningskontroll. För fullständiga villkor se telenor.se.

      Vanliga frågor

      • Vad kostar Telenor Change?

        Tjänsten är helt kostnadsfri och ingår när du köper någon av utvalda mobiler direkt från en Telenorbutik, kundservice eller här på webben.
      • Vad händer med min gamla mobil?

        När du lämnar in din gamla mobil raderas all din information enligt internationell Blancco-standard. Vi återanvänder alla mobiler som lämnas in för att spara på miljö och naturresurser.
      • Vad händer med mitt abonnemang?

        När du byter mobil stryks de resterande delbetalningarna och en ny delbetalning för din nya mobil påbörjas. Detta utan att påverka ditt abonnemang eller bindningstid.

      • När kan jag tidigast byta mobil?

        12 månader efter ditt inköp är bytet kostnadsfritt. Men om du vill kan du byta redan efter 30 dagar! Det enda du behöver tänka på är att halva mobilens kostnad är betald.
      • I vilka butiker kan jag byta mobil?

        Besök valfri Telenorbutik och gör bytet. Du kan inte göra bytet hos någon av våra återförsäljare eller på webben. 
      • Hittar du det du letar efter?
      • Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
      • Stäng