Aktuell information kring corona

Här samlar vi all aktuell information som är viktig för dig som kund under den rådande situationen med coronaviruset.

Under de omständigheter som råder kring coronaviruset vill vi att du som kund ska kunna arbeta som vanligt, kunna studera hemifrån och hålla kontakt med nära och kära. Vårt fokus är att se till att ditt vanliga liv kan fortgå så mycket som möjligt under den pågående situationen och vi jobbar hårt för att säkerställa att våra tjänster fungerar som vanligt. Vi är förberedda på en situation så att du som kund hos Telenor alltid ska vara garanterad en bra uppkoppling, även under ett extremt tillstånd som detta. 

Nätexperten: Vårt nät är redo

Vi har en väldigt god beredskap och välutvecklade rutiner för att se till att våra nät fungerar vid tuffa samhällsförändringar, likt den situation som vi befinner oss i just nu. Du som kund ska inte behöva drabbas och vi följer noggrant utvecklingen av coronavirusets utspridning för att kunna vidta nödvändiga åtgärder. Men driftstörningar kan fortfarande uppstå och våra tekniker måste bedriva samma underhållsarbete som vanligt oavsett vad som händer. Det förklarar Telenors nätexpert Andres Suazo. 

 

Lyssna på podcasten Världen har förändrats


Många har kastats in i en ny vardag. Så hur gör man för att behålla kontakten med mormor? Hur jobbar man när ingen längre får gå till arbetet? Och vad kommer den digitala omställningen lämna oss med? Det tar vi upp i senaste avsnittet av podden. 

Så klarar du den nya vardagen

Det är inte helt lätt att ställa om till att jobba eller studera hemma. Men här har vi samlat våra bästa råd och tips för hur du klarar den nya vardagen vi ställts inför. 

Till tips och råd >

Låt butiken komma till dig

Just nu är det många som inte kan besöka våra butiker. Så därför har vi tagit butiken till dig. Du kan nu boka ett digitalt möte med någon av våra kunniga medarbetare som kan hjälpa dig med ditt köp av mobil, bredband och tv.  

Se de nya biofilmerna hemma 

Inget är som vanligt. Men bara för att biograferna är nedstängda behöver du inte missa något. Nu finns flera nya biofilmer att hyra i Filmbutiken.

Håll koll på nyheterna 

Under den rådande situationen vill vi att du som kund ska kunna ta del av alla viktiga nyheter. Därför frivisar vi de internationella nyhetskanalalerna BBC World News, CNN och Sky News för våra tv-kunder. Detta gäller tillsvidare och för alla kunder med fiber-tv och digital-tv.   

För att du ska få tillgång till alla viktiga nyheter så kan du också få Aftonbladet Plus i 6 månader för bara 1kr.

Läs mer om erbjudandet >

Skydda dig själv och andra

Vi, tillsammans, behöver göra det vi kan för att reducera smittspridningen av coronaviruset i samhället. Följ Folkhälsomyndighetens råd för skydda dig själv och andra.  

Till Folkhälsomyndigheten >

Det här gör Telenor för att minska smittspridningen 

Vi sätter våra kunders och våra anställdas säkerhet främst och har därför vidtagit flera åtgärder för att skydda såväl dig som kund som vår personal. Vi följer utvecklingen noga och kommer vidta ytterligare åtgärder vid behov för att garantera säkerhet och bidra till att minska smittspridningen i samhället. 

Vi följer Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer och en majoritet av vår personal på flera av våra kontor jobbar hemifrån. Vi har även en god beredskap i vår kundservice där vi möjliggör för att våra kundserviceagenter ska kunna jobba hemifrån vid behov.

Vi har också infört nya hygienrutiner för att säkerställa att alla våra butiker är trygga miljöer att vistas i,  både för dig som kund och för vår personal. 

För att samhället ska fungera i situationen vi befinner oss i så är det viktigt att vi alla kan använda digitala verktyg för att arbeta eller plugga hemifrån, hålla kontakten med nära och kära eller hålla sig uppdaterade om den senaste informationen från myndigheter. Vi har ett stort ansvar att ge dig de förutsättningar som behövs som mest just nu.

Vanliga frågor

  • Vi gör vårt allra bästa för att våra kunder ska få bra service – trots att det stormar omkring oss alla. Vi har bra rutiner på plats för att kunna jobba under ändrade förutsättningar. Till exempel ser vi till att så många som möjligt av våra medarbetare kan jobba hemifrån – och därmed hålla sig friska och minska eventuell smittspridning. Vi vill att våra kunder alltid kan få hjälp, via telenor.se, Mitt Telenor eller genom att kontakta oss.

  • Just nu har vår kundservice öppet som vanligt. Vi följer händelseutvecklingen noga, och vi vill självklart inte att öppettiderna i kundservice ska påverkas. Under den rådande situationen som är orsakad av coronaviruset kan våra butiker ha tillfälligt ändrade öppettider. Det kan betyda att tiderna som står här på webben inte stämmer. Öppettiderna kan också ändras med kort varsel.

  • De sänkta priserna gällde till och med den 31 maj. Därefter gäller ordinarie priser igen, vilket du kommer att se på den faktura som du får i slutet av juni.

  • Du har 14 dagar på dig att hämta ut paketet från det datum det kommer till utlämningsstället. Du kan låta en annan person hämta ut paketet. Då måste den personen visa upp din och sin egen legitimation på utlämningsstället.

  • Logga in i Mitt Telenor. Under Min översikt ser du ditt bredbandsabonnemang och även din bredbandshastighet.

  • Att öppna en port innebär att tillåta att internettrafik från t ex din arbetsgivare passerar via brandväggen i routern. Gör så här för att öppna en port i routern Technicolor TG799 vac Xtream:

    1. Öppna en webbläsare och skriv 192.168.1 i adressfältet. Tryck sedan på Enter.
    2. Logga in med dina användaruppgifter. Användarnamnet är Administrator eller Admin. Lösenordet (Access key) hittar du på undersidan eller baksidan av routern.
    3. Klcka på WAN services och sedan på Add new port mapping
    4. Fyll i fältens namn:
      - Name: Ange valfritt namn, till exempel vad du öppnar porten för
      - Protocol: Välj TCP och/eller UDP beroende på port du vill öppna. Kolla detta med din arbetsgivare.
      - WAN-port samt LAN-port: Ange den port du vill öppna. Du måste fylla i båda fälten, även om du bara öppnar en port. Kolla även detta med din arbetsgivare.
    5. Klicka på Add till höger
  • I vissa länder inom EU/EES, till exempel i Spanien, tar man betalt för samtal till bland annat myndigheter och biluthyrningsfirmor (premiumsamtal).

    Så om du har varit i ett land där du ska kunna ringa utan extra kostnad men ändå fått en faktura på samtal ringda utomlands kan det vara anledningen.