Kabelföretaget i ständig rörelse

Med verksamhet dygnet runt och personal på resande fot är en pålitlig täckning helt avgörande för Nkt Cables i Falun.
– Telefonin kan vi helt enkelt inte vara utan, säger Johan Haag, IT-Coordinator.

Nkt Cables övertog Ericssons verksamhet i Falun 2013. I fabriken tillverkas kraftkabel som levereras världen över. Bland prestigeprojekten finns bland annat installation av högspänningskablar och tillbehör till flera stora vindkraftsparker och höghastighetståg i Kina och Spanien.

På företaget pågår tillverkningen dygnet runt. Fabriksdelen där kabeln tillverkas är mycket stor och det förekommer ensamarbete. Mobiltelefonerna spelar därför en viktig roll för att garantera personalens säkerhet.

– Vi har kompletterat med mindre basstationer på vissa platser, till exempel i källarutrymmen för att förbättra täckningen. Allt för att personalen ska kunna använda mobilen överallt, säger Johan Haag, IT- coordinator på Nkt Cables och fortsätter:

– I princip använder vi oss enbart av mobiltelefoner för personalen i vår fabrik, för tekniker ute i fält och för våra säljare. Receptionen och kundsupport är det enda som går över fast telefoni.

Valde Telenor
I samband övertagandet av fabriken valde Nkt att byta till Telenor som leverantör av telefoni. Johan Haag är jättenöjd med täckningen som fungerar till 99 procent. Det är endast några få medarbetare som bor lite otillgängligt som kan vara svåra att nå.

– Men vi tror att det ska lösa sig nu när täckningen förbättras ytterligare i vårt område. Vi ser ju hur antalet basstationer ökar. Ett icke fungerande officepaket kan man leva med, men telefonin kan vi inte vara utan, säger han.

Sköter allt med mobilen
Även Nkt:s säljpersonal och tekniker som regelbundet är ute hos kund är beroende av mobiltelefonerna. En av dem är Matz Söderberg som är på resande fot minst tre dagar i veckan. Bra täckning är avgörande för att han ska kunna göra sitt jobb.

– Jag sköter allt med telefonen, ringer förstås men också mail, laddar ner dokument, kollar upp adresser eller googlar upp information som jag behöver.

Telefonen är också ett direkt stöd i arbetet med kunderna.

– Alla våra kunder har ju appar där vårt sortiment ingår, så via telefonen kollar jag att de är uppdaterade med våra produkter.

Text: Hendrik Bergstén
Foto: Håkan Lindgren