I corona-pandemins spår växer e-handeln enormt i Sverige. Men trots det står den fysiska handeln fortfarande för ca 90 procent av försäljningen. Denna siffra beräknas sjunka till runt 70 procent till 2030. Precis som under 3G/4G kommer 5G spela stor roll för de nya företag och produkter som kommer se dagens ljus.
Ladda ner vår senaste rapport och läs mer om bland annat dessa tre trender:
- Skräddarsydda erbjudanden oavsett kanal. 2004 började Amazon ge sina kunder rekommendationer baserad på data i sin e-handel vilket idag står för cirka 35 procent av intäkterna. Att få rekommendationer är med andra ord något vi förväntar oss idag, oavsett var vi handlar.
- Fokus på kundupplevelse i butik. Det kan vara lätt att tänka att den fysiska butiken är förlorad. Men det handlar mer om att ny relevans utifrån förutsättningarna.
- Logistik – från platta paket till robotlager och drönare. Amazon var inte först med att förändra handeln – IKEA hade gjort det för länge sen med sina platta paket. Vad är nästa stora revolution i handelsbranschen?