Beställ och aktivera e-sim för mobil och surfplatta

Följ den här guiden om du vill beställa och aktivera e-sim i din mobil eller surfplatta.

Vill du istället koppla upp din smartwatch med e-sim?
Läs mer och beställ tjänsten Mobiluppkoppling klocka

Bra att veta om e-sim

Mobilen eller surfplattan måste ha stöd för e-sim samt vara uppkopplad mot internet via wifi eller mobilnätet.

Se exempel på enheter som har stöd för e-sim

  • Så här beställer du e-sim till mobil eller surfplatta

    Beställ ditt e-sim genom att ringa till kundservice på 020-222 222 eller besök din närmaste Telenorbutik.

    Inom ett par dagar får du ett brev från oss med en QR-kod som du ska använda när du aktiverar e-sim i din mobil eller surfplatta.

    Byt till e-sim via Mitt Företag

    Om du har administratörkonto kan du byta från sim-kort till e-sim via Mitt Företag. Du väljer det abonnemang och sim-kort som du vill byta och när beställningen är behandlad får du tillgång till QR-koden som behövs för att aktivera e-sim.

  • Aktivera ditt e-sim

    Så här gör du för att skanna QR-koden i en iPhone

    För dig som skaffar e-sim till en mobil
    Om du aktiverar e-sim i en mobiltelefon som det fortfarande sitter ett vanligt sim-kort i, för samma abonnemang, så måste du ta ut sim-kortet för att e-sim ska fungera. Alternativt kan du inaktivera det fysiska sim-kortet i inställningarna.