Pinkod och pukkod

Vill du byta pinkod eller letar du efter din pukkod? Här guidar vi dig rätt.

Pinkod

Pinkoden är den kod som skyddar själva simkortet mot att andra personer kan ta sig in i din mobiltelefon och använda ditt abonnemang. Om du flyttar över simkortet till en annan telefon gäller samma pinkod. Skriver du in fel pinkod tre gånger i rad blir ditt simkort spärrat. För att låsa upp telefonen behöver du din pukkod.

Pukkod

Pukkoden är en åttasiffrig kod som du använder när du har skrivit in en felaktig pinkod tre gånger. Skrivs fel pukkod in tio gånger i följd spärras sim-kortet permanent. Då måste ett nytt beställas.

Puk2-kod

En puk2-kod är till för att användas tillsammans med olika tjänster. De flesta telefoner är förberedda för användning av tjänster som använder puk2-kod. Idag finns det inget stöd för dessa i Telenors nät. Puk2-kod kan beställas hos Kundservice.

  

Vanliga frågor

  • Med pin-kod menar vi koden som skyddar sim-kortet, den koden är densamma även om du flyttar sim-kortet till en ny telefon. Pin-koden är alltid 4 siffror.

    Koden som finns på din mobil eller surfplatta kallas låskod och ändras i enhetens inställningar. Den koden måste man slå in även om man inte har något sim-kort i mobilen. På vissa enheter kan låskoden ersättas med ett fingeravtryck, Face-ID  eller att du svajpar i ett visst mönster.

    Du kan ha både pin-kod och låskod på din mobil. 

  • Om ett sim-kort har slutat att fungera, behöver ersättas eller uppgraderas kan du som administratör snabbt och enkelt beställa ett nytt via Mitt Företag. Det gamla sim-kortet är aktivt ända fram tills att det nya sim-kortet är aktiverat.

    Läs mer om hur du aktiverar sim-kort

    Beställ och aktivera e-sim för mobil och surfplatta

  • Du kan spärra ditt abonnemang i Mitt Företag eller så ringer du oss på 020-222 222. Har du även blivit av med mobilen så måste du göra en polisanmälan också.

  

Mitt Företag

Logga in

Chatta, ring eller boka tid

Kontakta kundtjänst

Fler sätt att nå oss

Våra kontaktuppgifter