Pinkod och pukkod

Vill du byta pinkod eller letar du efter din pukkod? Här guidar vi dig rätt.

Pinkod

Pinkoden är den kod som skyddar själva simkortet mot att andra personer kan ta sig in i din mobiltelefon och använda ditt abonnemang. Om du flyttar över simkortet till en annan telefon gäller samma pinkod. Skriver du in fel pinkod tre gånger i rad blir ditt simkort spärrat. För att låsa upp telefonen behöver du din pukkod.

Pukkod

Pukkoden är en åttasiffrig kod som du använder när du har skrivit in en felaktig pinkod tre gånger. Skrivs fel pukkod in tio gånger i följd spärras sim-kortet permanent. Då måste ett nytt beställas.

Puk2-kod

En puk2-kod är till för att användas tillsammans med olika tjänster. De flesta telefoner är förberedda för användning av tjänster som använder puk2-kod. Idag finns det inget stöd för dessa i Telenors nät. Puk2-kod kan beställas hos Kundservice.

  

Vanliga frågor

  • Om ditt sim-kort har slutat att fungera, behöver ersättas eller uppgraderas kan du snabbt och enkelt beställa ett nytt via Mitt Företag. Ditt gamla sim-kort är aktivt ända fram tills att du aktiverar ditt nya. Läs mer om hur du aktiverar sim-kort.

  • Du kan spärra ditt abonnemang i Mitt Företag eller så ringer du oss på 020-222 222. Har du även blivit av med mobilen så måste du göra en polisanmälan också.

  • Ta bort spärren via Mitt Företag

    Om du valde en spärrkod vid spärrtillfället kan du själv ta bort spärren.

    1. Logga in på Mitt Företag och ange din spärrkod
    2. Klicka på Abonnemang
    3. Välj fliken Spärra/Öppna abonnemang
    4. Skapa och fyll i en fyrsiffrig kod - spara koden!
    5. Klicka på Öppna abonnemang

    Du är också välkommen att ringa till oss på 020-222 222.

    Ta bort spärren via Företagsportalen

    Om ditt företag använder sig av Företagsportalen kan du häva spärren även där.

  • Med pin-kod menar vi koden som skyddar sim-kortet, den koden är densamma även om du flyttar sim-kortet till en ny telefon. Sim-korten från Telenor kommer utan pin-kod från början. Pin-koden är alltid 4 siffror.

    Koden som finns på din mobil eller surfplatta kallas låskod och ändras i enhetens inställningar. Den koden måste man slå in även om man inte har något sim-kort i mobilen. På vissa enheter kan låskoden ersättas med ett fingeravtryck eller att man svajpar i ett visst mönster.

    Man kan ha både pin-kod och låskod på sin mobil.