Utomlands

Här hittar du information, tips på utlandstjänster och surfpaket samt priser för att ringa, surfa, sms:a till, från och inom ett annat land.

Just nu frågar många om:
Priser till utlandet
Internationella samtal EU/EES PLUS

Priser från Sverige till utlandet

Priser för att ringa, surfa, sms:a på fartyg

Utlandstjänster

Fasta priser till utlandet, surfpaket och andra tilläggstjänster för dig som ofta reser eller ringer från Sverige till andra länder. 

Populära tilläggstjänster just nu:

Internationella samtal EU/EES PLUS - fast pris till 41 länder

Internationella samtal till Norden - fast pris till Norden

Surfpaket - surfa till ett fast pris på resan

Tips! Få utlandspriser som sms

Sms:a namnet på landet du ska besöka till nummer 10615. Då får du ett sms med de priser som gäller för just ditt abonnemang. Läs mer

  

  

Frågor och svar om utomlands

  • Nej. Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige.

    Så fungerar röstbrevlådan utomlands

    • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.
    • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mitt Företag under "Abonnemang".
    • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
    • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
    • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

    Läs mer om spärr av abonnemang

  • Här ser du vilka länder som ingår i zonen EU/EES.

    Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

    Specifika regioner och mikrostater som vi inkluderar:

    • Kanarieöarna, Ceuta, Melilla (Spanien)
    • Svalbard (Norge)
    • Åland (Finland)
    • Franska Västindien (Desirade, Franska Guyana, Guadeloupe, Les Saintes, Marie-Galante, Martinique, Saint Barthelemy, Saint Martin), Mayotte, Réunion, (Frankrike)
    • Madeira, Azorerna (Portugal)
    • San Marino
    • Vatikanstaten

    Exempel på regioner och länder som inte inkluderas:

    • Andorra, Gibraltar, Guernsey, Jersey, Isle of Man, Monaco, Storbritannien.
    • Norra Cypern, dvs. den turkiska delen av Cypern.

    Se priser för att ringa, surfa och skicka meddelanden inom EU/EES

  • Kanarieöarna är en del av Spanien (som är en del av EU/EES), så samma priser gäller på Kanarieöarna som i Spanien.

    Se priser i Spanien

  • Det beror på om du befinner dig inom EU/EES eller inte.

    Inom EU/EES

    Om du befinner dig inom EU/EES och ringer till ett annat land inom EU/EES kostar det inget extra. Det vill säga, om du befinner dig i Spanien och ringer till ett italienskt nummer kostar det inget extra. Det samma gäller om du befinner dig i Spanien och ringer till en kompis med svenskt mobilabonnemang som befinner sig i Italien.

    Om du däremot befinner dig i Sverige och ringer till ett nummer inom EU/EES betalar du standardpris.

    Om du befinner dig inom EU/EES och ringer till ett land som inte ingår i EU/EES kostar det 9 kr/min (exkl. moms). Till exempel om du befinner dig i Spanien och ringer till USA. 

    Utanför EU/EES

    Om du befinner dig utanför EU/EES och ringer till ett land som inte heller ingår i EU/EES kostar det enligt den prislista som gäller för det land du ringer ifrån. Så om du ringer från USA till Australien kostar det 19 kr/min (exkl. moms), vilket du kan se i prislistan för USA. Du hittar prislistor för alla länder här.

  • Om du befinner du dig nära en landsgräns finns möjligheten att mobiltäckningen för en operatör i grannlandet sträcker sig över gränsen och in i landet där du befinner dig. Är du inte observant på vilken operatörs nät din telefon är uppkopplad mot, finns risken att du debiteras för trafik gjord i grannlandet, trots att du inte har varit där. Om din telefon har kopplat upp sig mot en operatör i grannlandet kan du, via telefonens inställningar, manuellt söka fram tillgängliga operatörer och välja en operatör i det land du befinner dig.

    Kom ihåg att upprepat landsbyte bara genererar ett välkomst-sms vid första tillfället du besöker landet (efter 7 dagar genereras ett nytt välkomst-sms igen).

  • För att du ska kunna surfa utomlands utan wifi behöver data-roaming vara aktiverat.

    Så här aktiverar du data-roaming i en iPhone:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobilnät
    3. Aktivera Data-roaming
    4. Om du har en äldre version av iOS behöver du även kontrollera att valet EU-internet inte är aktiverat.

    Så här aktiverar du data-roaming i en Android-mobil:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobila nätverk
    3. Aktivera Data-roaming

    Tänk på att tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

    Se alla guider för aktivera/stänga av data-roaming:
    iPhone
    Samsung
    Sony

  • På grund av att EU har infört sanktioner mot SyriaTel går det inte längre att ringa, sms:a eller mms:a till SyriaTels kunder. SyriaTels kunder kan heller inte ringa, sms:a eller mms:a Telenors kunder. Vi förstår att det kan skapa problem för dig som kund och ber om ursäkt för det, men samtidigt är det viktigt för Telenor att följa lagar och regler. Åtgärden påverkar inte trafiken till och från Syriens andra operatör, MTN.

    Se priser till utlandet

  • Om kunden är oftare utomlands (i EU/EES) än hemma och har större förbrukning utomlands (i EU/EES) än hemma under en fyramånadsperiod klassas det som oproportionerligt stor användning.

    Om användning utomlands är oproportionerligt stor, dvs. inte tillfällig, kommer abonnenten att informeras per sms och tilläggsdebiteras för trafiken (tal, sms, mms och surf) om beteendet inte justerats inom två veckor från att sms:et skickades. Tilläggsdebitering sker löpande enligt EU-reglerade grossistpriser så länge abonnenten har oproportionerligt stor användning.

  • Nej. Tanken är att du ska kunna använda ditt abonnemang precis som vanligt när du tillfälligt är i de länder som ingår i EU/EES. Att tillfälligt använda abonnemanget stämmer överens med EU-regleringen kring ”Roam Like At Home”. Det är inte meningen att du ska använda ditt abonnemang som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

    Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige och har en förbrukning som är större utomlands än i Sverige, räknas det som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.

    Orolig? Lugn, vi kommer att meddela dig per sms om du använder ditt abonnemang enligt ovan definition av extemanvändning. Detta ger dig möjlighet att pausa ditt roamande (användande av abonnemanget i EU/EES).

    Skulle du dock välja att fortsätta roama (använda abonnemanget i EU/EES) kommer du, i tillägg till din fasta månadskostnad, att debiteras en rörlig tilläggsavgift så länge du använder tjänsten. Detta innebär att du debiteras enligt nedan rörliga tilläggsavgift för din roamingförbrukning (användning av abonnemanget i EU/EES) samtidigt som du förbrukar din surfpott.

    Rörlig tilläggsavgift i SEK, exkl moms:

    Utgående samtal 0,32 kr/min
    Inkommande samtal 0,11 kr/min
    Sms 0,10 kr/styck
    Mms 0,03 kr/styck
    Surf 0,03 kr/MB

    Priserna kan komma att justeras eftersom priserna sätts i euro och EU bestämmer vilken EUR/SEK-kurs som ska gälla vid olika tillfällen under året.

    Från det att Telenor har informerat dig om extrem användning har du två veckor på dig att ändra ditt roamingbeteende. Du kommer att debiteras från dag 1 från och med två-veckorsperioden. Du kommer att debiteras fram till dess att du använder till abonnemang på ett sätt som inte räknas som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.

    Anser du att påståendet om extrem användning saknar fog, kan du tillhandahålla underlag som styrker att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden och att (ii) du till övervägande del har befunnit dig i Sverige under den aktuella perioden. Underlaget lämnar du till Telenors kundservice per mail.

    Denna information finns även i villkoren för våra mobila tjänster.