Roaming utomlands

Priser för att ringa och surfa utomlands - för dig som företagare

Här ser du vad det kostar att ringa, sms:a, mms:a och surfa med ditt företagsabonnemang när du reser i EU/EES, övriga Europa och Världen. Har du en äldre tilläggstjänst, kan andra priser gälla för dig. När du besöker ett land får du ett välkomst-sms med dina priser. Trevlig affärsresa!

Ring fritt inom företaget i hela världen

Med företagsabonnemanget Affärspaketet EU kan du ringa och ta emot samtal från dina kollegor oavsett var du är i världen. Du kan dessutom ringa, sms:a och mms:a till samma pris som i Sverige och använda upp till 100 GB surf när du reser i EU/EES.

Tips inför din affärsresa!

 

  1. Ska du resa utanför EU/EES, köp Respass så har du ett fast pris för all din kommunikation under 7 eller 14 dagar. Välj det land du ska resa till så ser du vilket Respass som gäller där.
  2. Slå på data-roaming i din mobiltelefon.
  3. Du som företagskund kan alltid ringa vår Kundservice på +46 708 222 222, dygnet runt och kostnadsfritt – var i världen du än befinner dig.

Inför din resa

  • Vad kostar det att ringa, sms:a och surfa i utlandet?

    Här hittar du våra priser i utlandet.
    Trevlig affärsresa!

  • Beställ ett sms med priser

    När du anlänt till ett land får du automatiskt ett välkomst-sms med de priser som gäller för just det landet.

    Vill du veta vilka priser som gäller i landet, innan du påbörjar din resa? Sms:a namnet på landet till 10615. Efter några sekunder får du ett välkomst-sms. Du kan beställa sms:et när du vill. Så här gör du: Sms:a namnet på landet (ex. USA) till 10615. Vi skickar ett välkomst-sms till dig med de priser som gäller.

    Har du köpt en tillfällig tjänst, som t ex Respass, gäller de priserna för dig, även om de inte står med i välkomst-sms:et.

  • Hur aktiverar jag data-roaming i min mobil?

    För att du ska kunna surfa i din mobil måste du aktivera data-roaming. Vi förstår att man blir försiktig efter alla svarta rubriker om höga fakturor, men med lite förberedelse kan du låta data-roaming vara påslagen under hela affärsresan.

    I en iPhone:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobilnät
    3. Aktivera Data-roaming
    4. Om du har en äldre version av iOS behöver du även kontrollera att valet EU-internet inte är aktiverat.

    I en Android-mobil:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobila nätverk
    3. Aktivera Data-roaming

    Tänk på att tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

  • Vad ingår i företagsabonnemanget Affärspaketet EU?

    Med Affärspaketet EU kan du ringa, sms:a och mms:a från det besökta EU/EES-landet till svenska telefonnummer och till lokala nummer i det landet du besöker. Det gäller även mellan två EU/EES-länder. Samtal med särskild taxa, trafik i satellitnät och samtal från Sverige till utlandet ingår inte. Du kan använda hela din surfmängd både inom Sverige och när du är på resa i EU/EES. Dessutom kan du ringa fritt i hela världen till dina kollegor som också har Affärspaketet EU.

  • Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?

    Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige. Du behöver alltså inte stänga av eller inaktivera röstbrevlådan även om du åker utomlands.

Under resan

  • Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda utomlands?

    Ring +46 708 222 888 och slå in din personliga kod. Har du glömt koden så skickas en ny ut via sms efter två felaktiga försök.
    Att lyssna av röstbrevlådan kostar som ett vanligt samtal till Sverige

  • Hur aktiverar jag data-roaming i min mobil?

    För att du ska kunna surfa i din mobil måste du aktivera data-roaming. Vi förstår att man blir försiktig efter alla svarta rubriker om höga fakturor, men med lite förberedelse kan du låta data-roaming vara påslagen under hela affärsresan.

    I en iPhone:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobilnät
    3. Aktivera Data-roaming
    4. Om du har en äldre version av iOS behöver du även kontrollera att valet EU-internet inte är aktiverat.

    I en Android-mobil:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobila nätverk
    3. Aktivera Data-roaming

    Tänk på att tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

  • Vad ska jag göra om min telefon försvinner när jag är utomlands?
    • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.
    • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mina Sidor under "Abonnemang".
    • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
    • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
    • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

    Läs mer om spärr av abonnemang

  • Kontakta vår kundservice

    Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på +46 (0) 708 222 222. Vi har öppet dygnet runt och det är kostnadsfritt när du ringer med ett Telenor-abonnemang.

  • Hur gör jag om surfvolymen tar slut?

    När du reser i zonen som gäller för ditt abonnemang:
    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer önskad surfvolym genom att svara på sms:et. Vill du inte köpa ytterligare surf, väntar du tills perioden är slut. När ny period börjar har du återigen möjlighet att använda surfvolymen i ditt abonnemang utomlands när du reser i zonen som gäller för ditt abonnemang.

    När du reser utanför zonen som gäller för ditt abonnemang:
    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer genom att svara ja på sms:et. Vid midnatt svensk tid nollställs din surf.