Roaming i Italien

Priser för surf och samtal i Italien

Här hittar du allt du behöver inför utlandsresan - se vad det kostar att ringa, sms:a och surfa, få tips på tjänster och svar vanliga frågor.

Tips! Sms:a namnet på landet du ska besöka till 10615. Då får du ett sms med de priser som gäller för just ditt abonnemang i det land du ska resa till.

Priser från Sverige till ett annat land hittar du här.

Företagsabonnemang Standardpris (exkl. moms)
Surf
Surfa

Som hemma*

Samtal
Ringa

Till land inom EU/EES: Som hemma
Till land utanför EU/EES: 7,20 kr/min

Ta emot samtal

Som hemma

Lyssna på röstbrevlåda

Som hemma

Meddelanden
Skicka sms

Som hemma

Skicka mms

Som hemma

Ta emot sms

Som hemma

Ta emot mms

Som hemma

Priserna för roaming styrs delvis av EU-regleringar och delvis av utländsk valuta och därför kan prisjusteringar förekomma. Priser för att ringa, surfa och skicka sms när du befinner dig på fartyg eller flyg hittar du här.

* Med abonnemangen Företag 2 GB - 100 GB tecknade från den 10 september 2018 kan du använda hela surfmängden som ingår i ditt abonnemang i EU/EES samt i USA, Schweiz, Turkiet, Serbien, Montenegro, Andorra, Thailand, Malaysia och Myanmar. Har du obegränsad surfmängd kan du använda 100 GB/månad. Övriga företagsabonnemang ringer, sms:ar och mms:ar till samma pris som i Sverige. Du kan också surfa för en del av din totala surfmängd varje månad. Läs mer nedan under Frågor och svar. Företag med kundunikt avtal kan ha annat pris som gäller i EU/EES.

Tillgängliga nät:

  • 4G
  • 3G
  • GSM
  • GPRS

Vanliga frågor

  • Hur mycket surf kan jag använda när jag reser i EU/EES?

    Hur mycket surf du kan använda i EU/EES beror på vad som är inkluderat i ditt företagsabonnemang i Sverige.

    Affärspaketet EU

    1 GB, 5 GB, 30 GB, 100 GB, 200 GB: Använd hela din surfmängd i EU/EES

    Affärspaketet EU

    Obegränsat: Använd 100 GB i EU/EES

    Övriga abonnemang

    Upp till 19 GB i Sverige: Använd hela din surfmängd i EU/EES 
    20-29 GB i Sverige: Använd 20 GB i EU/EES 
    30-149 GB i Sverige: Använd 30 GB i EU/EES 
    150-200 GB i Sverige: Använd 40 GB i EU/EES 
    Obegränsad surf i Sverige: Använd upp till 30 GB i EU/EES 
    Kundunika erbjudanden: Kontakta din säljare för information

  • Vad gäller för kundunika företagsavtal?

    För företag med kundunika avtal kan andra priser gälla i EU/EES. Ta hjälp av ditt företags kontaktperson/telefoniansvarig för mer information.

  • Kan jag använda den surf och de samtal/sms/mms som ingår i mitt abonnemang vid permanent vistelse i EU/EES?

    Nej. Tanken är att du ska kunna använda ditt abonnemang precis som vanligt när du tillfälligt är i de länder som ingår i EU/EES. Att tillfälligt använda abonnemanget stämmer överens med EU-regleringen kring ”Roam Like At Home”. Det är inte meningen att du ska använda ditt abonnemang som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

    Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige och har en förbrukning som är större utomlands än i Sverige, räknas det som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.

    Orolig? Lugn, vi kommer att meddela dig per sms om du använder ditt abonnemang enligt ovan definition av extemanvändning. Detta ger dig möjlighet att pausa ditt roamande (användande av abonnemanget i EU/EES).

    Skulle du dock välja att fortsätta roama (använda abonnemanget i EU/EES) kommer du, i tillägg till din fasta månadskostnad, att debiteras en rörlig tilläggsavgift så länge du använder tjänsten. Detta innebär att du debiteras enligt nedan rörliga tilläggsavgift för din roamingförbrukning (användning av abonnemanget i EU/EES) samtidigt som du förbrukar din surfpott.

    Rörlig tilläggsavgift i SEK, exkl moms:

    Utgående samtal 0,30 kr/min
    Inkommande samtal 0,10 kr/min
    SMS 0,09 kr/styck
    MMS 0,05 kr/styck
    Surf 0,05 kr/MB

    Priserna kan komma att justeras eftersom priserna sätts i euro och EU bestämmer vilken EUR/SEK-kurs som ska gälla vid olika tillfällen under året.

    Från det att Telenor har informerat dig om extrem användning har du två veckor på dig att ändra ditt roamingbeteende. Du kommer att debiteras från dag 1 från och med två-veckorsperioden. Du kommer att debiteras fram till dess att du använder till abonnemang på ett sätt som inte räknas som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.

    Anser du att påståendet om extrem användning saknar fog, kan du tillhandahålla underlag som styrker att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden och att (ii) du till övervägande del har befunnit dig i Sverige under den aktuella perioden. Underlaget lämnar du till Telenors kundservice per mail.

    Denna information finns även i villkoren för våra mobila tjänster.

  • Hur gör jag om surfvolymen tar slut?

    När du reser i zonen som gäller för ditt abonnemang:
    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer önskad surfvolym genom att svara på sms:et. Vill du inte köpa ytterligare surf, väntar du tills perioden är slut. När ny period börjar har du återigen möjlighet att använda surfvolymen i ditt abonnemang utomlands när du reser i zonen som gäller för ditt abonnemang.

    När du reser utanför zonen som gäller för ditt abonnemang:
    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer genom att svara ja på sms:et. Vid midnatt svensk tid nollställs din surf.

  • Jag reser inom EU/EES. Vad kostar det att ringa till andra länder?

    Är du ute och reser inom EU/EES och ringer till ett annat EU/EES-land är priset detsamma som du har hemma.

    Ringer du till ett land utanför EU/EES kostar samtalet 7,16 kronor per minut (exkl.moms).

  • Hur debiteras utgående och mottagna samtal?

    Debiteringsintervallet inom EU/EES för utgående samtal är 30+1 sekund. Mottagna samtal debiteras per sekund.

  • Vad kostar det att ringa, surfa och skicka sms på fartyg och flyg?

    På många färjor, t.ex. mellan Sverige och Danmark och Polen och Tyskland eller på flygplan så hamnar man i ett så kallat satellitnät som går via satellit istället för vanliga mobilnät. Här kan det vara andra satellitoperatörer som erbjuder täckning. Se vilka vi har avtal med och vilka priser som gäller här.

  • Vad ingår i era företagsabonnemang?

    Med våra företagsabonnemang 2 GB-Obegränsat, kan du ringa, sms:a och mms:a som hemma i EU/EES, till svenska telefonnummer och till lokala nummer i det land du besöker. Det gäller även mellan två EU/EES-länder. Samtal med särskild taxa, trafik i satellitnät och samtal från Sverige till utlandet ingår inte.

    Du ringer dessutom kostnadsfritt till kollegornas företagsmobiler, i hela världen. Både inkommande och utgående samtal. Satellittrafik, samtal till eller från växelnummer eller fast telefonnummer ingår inte.

    Väljer du 2 GB-100 GB kan du använda hela din surfmängd i Sverige och när du reser i EU/EES, USA, Thailand, Schweiz, Andorra, Turkiet, Serbien, Montenegro, Malaysia och Myanmar. 

    Med Obegränsat surfar du obegränsat i Sverige och upp till 100 GB i EU/EES, USA, Thailand, Schweiz, Andorra, Turkiet, Serbien, Montenegro, Malaysia och Myanmar.

Inför din resa

  • Beställ ett sms med priser

    När du anlänt till ett land får du automatiskt ett välkomst-sms med de priser som gäller för just det landet.

    Vill du veta vilka priser som gäller i landet, innan du påbörjar din resa? Sms:a namnet på landet till 10615. Efter några sekunder får du ett välkomst-sms. Du kan beställa sms:et när du vill. Så här gör du: Sms:a namnet på landet (ex. USA) till 10615. Vi skickar ett välkomst-sms till dig med de priser som gäller.

    Har du köpt en tillfällig tjänst, som t ex Respass, gäller de priserna för dig, även om de inte står med i välkomst-sms:et.

  • Slå på data-roaming i din mobil

    Slå på dataroaming i din telefon

    För att du ska kunna surfa i din mobil måste du aktivera data-roaming. 

    I en iPhone:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobilnät
    3. Aktivera Data-roaming
    4. Om du har en äldre version av iOS behöver du även kontrollera att valet EU-internet inte är aktiverat.

    I en Android-mobil:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobila nätverk
    3. Aktivera Data-roaming

    Tänk på att tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

  • Information om Röstbrevlådan

    Behöver jag stänga av Röstbrevlådan när jag är utomlands? 
    Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige. Du behöver alltså inte stänga av eller inaktivera röstbrevlådan även om du åker utomlands.

    Lyssna av Röstbrevlådan utomlands
    Ring +46 708 222 888 och slå in din personliga kod. Har du glömt koden så skickas en ny ut via sms efter två felaktiga försök. Att lyssna av röstbrevlådan kostar som ett vanligt samtal till Sverige

     

Under resan

  • Lyssna av din Röstbrevlåda

    Ring +46 708 222 888 och slå in din personliga kod. Har du glömt koden så skickas en ny ut via sms efter två felaktiga försök. Att lyssna av röstbrevlådan kostar som ett vanligt samtal till Sverige

  • Slå på data-roaming i din mobil

    Slå på dataroaming i din telefon

    För att du ska kunna surfa i din mobil måste du aktivera data-roaming. 

    I en iPhone:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobilnät
    3. Aktivera Data-roaming
    4. Om du har en äldre version av iOS behöver du även kontrollera att valet EU-internet inte är aktiverat.

    I en Android-mobil:

    1. Gå in på Inställningar
    2. Välj Mobila nätverk
    3. Aktivera Data-roaming

    Tänk på att tillvägagångssättet kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

  • Om din mobil skadas eller blir stulen

    Om du tappar bort din telefon eller om den blir stulen

    Börja med att spärra ditt abonnemang omgående.

    När du spärrar abonnemanget får du välja en spärrkod. Den uppger du sen när du vill låsa upp abonnemanget igen.

    Har du försäkringen Trygg 48 ska du också göra en skadeanmälan. Tänk på att du behöver göra en polisanmälan och ha ditt IMEI-nummer tillhands.

  • Kontakta vår kundservice

    Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på +46 (0) 708 222 222. Vi har öppet dygnet runt och det är kostnadsfritt när du ringer med ett Telenor-abonnemang.