Priser för surf och samtal i Ryssland
Viktig information för dig som reser till Ryssland
Ryska myndigheter har infört en regel som gäller när du använder din mobil när du befinner dig i Ryssland.
När du ansluter till ett mobilnät i Ryssland kommer surf (data) och sms att vara avstängt under de första 24 timmarna. Efter det öppnas tjänsterna automatiskt. Stänger du av mobiltelefonen eller byter mobilnät återupprepas avstängningen i 24 timmar.
Om du inte använder mobilen på tre dagar efter att spärren tagits bort, kommer spärren att aktiveras igen nästa gång du ansluter till nätet i Ryssland. Då börjar en ny 24-timmarsspärr.
Viktigt att veta: Du kan fortsätta ringa och ta emot samtal som vanligt – samtal påverkas inte av denna regel. Du behöver inte själv göra något. Vi ser till att din mobil ansluter till rätt nät automatiskt.
Priser från Sverige till Ryssland hittar du här.
Tips på utlandstjänster
Surfpaket Ryssland – köp extra surfmängd mot en engångsavgift. Till Surfpaket
Respass Total Världen 1– köp extra surfmängd där samtal, sms och mms ingår mot en engångsavgift. Till Respass Total
| Företagsabonnemang | Standardpris (exkl. moms) |
|---|---|
| Surf | |
| Surfa | Surfpass 179 kr/dygn (2 GB) |
| Samtal | |
| Ringa | 19 kr/min |
| Ta emot samtal | 19 kr/min |
| Lyssna på röstbrevlåda | 19 kr/min |
| Meddelanden | |
| Skicka sms | 4 kr/st |
| Skicka mms | 10 kr/st |
| Ta emot sms | 0 kr/st |
| Ta emot mms | 10 kr/st |
Priserna är per minut. Betalsamtal och Premium-sms debiteras enligt operatörens taxa. För priser i Satellitnät, klicka här. Samtal utanför EU/EES debiteras per 60 sekunder för både utgående och mottagna samtal. Priserna för roaming styrs delvis av EU-regleringar och delvis av utländsk valuta och därför kan prisjusteringar förekomma.
Tillgängliga nät:
- 4G
- 3G
- GSM
- GPRS
Vanliga frågor
Nej. Betal- och premiumsamtal/sms debiteras enligt den lokala operatörens taxa.
Debiteringsintervallet för både utgående och mottagna samtal är 60 sekunder.
Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige.
På många färjor, t.ex. mellan Sverige och Danmark och Polen och Tyskland eller på flygplan så hamnar man i ett så kallat satellitnät som går via satellit istället för vanliga mobilnät. Här kan det vara andra satellitoperatörer som erbjuder täckning. Se vilka vi har avtal med och vilka priser som gäller här.
Inför din resa
- Sms:a namnet på landet du ska besöka till 10615. Du kan skriva på svenska, engelska eller landets ISO-kod på två bokstäver. Det spelar ingen roll om du skriver med små eller stora bokstäver.
Exempel land:
- Svenska: Kanada
- Engelska: Canada
- ISO-kod: CA - Efter några sekunder får du välkomst-sms:et.
Så här gör du om du vill ha priserna skickade till dig innan du påbörjar din resa:
Du kan beställa sms:et när du vill. Det är samma sms som du får automatiskt när du anländer till ett land.
Har du köpt en tillfällig tjänst, som t ex Respass Total eller Surfpaket, gäller de priserna för dig, även om de inte står med i välkomst-sms:et.
Här hittar du information om hur du slår på data-roaming på din mobiltelefon.
Aktivera data-roaming på en iPhone
Behöver jag stänga av Röstbrevlådan när jag är utomlands?
Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige. Du behöver alltså inte stänga av eller inaktivera röstbrevlådan även om du åker utomlands.
Lyssna av Röstbrevlådan utomlands
För dig som har Telenor One X-abonnemang
Ring +46 733 222 888 och slå in ditt telefonnummer och din pin-kod. Om du har glömt koden kan du skapa en ny genom att sms:a ”röstpin" till nummer 222, då får du ett sms med en ny pin-kod skickad till din mobil.
Övriga företagsabonnemang
Ring +46 708 222 888 och slå in din personliga kod. Har du glömt koden till din röstbrevlåda så skickas en ny kod ut via sms efter två felaktiga försök.
Under resan
- Logga in i Mitt Företag
- Från Sverige: Ring oss på 020-222 222.
- Från utlandet: Ring oss på +46 708 222 222.
För dig som har Telenor One X-abonnemang
Ring +46 733 222 888 och slå in ditt telefonnummer och din pin-kod. Om du har glömt koden kan du skapa en ny genom att sms:a ”röstpin" till nummer 222, då får du ett sms med en ny pin-kod skickad till din mobil. Läs mer
Övriga företagsabonnemang
Ring +46 708 222 888 och slå in din personliga kod. Om du har glömt koden så skickas en ny ut via sms efter två felaktiga försök. Att lyssna av röstbrevlådan kostar som ett vanligt samtal till Sverige. Läs mer
Om du tappar bort din telefon eller om den blir stulen
Börja med att spärra ditt abonnemang omgående.
När du spärrar abonnemanget får du välja en spärrkod. Den uppger du sen när du vill låsa upp abonnemanget igen.
Har du försäkringen Trygg 48 ska du också göra en skadeanmälan. Tänk på att du behöver göra en polisanmälan och ha ditt IMEI-nummer tillhands.
Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på +46 (0) 708 222 222. Det är kostnadsfritt när du ringer med ett Telenor-abonnemang.
Se våra öppettider