20 tech-trender som kommer forma 2020

Sociala medier, molntjänster och smartphones har snabbt blivit en del av vår vardag, men det är ju faktiskt så sent som på 10-talet dessa innovationer blev stora. Under det nya decenniet tror vi på Telenor att människor kommer reflektera mer över hur vår värld och den nya digitala verkligheten ska korsa varandra ­– på ett säkert och produktivt sätt.

Från Internet of Bodies och grön teknologi till DIY-AI och digitalt förtroende. Här kommer de 20 mest spännande tech-trenderna att hålla utkik efter under 2020. 

Miljövänligt på riktigt

1. Miljövänligt på riktigt
Det har snackats mycket om gröna innovationer, men nu går de från fantasi till verklighet.

I år kommer ingen nöja sig med tomma ord och brutna löften om miljövänlighet. 2020 är året då gröna innovationer kommer förverkligas och med en kombination av IoT, big data och AI kommer vi både mäta vår konsumtion och reducera vårt avtryck på miljön. Samtidigt som innovationerna kommer kapa kostnader och skapa helt nya inkomstsätt.

Telekomindustrin kommer vara en av grundpelarna och driva på verklig förändring över en massa olika samhällsområden. Detta i samarbete med leverantörer, investerare och kunder.

Företag, speciellt i Europa, kommer även röra sig mot 100% förnyelsebar el och för konsumenter kommer smartphones och mobila tjänster fortsätta att bidra med sätt att utveckla gröna och bra vanor. Detta kommer i sin tur leda till att start-ups och scale-ups med miljöfokus kommer blomstra på riktigt.

Internet of bodies

2. Internet of Bodies
2020 blir året då ett nytt och snabbväxande nätverk kommer slå igenom på riktigt – ett ”internet” bestående av människor som kopplat sina kroppar till hälso- och kommunikationsappar.

Det har skrivits mycket om uttrycket Internet of Things (IoT) de senaste åren. Men sensorer på fraktcontainrar, tillverkningssystem och jordbruksinfrastruktur är inte särskilt relaterbart för vanligt folk, även fast de påverkar oss varje dag. Under 2020 kommer kommer det dock att ändras, då kommer människor bokstavligen sitta fastklistrade vid sin teknologi. Internet of Bodies kommer växa lavinartat och bli riktigt populärt för den breda massan.

Vi ansluter redan våra kroppar till en mängd saker som mäter blodtryck, hjärtfrekvens och till och med snarkningar. 2020 kommer vi se de första applikationerna som går ett steg längre och ett bra exempel är insulinpumpar. I år kommer de första kommersiella lösningarna som både läser av blodsocker och levererar insulin till kroppen att lanseras.

Tech äktenskap

3. Arrangerade tech-äktenskap

5G, loT och AI kommer att sporra nya branschsamarbeten där kompetens delas och nya världsomvälvande plattformar skapas.

År 2020 kommer vi se omfattande 5G-lanseringar i de flesta utvecklade ekonomierna. Fokus kommer ligga på mobilleverantörernas hastigheter och kapaciteter, men de verkliga innovationerna kommer ske bakom kulisserna där företag och branscher samlas och är kreativa.

De innovationer vi pratar om är bland annat nätverksskivning. Med den teknologin kan företagskritiska system köras obehindrade över mobilt internet. En annan innovation är något som kallas Network Function Virtualization (NFV). Med NFV skyndar man på tiden det tar att utveckla nätverkstjänster då man låter mjukvara göra jobbet. När allt detta händer i realtid och fler loT-enheter ser dagens ljus kommer även mer avancerade räddningstjänster, e-hälsa, logistik, säkerhetssystem och fjärrundersökningar bli verklighet.

2020 kommer bli startskottet för den här innovationsresan. Men att få allt det här att växa på rätt sätt kräver att industrier och regeringar samlar sina kompetenser och börjar samarbeta.

Bygg ditt eget nätverk

4. Bygg ditt eget nätverk
Ny peer-to-peer-teknologi och moderna mesh-appar kommer möjliggöra hemmabyggda kommunikationsnätverk – var man än befinner sig.

Techbolag och regeringar samlar och analyserar mer och mer data om våra kommunikationsmönster och vårt beteende på internet. Med hjälp av datan utvecklar de i sin tur nya produkter, tjänster och erbjudanden. I vissa delar av världen även övervakningssystem. Resultatet av det blir att fler och fler börjar skydda sätten de kommunicerar på. Krypterade appar, peer-to-peer- och meshappar kommer öka i popularitet när teknologin för att etablera egna nätverk utan en centraliserad infrastruktur blir bättre. Privata organisationer och vanliga medborgare kommer driva sina egna kommunikationsnätverk, precis som protestanterna i Hong Kong.

Kommunikation utan ett centralt nätverk tilltalar folk av många anledningar. Speciellt under komplicerade konflikter, för att mobilisera sig i protester eller för att hålla sig under radarn. Men mesh-appar kommer också vara bra i vildmarken, när nätverken ligger nere och i situationer då man behöver prata med vänner och familj i närområdet.

Smutsig data

5. Det nya fake news: ”smutsig data"

Smutsig data kommer användas för att ifrågasätta AI.

Med en otrolig mängd data och avancerade analysmetoder kan maskiner hjälpa oss att ta viktiga beslut. Men vad händer om uppsättningarna och processerna är felaktiga, partiska eller till och med äventyrade? Besluten som tas kommer då vara bristfälliga och kanske olagliga.

Det här kallar vi smutsig data, en term som kommer bli lika mainstream som fake news under 2020. När datadrivna beslut från AI blir vanligare och vanligare kommer det också öppna upp för mer granskning från allmänheten. Frågor om teknik är rättvis eller om datan som använts för att skapa den är smutsig kommer hamna på tapeten. EU, och folk som arbetar med datagranskning (bland annat många nya start-ups), är dock väldigt medvetna om de här utmaningarna och jobbar redan hårt med dem. Frågan är om de kan hålla jämna steg med all data som produceras.

Hänglås

6. Vad kostar förtroende?

En växande minoritet av människor upptäcker att sök- och sociala medietjänster inte är gratis på riktigt.

Konkurrensen om ditt förtroende kommer att intensifieras under 2020. Efter en lång rad av skandaler granskas nu internet- och sociala medieföretag hårt. Förtroende är kärnan i alla relationer, inklusive de mellan företag och kund, men verkligheten är nu att de flesta av oss delar mer personlig information online än vad vi delar med våra läkare. Det är helt enkelt lättare, det är inbyggt i våra dagliga beteenden och det är knappt reglerat över huvudtaget.

Majoriteten av människor i till exempel Norge, Malaysia och Pakistan tror fortfarande att gratis betyder gratis. Men nu ser vi tecken på en växande minoritet av människor som förstår att dessa företag tjänar sina pengar på vår data, genom att använda den för att sälja skräddarsydda annonser. År 2020 tror vi att kunder i allt högre grad kommer vända sig till företag som som inte bryr sig om hur mycket de vet om oss personligen.

Techtrender: plats 7-20

Är du nyfiken på resten av de största och mest spännande tech-trenderna? Vill du läsa mer om deepfake, streamingtjänster och AI? Hela artikeln från Telenor Research hittar du på engelska här.

Kontakta oss

Önskar du personlig rådgivning kring vilka kommunikationslösningar som passar dig och ditt företag bäst? Lämna dina uppgifter i kontaktformuläret nedan så hör vi av oss.