Checklista: 5 lösningar för att hybridkontoret ska fungera
Ett internet som fungerar – och är säkert. Bra rutiner är grunden för att hybridkontoret ska fungera. Här är några punkter ni bör bocka av innan ni bestämmer er för att införa ett flexibelt arbetssätt.
1. Bra uppkoppling med 5G – oavsett var du befinner dig
Strulig wifi-uppkoppling på eller utanför arbetsplatsen är nog något de flesta är bekanta med. Utrullningen av 5G-nätet möjliggör betydligt högre bandbredd än tidigare, låg fördröjning och god täckning. Det aktualiserar också frågan om 5G kan ersätta wifi i företagsmiljöer. När fler dessutom jobbar på distans är organisationer beroende av uppkoppling som är snabb och säker. Detta kunde tidigare endast erbjudas genom en fast uppkoppling på arbetsplatsen, men kan genom 5G-nätet även anpassas till en mer flexibel arbetssituation.
I framtiden kan det bli aktuellt med ett 5G-nät på kontoret och ett 5G-simkort i datorn som gör att du kan röra dig fritt. Det ger dig en snabb och säker uppkoppling utan att behöva använda publika wifi-nätverk som ofta innebär en säkerhetsrisk.
2. Ergonomi i hemmakontoret
En arbetsplats är ofta ergonomiskt anpassad för att minska fysisk ohälsa. På ett kontor kan det vara genom bekväma kontorsstolar, ordentliga bildskärmar samt höj- och sänkbara skrivbord. När allt fler sitter på distans – helt eller delvis – kan ditt företag behöva tänka om. Arbetsmiljölagen säger att det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön – även vid distansarbete. Därför blir det extra viktigt att som chef samarbeta med sina medarbetare för att skapa en god arbetsmiljö även när man inte befinner sig på kontoret. Kanske kan medarbetaren få låna hem en arbetsstol, bildskärm eller tangentbord.
För att undvika att behöva köpa dubbla uppsättningar till varje anställd kan en lösning vara att testa ett aktivitetsbaserat kontor med flexibla skrivbordsplatser. Då kan man nyttja det fysiska kontorets fördelar dagarna det passar – utan att ett specifikt skrivbord står oanvänt dagarna medarbetaren jobbar på distans.
3. Rätt kommunikationsverktyg
Att medarbetarna har möjlighet att kommunicera med varandra på ett enkelt och smidigt sätt är A och O – inte minst med hybridkontoret. Pandemin gav er säkert chansen att stresstesta vilka verktyg ni använder idag och vilka kontaktvägar som blivit överflödiga. Med dagens flora av olika verktyg (mejl, telefon, chattprogram etc.) som används för att sköta den interna kommunikationen kan det vara bra att tydliggöra hur och när medarbetarna förväntas använda dessa.
En utmaning med hybridkontoret är att det ställer nya tekniska krav. När alla sitter på distans klarar man sig långt på datorns inbyggda kamera och mikrofon – men med hybridkontoret ökar kravet på att det finns mötesrum där medarbetarna på plats kan koppla upp sig och kommunicera med de som sitter på distans.
Här är några frågor man kan ställa sig inför ett hybridmöte:
- Syns och hörs alla i rummet?
- Är tekniken tillförlitlig och kan alla i organisationen hantera den?
- Hur gör man för att begära ordet i mötet, utan att avbryta någon?
4. Skydda känslig information med SD-WAN
Jobbsamhället blir mer digitalt, vilket gör att brottsligheten följer efter. Tre av fyra företag med över 500 anställda i Sverige har blivit utsatta för dataintrång, visar en undersökning från 2019. När medarbetare jobbar på andra platser än det fysiska kontoret ökar också osäkerheten och i värsta fall kan kriminella aktörer ta sig in i hela företags IT-miljö. Med nätverkslösningen SD-WAN har du en säker väg ut på internet och skyddar era molntjänster oavsett om du sitter på kontoret eller hemma. Du får säkerhetsfunktioner som VPN, lokala brandväggar och kryptering som en integrerad del av nätverket.
Med SD-WAN flyttas säkerheten närmare användaren där sårbarheten är som störst och det blir möjligt att styra trafiken till molntjänster och datacenter. Det gör att ni får en säker och tillförlitlig närverkslösning som skyddar företagets information – oavsett om den skickas inom nätverket eller till en molntjänst.
5. Fokusera på lösning – inte teknik
Att ta tillvara på teknikens möjligheter handlar lika mycket om att ställa om arbetssätt och affärsmodeller, som tekniken som sådan. Alla företag och organisationer har olika behov för att jobbvardagen ska fungera. Genom att koppla upp och testa hybridkontoret ser ni vad ni kan göra idag och vad ni behöver komplettera.
I en tid av snabb teknologisk förändring är det viktigt att jobba tillsammans med partners som kan komplettera det egna företagets kompetens. Med 183 miljoner kunder i nio länder har Telenor lösningar och lärdomar från företag och branscher runt om i världen som kan hjälpa er på resan mot ett fungerande hybridkontor. Hör av dig!