Expertens 5 tips: Så lyckas du med hybridkontoret

Anna Dyhre är expert inom employer branding med mångårig erfarenhet av att hjälpa företag att bli mer attraktiva som arbetsgivare. Här är hennes bästa tips för att du som chef ska lyckas med hybridkontoret.

1. Vilka dagar jobbar ni på distans?
Valfrihet är bra, men om ni vill maximera effekten av hybridkontoret bör ni bestämma vilka dagar medarbetarna förväntas vara på plats och vilka dagar som går att köra på distans. Det är ingen vitts att åka in till kontoret om du upptäcker att hela din arbetsgrupp ändå jobbar på distans den dagen.

2. Tydligt ledarskap – viktigare än någonsin
Chefer som är tydliga med sina förväntningar är alltid de som är mest populära. Det blir ännu viktigare med hybridkontoret där chefen/ledaren måste lita mer på att medarbetarna är självständiga och tar eget ansvar för sitt arbete. Med det sagt, chefen får inte glömma att ta pulsen på sina anställda. Hur mår alla? Telefonen är här underskattad, checka in med dina medarbetare genom ett kort samtal eller sms. Det gör att alla känner sig sedda.

3. Ha ett tema för digitala trivselaktiviteter
Tanken är ofta god med digitala fikastunder, men risken är stor att de flesta tycker att det mest bara är plågsamt. Problemet är ofta att det kan vara svårt för medarbetarna att förstå det praktiska syftet med aktiviteten. För att lyckas kan det vara en idé att ha ett tema eller en fråga (kanske av mer lättsam karaktär) för fikastunden. Om alla får tipsa om en film eller serie de nyligen sett kan det öppna upp samtalet. Testa dig fram som chef och känn av hur det landar.

4. Krossa gamla sanningar om kontoret
Hybridkontoret skapar enorma möjligheter att börja om. Genom att ställa sig enkla frågor som: ”Vad saknar vi med kontoret?” och ”Vad är det som absolut ingen saknar med kontoret?” har ni börjat genomlysa er verksamhet.



Fall inte för coola innovationer, som att skaffa en ruschkana bara för att Google har det. Vänd er i stället direkt till medarbetarna och låt de komma med önskemål för att skapa ett ”kontoret 2.0” som är perfekt för just din organisation.

5. Benämn fallgroparna med digitala möten – och agera!
”Teams-möten är lika bra som vanliga möten”. Nej, så är det inte. De som säger så är samma personer som säger att ”frukt är också godis”. Det kommer aldrig att bli riktigt samma sak, men digitala möten kan fylla sin funktion om det görs på rätt sätt. Utse en mötesledare och ha en tydlig agenda för mötet.

Har ni stormöte, se till att någon har koll på Teams-chatten där deltagarna kan skicka in reflektioner och frågor. På så sätt kan ni skapa bättre dynamik och risken för att det blir envägskommunikation från den som håller i mötet minskar. Alla vinner på att större delaktighet skapas så att alla känner sig inkluderade.


Vi vägleder dig och ditt företag

Våra personliga företagsrådgivare hjälper dig och ditt företag att ta fram skräddarsydda lösningar som möter era unika affärsbehov. Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig inom kort.