Lectogo laddar för tillväxt
Ofta kännetecknas IoT-företag av att de har en hög tillväxttakt och positiv syn på framtiden och sin affär. Genom tekniken ser man stora möjligheter till fortsatt utveckling med många olika vägar till expansion. Dessutom har man ofta har en generellt positiv inställning till teknikens möjligheter och därför också lättare anpassar sig till ett allt mer digitalt arbetssätt.
Men trots att Mattias Bohman och hans Lectogo passar in här är chansen stor att han inte skulle säga att Lectogo är ett IoT-företag – det handlar helt enkelt om att lösa ett vanligt och extremt irriterande problem.
Tomma batterier universellt problem
Lectogo grundades 2018 efter att Mattias Bohman på resor i Asien insett två saker: mobilbatterier laddar alltid ur när man minst önskar det, och att det fanns enkelt teknik på marknaden som kunde lösa problemet. Resultatet: powerbanks för enkel, smidig och billig uthyrning.
Nyckeln till tjänsten ligger i tillgänglighet och enkelhet. Tillgängligheten har Mattias löst med fokus på krogen – helt enkelt den plats där han själv många gånger bett personalen om att få låna en laddare för att sen se sin mobil försvinna in bakom bardisken. Idag kan man hyra en Lectogo på över 1000 ställen i 25 städer, något som Mattias Bohman mer eller mindre själv sett till genom att resa runt med klassisk resväska fylld med produkter redo att ställas fram.
Hyra med finess
Enkelheten bygger på att det ska vara lätt att hitta och hyra en powerbank, men även smidigt att återlämna den. I Lectogos fall kommer man lätt igång med en app som kopplas till kreditkortet (tänk elsparkcykel som funkar på samma sätt), och sen en liten finess: om man inte lämnar tillbaka enheten debiteras man en summa och får behålla den!
I varje powerbank sitter ett SIM-kort som gör det möjligt att tracka allt från position till hyreslängd, och som gör det möjligt att samla in värdefulla data om användandet. Data som sen kan omsättas i nya strategier för när, var och hur Lectogo ska utveckla sin affär. Nyligen fördubblade Mattias antalet SIM-kort för fortsatt expansion.
Hur ser då framtiden ut?
När man hör talas om den här produkten tänker man att pandemin måste ha slagit oerhört hårt mot företaget. Och på ett sätt är det givetvis så när väldigt många färre går ut på krogen och rör sig på stan. Men Mattias Bohman sitter ändå lugnt i båten och väljer att se möjligheter även här:
- Det har varit mycket lättare att få kontakt med butiks- och restauranginnehavare. De har haft tid över att lyssna på mig. Och vad gäller investerare så ser de förstås ett ljus i tunnelns slut och vill hitta nya spännande objekt. För inte så länge sen tog jag in 5 miljoner i en nyemission där bland andra Karl-Johan Persson och Stefan Krook finns med bland investerarna. Det är ett ganska tydligt kvitto på att detta är något jag ska satsa vidare på oavsett utmaningarna.