Bästa tipsen för att lyckas med ett digitalt arbetssätt

Testa regelbundet nya digitala verktyg tillsammans och våga misslyckas! Det säger vår expert Sara From, som delar med sig av sina bästa råd för hur man kommer igång med ett digitalt arbetssätt.

- Ett misstag som många beslutsfattare på företag gör är att man köper in dyra digitala verktyg och tjänster som man har hört gott om, och som sedan inte används. Orsaken är oftast att de inte passar ihop med sättet man jobbar, och fyller därför inte någon funktion, säger Sara From, Technical Solution Designer på Telenor.

Hennes råd är att man istället har lite tålamod, och att beslutsfattare och medarbetare tillsammans identifierar utmaningar, och enas om hur man vill att verktygen och tjänsterna ska lösa dessa.

- Därefter rekommenderar jag att man bildar en eller flera arbetsgrupper, som provar olika tjänster och utvärderar för- och nackdelar med respektive tjänst. Mixa gärna arbetsgrupperna med personer som kommit längre i sitt digitala kunnande med de som är lite mer avvaktande. Det brukar leda till bra dialoger i gruppen och gör att testerna blir grundligt utförda, säger hon.

Fördelen med att testa i arbetsgrupper är dels att det blir enklare för den enskilde medarbetaren att se nyttan med respektive tjänst. Dels kommer man fortare framåt och slipper lägga onödig tid på tjänster som inte fungerar.

- Jag tror att man som vd, eller IT-ansvarig ibland kan uppleva att digitaliseringen på företaget står och faller med hur man själv agerar. Det kan leda till att den digitala utvecklingen helt stannar av eller går väldigt långsamt framåt, säger hon och fortsätter:

- Istället handlar det om att så tidigt som möjligt involvera resten av företaget, så att alla känner att de kan påverka utvecklingen. Ha därför en öppen dialog och tillåt er att göra misslyckanden på vägen, för att komma framåt.

Sara Froms tre snabbtips för att komma igång med ett gemensamt digitalt arbetssätt:

  1. Låt mixade arbetsgrupper testa ett nytt digitalt verktyg i taget
  2. Kör en testperiod för varje nytt verktyg och utvärdera löpande tillsammans.
  3. Avsluta/säg upp de digitala verktyg ni inte använder


Relaterade produkter

Office 365

Öka företagets produktivitet med Office 365, One Drive och Microsoft Exchange kan att du och kollegorna jobba var och när som helst.

Mobil säkerhet

Mobiler läcker mer information än en dator. Med VPN, APN, och MDM har ni ett bättre skydd för den känsliga företagsinformationen.

Vad behöver ditt företag?

Madeleine, Andreas och Fredrik är tre av våra stjärnsäljare som gärna vägleder ditt företag med unika kommunikationslösningar. Allt du behöver göra är att lämna dina kontaktuppgifter så kontaktas du snart.