Kundcase Nät och täckning

Kundcase Lapland Resorts:  Ja, det täcker!

Åker du från Stockholm mot Riksgränsen har du knappt kommit halvvägs när du passerar Umeå. Och framåt Luleå har du fortfarande 50 mil kvar. Längst upp, i det som fram tills nyss varit en stor och vit fläck på täckningskartan, ligger Lapland Resorts.

Landskapet är kargt och ändlöst vackert, sommar som vinter. Här, där människorna är få och avstånden långa, är nåbarheten minst sagt viktig. Jobbar man med fjällturism är täckningen mer än guld värd. När den gamla operatörens täckning inte dög, bytte Lapland Resorts till Telenor.

– I Riksgränsen finns varenda operatör och det är bra – så länge man stannar i byn. Men vi har ju en anläggning i Björkliden också. Och dit är det tre mil. Sedan är det 13 mil till Kiruna, dit jag åker åtminstone två gånger i veckan. Och det är inte bara jag som åker, berättar Michael Wallberg som är fastighetschef för Lapland Resorts.

Den enkla lösningen på ett stort problem
I Kiruna finns tätortens service med allt från elektriker och rörmokare till vårdcentral och verkstäder. Under färden dit och hem, som tar en och en halv timme, hinner man beta av merparten av dagens viktiga samtal. Så var det inte med den gamla operatören. Då saknades täckning, både på vägen och i vissa delar av bolagets fastigheter. När Michael Wallberg letade ny telefonväxel fann han också lösningen på täckningsproblemet.

– Det var min kontakt i Umeå som gav mig ett simkort från Telenor som han bad mig testa, berättar Michael Wallberg.

Arbetsledarna alltid nåbara
Under de senaste åren har Telenor gjort stora investeringar för att förbättra mobiltäckningen, särskilt i Norrland. Bland annat genom att bygga basstationer på vägen mellan Riksgränsen och Kiruna. Det gör att Michael Wallberg och hans kollegor kan vara nåbara och jobba effektivt, även om de råkar sitta i bilen halvvägs till Kiruna.

– För oss som är arbetsledare är det alltid viktigt med täckning, för vi tar ju ofta jobbsamtalen medan vi kör, säger Michael Wallberg.

Utmaning

- De hade en operatör som inte kunde erbjuda full täckning i, kring och mellan företagets anläggningar eller på vägen till och från Kiruna
- Landskap med stora skogar, höga berg och djupa dalar är ofta vita fläckar på täckningskartan
- Service och kommunikation ska fungera i Lappland som i landets mer tätbefolkade regioner

Lösning

- De bytte operatör till Telenor och i överenskommelsen med Lapland Resorts åtog sig Telenor att säkerställa full täckning på vägen mellan Riksgränsen och Kiruna
- Sedan 2014 har Telenor gjort en miljardsatsning på att öka mobiltäckningen i alla delar av Sverige
- I norra Sverige har mobilnätet byggts ut med 140 procent, bland annat med basstationer för 4G

Effekt

- Medarbetare på Lapland Resorts kan nu använda sina mobiler i och kring hotell och stugbyar vilket både stärker graden av service och säkerhet
- Medarbetarna kan nå varandra, även på platser där de tidigare varit onåbara, exempelvis i bilen på väg mellan tätort och hotellanläggning
- Bättre täckning ger högre grad av nöjdhet hos kund

Om Lapland Resorts

Företaget består av Björkliden-hotell och Riksgränsen som tillsammans har 1200 bäddar fördelat på två hotell och en by på 83 stugor. Plus en camping. Under högsäsong jobbar drygt 300 personer med att serva anläggningarnas gäster.

Om Telenors täckning

Möjligheten att ringa eller surfa påverkas av ditt geografiska läge samt av vilken typ av väggar, fönster och dörrar byggnaden har, om du befinner dig inomhus. Vill du se hur täckningen ser ut där du är, eller dit du ska, om du exempelvis ska resa långt norrut, klicka här.

Vill du veta mer?

Kontakta en företagsrådgivare så hjälper vi dig.