Jobbtelefon, regler
När jobbtelefonen även används privat är det lätt hänt att man aldrig är riktig ledig. Telefonen och mailen är med, vare sig man fikar med kompisar eller är på landet. En mobiltelefonpolicy kan vara ett bra sätt att skapa regler för hur man använder företagstelefonen.
Eftersom inget företag är det andra likt vad gäller verksamhet, servicenivå och uppdrag finns det inga standardsvar på regler för företagstelefonen. Däremot finns det ett antal områden som man bör tänka igenom, till exempel:
Surf - Vad händer när surfen tar slut, vem står för kostnaden och ser till att den fylls på?
Tillgänglighet - Hur sent på kvällen förväntas man svara på mejl och sms?
Säkerhet - Vad bör man tänka på vid jobbsamtal på allmän plats, till exempel på bussen?
Roaming - Vilka regler gäller utomlands?
Läs gärna mer om mobiltelefonpolicy och ladda ner vår Snabbguide för att komma igång med mobilpolicy.