Facebooks förre Sverigechef:
Så kommer VR-tekniken förändra sociala medier
Han var Sverigechef för Meta (tidigare Facebook) i över tio år. Under Techday var Sam Rihani inbjuden för att dels reflektera kring ett decennium när sociala medier blev en stor del av våra liv, dels för att spå framtiden för sociala medier.
När Sam Rihani blev rekryterad till Facebook 2009 var plattformen fortfarande ung. Tre år senare blev han Sverigechef för bolaget och har varit med på en resa där den globala sociala medier-jätten har börsnoterats, bytt namn till Meta och gått från 300 till 90 000 anställda.
Men det var inte självklart att han skulle tacka ja till jobbet från början.
– Jag var tveksam, det ska jag erkänna. Allt var nytt och okänt när jag började. Man ställde sig frågor som: ”Kommer det bli något av det här?”. Jag är glad för att jag hoppade på tåget. Det har varit häftigt att på nära håll få följa en så stor samhällsförändring som sociala medier inneburit, säger Sam Rihani.
Nyligen sa han upp sig från Meta och funderar just nu på vad som blir nästa karriärsteg. Som inbjuden talare på Telenor Techday delade han med sig av reflektioner från sina år på Facebook/Meta samt tankar framåt.
– Vi människor älskar att kommunicera. När man pratar om sociala medier-plattformar är det lätt att glömma vilka positiva effekter det kan ha för människors liv. Allt från att hitta organdonatorer till att en adopterad person hittar sina biologiska föräldrar på andra sidan jorden. Jag bär med mig många fantastiska solskenshistorier från mina år på Meta, säger Sam Rihani.
Hur skulle du beskriva utvecklingen för sociala medier?
– Plattformarna har utvecklats i takt med användarnas beteende och tillgång till teknik. Under mina år gick Facebook från att enbart vara textbaserade till att med bättre mobiltelefoner skapa flöden som domineras av först bilder till att numera nästan bara innehålla videos.
Hur tror du utvecklingen kommer se ut framöver?
– Vi kommer att fortsätta kommunicera, fast på ett annat sätt. Tekniken kommer fortsatt vara drivande i utvecklingen och nästan alla är överens om att VR är nästa stora grej som kommer förändra sociala medier och göra kommunikationen ännu mer innehållsrik. Precis som vid tidigare skiften kommer användarna i kombination med ny teknik vara drivande i utvecklingen.
Vilka är dina främsta lärdomar från 10 år som Sverigechef för Meta?
– Jag har fått lära mig hur man navigerar i en värld som är i ständig förändring, att det är viktigt att kommunicera när det blir fel och hur man blir en bättre chef, säger Sam Rihani och fortsätter:
– Ur ett ledarskapsperspektiv är jag övertygad om att de flesta organisationer klarar mer än man tror. Företag som förstår att framtiden är distansbaserad, där medarbetarna som mest är hälften av tiden på ett fysiskt kontor, har störst chans att effektivisera och göra rätt investeringar för framtiden.