Aktivera sim-kort

När du vill aktivera ditt nya sim-kort gör du det genom att sätta det i din mobil, modem, router, surfplatta eller dator. Ditt nya sim-kort aktiveras automatiskt när det placeras i simkortsfacket i din enhet. Så fort du aktiverat ditt nya sim-kort upphör det gamla kortet att fungera.

Varför ska sim-kortet aktiveras?

Har du beställt ett nytt sim-kort som är inaktivt behöver du aktivera det för att det ska fungera. Tänk på att PIN- och PUK-kod byts i samband med att du byter sim-kort.
Läs mer om koder och hur du byter PIN-kod under PIN och PUK 

Spara din information
Glöm inte att spara informationen från ditt gamla sim-kort, som till exempel telefonbok och bilder. Läs telefonens instruktionsbok för hur du ska göra. Eller se om du hittar din mobil bland våra guider.

Aktivering
Ditt sim-kort aktiveras automatiskt när du sätter in det i din mobil, mobila bredband, surfplatta, router eller dator.

Vanliga frågor

  • Hur byter jag pin-kod på sim-kortet?

    Du kan ändra din pin-kod via inställningarna i mobilen eller genom att knappa in
    **04*gammal pin-kod*ny pin-kod*ny pin-kod#.

  • Vad menar ni med "aktivera abonnemang"?

    Bindningstiden börjar gälla från det datum som abonnemanget används första gången. Det vill säga att bindningstiden aktiveras då det första samtalet rings, första sms:et skickas, när man surfar första gången eller man tar emot ett samtal utomlands.

    Det är alltså inte från det datum som abonnemanget tecknades utan från dagen som sim-kortet används som bindningstiden gäller och abonnemanget börjar kosta. Abonnemanget aktiveras annars automatiskt efter 90 dagar.  

    Undantag

    Tjänster såsom Röstbrevlåda, Försäkring, Säkerhetspaket, Gruppnummer och Menyval börjar kosta vid köptillfället oavsett om du aktiverat ditt abonnemang eller inte.

  • Hur kan jag ta bort spärren på mitt sim-kort?

    Ta bort spärren via Mina Sidor

    Om du valde en spärrkod vid spärrtillfället kan du själv ta bort spärren.

    1. Logga in på Mina sidor och ange din spärrkod
    2. Klicka på Abonnemang
    3. Välj fliken Spärra/Öppna abonnemang
    4. Skapa och fyll i en fyrsiffrig kod - spara koden!
    5. Klicka på Öppna abonnemang

    Du är också välkommen att ringa till oss på 020-222 222.

    Ta bort spärren via Företagsportalen

    Om ditt företag använder sig av Företagsportalen kan du häva spärren även där.

  • Hur kommer jag åt min PUK-kod?

    Din PUK-kod hittar du på Mina sidor och Företagsportalen. Du kan även få den hemskickad i ett brev om du kontaktar Kundservice.

    Du kan också sms:a puk till nummer 222.

Se alla frågor och svar