Spärra ditt abonnemang och mobil

Om du spärrar ditt abonnemang går det varken att ringa till eller från ditt sim-kort. Spärrar du dessutom själva mobilen blir även den helt obrukbar.

Spärra ditt abonnemang:

När du spärrar abonnemanget får du välja en spärrkod. Den uppger du sen när du vill låsa upp abonnemanget igen.

Spärra din mobil:

  1. Gör en polisanmälan.
  2. Spärra mobilen på Mina sidor, Företagsportalen eller ring oss på 020-222 222 för hjälp. Du kommer få uppge mobilens IMEI-nummer och det diarienummer du fått från Polisen. Du får också välja ett lösenord på 8 tecken som behövs ifall mobilen hittas igen.

Vad händer sen?

Om du behöver ett nytt sim-kort så beställer du det på Mina sidor eller i Företagsportalen. Du behöver uppge den spärrkod du valt.

Glömt spärrkoden?

Man kan inte ha allt i huvudet. För att öppna upp utan lösenord behövs en skriftlig begäran. Begäran ska vara undertecknad av den som äger abonnemanget och skickas till:

Telenor Sverige AB
371 80 Karlskrona

Eller till fax: 0455-33 12 22.

Om mobilen hittar hem igen.

En stöldspärrad mobil låser du enkelt upp på Mina sidor eller i Företagsportalen. Du får fylla i IMEI och Polisens diarenummer tillsammans med det lösenord du valde när du spärrade mobilen. Sen är det klart. Vill du hellre ringa oss på kundservice går givetvis det också bra.

Glöm inte att meddela polisen att din mobil kommit till rätta igen.

Vanliga frågor

  • Hur gör jag skadeanmälan om jag har försäkring hos Telenor?

    För dig med Trygg 48 får du vid godkänd skada en likvärdig mobil eller surfplatta inom 48 timmar, vardagar räknat. Allt du betalar är självrisken. Läs mer här

  • Vad ska jag göra om min telefon försvinner när jag är utomlands?
    • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.
    • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mina Sidor under "Abonnemang".
    • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
    • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
    • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

    Läs mer om spärr av abonnemang

  • Hur beställer jag ett nytt sim-kort?

    Om ditt sim-kort har slutat att fungera, behöver ersättas eller uppgraderas kan du snabbt och enkelt beställa ett nytt via Företagsportalen eller Mina sidor. Ditt gamla sim-kort är aktivt ända fram tills att du aktiverar ditt nya. Läs mer om hur du aktiverar sim-kort.

  • Vad är ett IMEI-nummer?

    Det är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga.

  • Var hittar jag IMEI-numret?

    Knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.