En guide till din faktura

Här guidar vi dig genom vår fakturas olika delar, vi ger tips och svar på vanliga frågor. Kanske vill du byta betalningssätt till autogiro eller e-faktura? Få fakturan som en PDF-fil direkt i Företagsportalen? Eller samla flera kollegors faktura på en samlingsfaktura? Det mesta går att lösa. Läs vidare på denna sida, eller gör det enkelt för dig och titta på vår film!

Fakturaförklaring

Har du svårt att förstå fakturans olika delar? Vår fakturaförklaring rätar ut de flesta frågetecknen.Välj sida för mer information.

  • Del 1 - Fakturans första sida

     

    Fakturans första sida

    På fakturans första sida hittar du allt du behöver för att betala din faktura såsom sammanställning av periodens kostnader, betalningsuppgifter samt fakturans förfallodatum (1). Har du frågor om din faktura kan du alltid kontakta oss, kontaktuppgifterna till Kundservice står under Betalningsuppgifter (2).

  • Del 2 - Aktuell information och OCR-talong

     

     

    Aktuell information och OCR-talong

    På den här sidan hittar du aktuell information och erbjudanden från Telenor samt en OCR-talong.

  • Del 3 - Specifikation

     

    Specifikation

    Specifikationen är en sammanställning utav användarens abonnemangskostnader samt trafik (inklusive eventuella rabatter).

  • Del 4 - Sammanställning vid Samlingsfaktura

    Sammanställning för företag med tjänsten Samlingsfaktura

    Här visas en sammanställning av företags kostnader för perioden. Överst är en summering utav samtliga kostnader för abonnemang, trafik och kontraktsspecifika delar till exempel avgift för pappersfaktura och påminnelseavgift. Efter "Den här periodens avgifter" hittar du abonnemang- och trafikkostnaderna för varje använda

     

    re.

Administrera

Anpassa era fakturor 
Det finns flera möjligheter att anpassa våra fakturor så att de passar era behov och förenklar er administration. Kanske skulle ni vilja få fakturorna lite mer sällan eller slippa få pappersfakturor?

Ändra betalningsvillkor 
Vill du ändra brytdatum, betalningsvillkor och fakturafrekvens? Det kan du göra själv genom att logga in på Företagsportalen, men du kan även ringa Kundservice på 020-222 222 så hjälper de dig.

Slipp fakturakostnaden 
Vill du vara snäll mot miljön? Välj att betala via autogiro eller e-faktura istället för via pappersfaktura, så slipper ni dessutom betala fakturaavgift.

Läs mer om autogiro och e-faktura

Du kan även välja att få fakturan som en PDF-fil i Företagsportalen istället för en pappersfaktura via post. Tjänsten PDF-faktura är kostnadsfri och ingen fakturaavgift debiteras. Du beställer tjänsten via Företagsportalen.

Få flera fakturor i en 
Skulle du vilja samla ihop flera fakturor i en? Alla kollegor på företaget som har samma abonnemangsform kan faktureras i en gemensam samlingsfaktura. Ring Kundservice på 020-222 222 så hjälper de dig.

Företagsportalen 
Du vet väl om att du kan administrera mycket på egen hand via Företagsportalen. Det gäller även företagets fakturor. I inloggat läge kan du exempelvis:

  • Se ofakturerat saldo
  • Se er fakturahistorik
  • Ändra fakturaadress och användaruppgifter (fakturaadress kan inte ändras för samlingsfaktura)
  • Ändra betalningsvillkor (faktureringsintervall, förfallodatum)
  • Administrera dina samlingsfakturor

Vanliga frågor

  • Hur slipper jag fakturakostnaden?

    Vill du vara snäll mot miljön? Välj att betala via autogiro eller e-faktura istället för via pappersfaktura, så slipper ni dessutom betala fakturaavgift.

    Läs mer om autogiro och e-faktura

    Du kan även välja att få fakturan som en PDF-fil i Företagsportalen istället för en pappersfaktura via post. Tjänsten PDF-faktura är kostnadsfri och ingen fakturaavgift debiteras. Du beställer tjänsten via Företagsportalen.

  • Kan jag få flera fakturor samlade i en?

    Skulle du vilja samla ihop flera fakturor i en? Alla kollegor på företaget som har samma abonnemangsform kan faktureras i en gemensam samlingsfaktura. Ring Kundservice på 020-222 222 så hjälper de dig.

  • Kan vi få fakturan uppdelad för en kollegas kostnader privat och i tjänsten?

    Med tjänsten "Delad faktura" kan ni dela upp privata samtal och sms och låta de anställda köpa mobilsurf privat. Det innebär att fakturan för privata samtal, sms och mobilsurf skickas till den anställdes hemadress. Tjänsten har en startavgift samt en årsavgift.

  • Vad har Telenor för bank- och plusgiro?

    Vårt bankgironummer är 5331-1338 och vårt plusgironummer är 4792603-5.

  • Varför får jag betala för flera månader på min första faktura?

    Om du precis har fått din första faktura så kanske du upplever att den inte stämmer. Anledningen är att ni betalar era fasta avgifter i förskott och att abonnemangsstart sällan sammanfaller med våra brytdatum. Läs mer om första fakturan här.