För dig med försäkringen Trygg 48

Har olyckan varit framme? Vad skönt att du försäkrade dig. För dig med Trygg 48 får du vid godkänd skada en likvärdig mobil eller surfplatta inom 48 timmar, vardagar räknat. Allt du betalar är självrisken.

Vid förlust eller stöld gör du så här:

Innan du gör en skadeanmälan behöver du göra en polisanmälan och spärra din mobil/surfplatta. Här finns en guide som visar hur du gör.

Vid skada gör du så här:

  • Ta bort eventuellt kodlås som du har på mobilen.
  • Avaktivera Hitta min iPhone/iPad. (gäller endast dig som har en Apple-produkt). 

Både kodlås och Hitta min iPhone måste vara avaktiverat när du skickar in din gamla mobil till oss

Under Vanliga frågor beskriver vi hur du går till väga.

Avaktivera Hitta min iPhone  

Självrisk

Information om självrisk finner du i Villkoren för Trygg 48.

Vad händer sen?

  1. Du får en bekräftelse via mail/sms med en länk dit du hela tiden kan följa ditt ärende.
  2. Inom 48 vardagstimmar (från det att bekräftelsen om ersättning skickats till dig) finns en utbytesenhet att hämta på närmaste utlämningsställe.
  3. En faktura på självrisken skickas till dig.
  4. När du hämtat ut din nya mobil/surfplatta skickar du tillbaka din gamla i samma förpackning som den nya enheten levererades i. (Vid stöld och förlust bortser du såklart från det här steget).

Vanliga frågor

  • Vad täcker Trygg 48?

    Till exempel fukt-, tapp- och glasskador, stöld och förlust. Vid godkänd stöld/förlust täcker försäkringen även upp till 10 000 kr i trafikkostnader om någon använder din stulna eller borttappade mobil för att ringa, sms:a och surfa.

  • Vad ska jag tänka på innan jag skickar in min trasiga mobil/surfplatta på reparation?
    • Gör en backup om du inte redan gjort det. Läs om hur du säkerhetskopierar innehållet i din mobil i våra guider
    • Ta bort eventuella kodlås
    • Avaktivera Hitta min iPhone
  • Vad täcks inte av Trygg 48?

    Trygg 48 täcker inte skador, stöld eller förlust som:

    • Inte påverkar mobilens/surfplattans användbarhet
    • Skett innan försäkringsgivarens ansvar inträdde
    • Uppkommit avsiktligt

    Trygg 48 gäller inte heller om icke-auktoriserade reparationer, installationer eller ingrepp gjorts på den skadade mobilen/surfplattan.

  • Vilken garanti har min produkt?

    Då alla produkter och tillbehör har olika garantier hänvisar vi till respektive tillverkare.

    Klicka här för information om garantin för din Sony-telefon.

    Klicka här för information om garantin för din Samsung-telefon.

    Klicka här för information om garantin för din iPhone.

  • Hur stänger jag av Hitta min iPhone

    Gå in under Inställningar och välj iCloud. Bocka av Hitta min iPhone, bekräfta med ditt Apple-ID. Har du inte tillgång till din mobil kan du även stänga av funktionen på icloud.com.

  • Hur tar jag bort mobilens/surfplattans kodlås?

    Det beror på vilken typ av mobil du har.

    • Apple: Inställningar → Touch ID och lösenkod
    • Samsung: Inställningar → Låsskärm och säkerhet → Skärmlåstyp
    • Sony: Inställningar → Säkerhet → Skärmlås
    • Nokia: Alla inställningar → Låsskärm
  • Var hittar jag IMEI-numret?

    Knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.