Problem med mms?

Kan du inte skicka eller ta emot mms. Här har vi samlat en lista med de vanligaste problemen som du ofta kan lösa själv.

  • Starta om mobilen och kolla om det finns några uppdateringar att hämta.
  • Kontrollera att du är ansluten till internet via ett mobildatanät eller Wi-Fi.
  • Kontrollera att mobilens minne inte är slut.
  • Kontrollera din APN-inställning. Inställningar > Mobilnätverk >Åtkomstpunktsnamn. Gå till ”Telenor MMS”, om det inte finns så tryck på ”Lägg till”. Inställningarna ska vara:
    Namn: Telenor SE
    APN: services.telenor.se
    Proxy: Skall vara tom
    Port: Skall vara tom
    Användarnamn: Skall vara tom
    Lösenord: Skall vara tom
    Server: Skall vara tom
    MMSC: http://mms
    MMS-proxy: 172.30.253.241
    MMS-port: 8799
    MCC: 240
    MNC: 08
    Verifieringstyp: PAP
    APN-typ: default.supl
    APN-protokoll: IPv4
    APN-protokoll vid roaming: IPv4
    Bärare: Ej angiven

Vanliga frågor

  • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

    Om du har full täckning men ändå till exempel inte kommer ut på internet bör du börja med att slå på telefonens flygplansläge och sedan slå av det igen. Om det inte hjälper kan du prova att starta om telefonen. Någon av dessa åtgärder brukar oftast lösa problemet.

    Har du full täckning men inte kan ringa till 112, testa att ta ut sim-kortet ur telefonen och prova sedan att ringa 112 igen.

    Är du utomlands? Kolla här.

    Fungerar det fortfarande inte? Här hittar du fler konkreta tips på hur du åtgärdar de vanligaste problemen, till exempel problem med internetuppkoppling. Upplever du fortfarande problem, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Vad ska jag göra om det står Ingen service i displayen?
    1. Börja med att starta om din enhet. Har du en iPhone kan du prova en hård omstart genom att hålla in både av-/på-knappen och hemknappen samtidigt tills äpplet börjar lysa på skärmen.
    2. Prova att använda sim-kortet i en annan mobil eller beställ ett nytt på Mina sidor.

    Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför har jag ingen/dålig täckning i vissa delar av bostaden?

    Troligtvis når vi inte ända fram på grund av tjocka väggar eller fönster. Prova från ett annat ställe i ditt hem. Får du det inte att fungera finns vi till din hjälp på 020-222 222. 

  • Var hittar jag aktuell information om eventuella driftstörningar?

    På driftstörningskartan kan du se en översikt av aktuell information om driftstörningar med geografisk utbredning samt mindre, lokala driftstörningar.

    Driftstörningskarta över Telenors nät