Wifi-samtal

Trött på dålig täckning? Att ringa via wifi-nätet är en tjänst som du kan använda på kontoret, ditt hemmanätverk eller något annat wifi-nätverk som finns där du tidigare har haft sämre mobiltäckning som exempelvis i nyproducerade energisnåla fastigheter eller på källarkontoret. Du kan röra dig fritt mellan wifi och 4G-nätet utan att samtalet bryts. 

Information in English.

Mobiltelefoner och abonnemang

För att kunna ringa wifi-samtal behöver du ha en mobiltelefon som stödjer tjänsten i Telenors nät. Varje operatörs lösning för wifi-samtal är unik och det krävs alltså att mobiltelefonen stödjer just den lösning som Telenor använder. Wifi-samtal fungerar bara med Telenor One-abonnemang eller Volymabonnemang.

Mobiltelefoner wifi-samtal

För att wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten.

  • Mobiler som stöder wifi-samtal

    Mobiler som stöder både VoLTE/4G-samtal och wifi-samtal

    • iPhone SE
    • iPhone 6
    • iPhone 6 Plus
    • iPhone 6s
    • iPhone 6s Plus
    • iPhone 7
    • iPhone 7 Plus
    • iPhone 8
    • iPhone 8 Plus
    • iPhone X
    • iPhone Xs
    • iPhone Xs Max
    • iPhone XR
    • Huawei P20
    • Huawei P20 Lite
    • Huawei P20 Pro
    • Samsung Galaxy A3 (2017)
    • Samsung Galaxy A5 (2017)
    • Samsung Galaxy J3 (2017)
    • Samsung Galaxy A6
    • Samsung Galaxy S7
    • Samsung Galaxy S7 Edge
    • Samsung Galaxy S8
    • Samsung Galaxy S8+
    • Samsung Galaxy S9
    • Samsung Galaxy S9+
    • Samsung galaxy S10
    • Samsung Galaxy S10+
    • Samsung Galaxy S10e
    • Samsung Galaxy Note8
    • Samsung Galaxy Note9
    • Samsung Xcover 4
    • Sony Xperia XZ1
    • Sony Xperia XZ1 Compact
    • Sony Xperia XZ Premium
    • Sony Xperia XA2 dual-SIM
    • Sony Xperia XZ2
    • Sony Xperia XZ2 Compact
    • Sony Xperia XZ3
    • Sony Xperia 10
    • Sony Xperia 10 Plus

    Mobiler som stöder VoLTE/4G-samtal

    • Huawei Honor 9
    • Huawei P10
    • Huawei P10+
    • Huawei Mate 10 lite
    • Samsung Galaxy A8 2018

     


  • Så aktiverar du wifi-samtal på din mobil

    Sony-mobiler
    Samsung-mobiler
    Huawei-mobiler

    Nyhet

    Ring VoLTE och wifi-samtal på iPhone

    Nyhet! Nu kan du ringa VoLTE och wifi-samtal direkt i din iPhone. Gör så här:

    1. Uppdatera till senaste programvaran iOS12.1
    2. Acceptera de nya operatörsinställningar som kommer som en pop-up
    3. Klart!


    Du kan även göra inställningarna manuellt.

    För VoLTE-samtal:
    Gå in på Inställningar. Välj mobilnät. Välj alternativ för mobildata (roaming av). Välj Aktivera 4G. Markera Röst och Data. Klart.

    För wifi-samtal:
    Gå in på Inställningar. Välj mobilnät. Välj wifi-samtal. Välj aktivera.

    Vanliga frågor

  • Information in English

    Wifi-calling is a service that makes it possible to make phone calls through a Wifi-network. You can move freely between Wifi and 4G but dropped calls will occur if 4G isn't available. To make a call, just do as you always do using the native phone application. Wifi-calls will cost as your ordinary calls. Please see a list of terminals that are compatible with the service above.

  • Hur ringer jag ett wifi-samtal?

    Du gör precis som vanligt med den enda skillnaden att samtalet går över wifi.

  • Kan jag både ringa och ta emot samtal över wifi?

    Ja.

  • Dras det surf vid wifi-samtal?

    Nej, det påverkar inte din surfmängd.

  • Vad kostar ett wifi-samtal?

    Det kostar inget extra. För abonnemang med fria samtal så kommer wifi-samtal att ingå i ditt abonnemang. För abonnemangen med rörlig debitering för samtal, debiteras wifi-samtal på samma sätt som i mobilnätet.

  • Kopplas samtalet ner om jag inte har wifi-täckning?

    Så länge som du har 4G-täckning så kommer samtalet att fortsätta där. Däremot kommer samtalet att brytas om du endast har 2G- eller 3G-täckning.

  • Kan jag ringa wifi-samtal om telefonen är inställd på Flight mode?

    Ja, det går utmärkt så länge du är uppkopplad på ett wifi-nät.

  • Fungerar wifi-samtal utomlands?

    Nej, tjänsten fungerar bara i Sverige.

  • Vilken bandbredd tar ett wifi-samtal?

    Max 160 Kbit/s vid HD-voice per samtidigt pågående samtal.

  • Var kan kan jag vända mig om jag vill ha hjälp med mitt wifi?

    Du är välkommen att kontakta Network Services på info@networkservices.se

  • Avancerat: Konfigurera wifi-nätverket
    • Wifi accesspunkternas radioceller bör överlappa varandra med ca 10-20% för optimal täckning, redundans och roaming prestanda.
    • Radiosignalens styrka (RSSI) i radiocellens ytterkant bör vara starkare än -67dBm.
    • Signalbrusförhållandet SNR bör överstiga 25dB.
    • Använd helst 5 GHz bandet (2.4 GHz bandet bör undvikas pga interferens från andra nät).
    • Använd minst 802.11n/ac standard.
    • Säker och «sömlös» autentisering och påloggning av wifi-nätet. (Undvik portaler/landningssidor.)
    • Antal samtidiga användare av wifi-samtal per accesspunkt varierar beroende på modell men är en parameter att ta hänsyn till vid dimensionering.
    • End to end kryptering (IPSec VPN mellan mobil och Telenor («ePDG»).
    • Funktion för centraliserad styrning av anslutna AP's kanalval, kanalbredd och uteffekt.
    • Wifi-samtalstrafiken bör prioriteras för bästa användarupplevelse.
    • Stöd för standardbaserad snabbroaming, (802.11r), roaming hantering (802.11v) och lista över alternativa AP's (802.11k).
    • Det lokala wifi-nätet måste tillåta klienter som förflyttar sig mellan AP's att behålla sin IP-adresss, för att undvika avbrott.
  • Avancerat: Konfigurera LAN och Brandvägg
    • Nätverk utan flaskhalsar och eventuellt med prioritering av trafik mot ePGD destination
    • Måste tillåta UDP-encapsulated IPSEC på port 4500 och port 500. NAT/brandväggs timeout på minst 180 sekunder.
    • Keep-alive trafik skall ske minst var 60:e sekund. (Med 180 sekunder tar man höjd för evt. paket loss.)
  • Avancerat: ePGD destinationer
    • ePGD destinations URL / IP –adress: epdg.epc.mnc008.mcc240.pub.3gppnetwork.org
    • 82.183.102.4
    • 82.183.102.12
  • Alltid hos Telenor

    Helhetslösningar för företaget

    Helhetslösningar för alla företag
    Våra helhetslösningar 

    Kundservice alltid öppet

    Kundservice öppet dygnet runt
    Till kundservice

    Stabilt och säkert nät

    Stabilt och säkert nät
    Vårt nät

    Kontakta oss
    Företagsrådgivare hos Telenor

    Personlig företagsrådgivare

    Har du frågor kring ditt abonnemang eller din faktura? Ring vår kundservice på 0200-15 90 88 så hjälper vi dig.

    Vill du komma i kontakt med någon av våra kunniga säljare för pris- och offertförfrågningar eller få personlig rådgivning kring vilka lösningar som passar dig och ditt företag bäst?
    Lämna dina uppgifter i vårt formulär så hör vi av oss inom kort.

    Fyll i kontaktinfo här