Mobil växel

På Telenor tycker vi att det ska vara lätt att samarbeta. Därför innehåller vårt kommunikationsverktyg, eller mer allmänt begrepp Unified Communications, flera smarta samarbetsverktyg. Hantera och koppla samtal direkt i mobilen och lägg till funktioner till företaget som gruppnummer och menyval. För en effektiv vardag på arbetet!

Slut på missade samtal

Med alla växelfunktioner samlat i mobilen har medarbetarna total rörelsefrihet och kan svara var de än är. Tjänsten Gruppnummer innebär att kunder ringer ett telefonnummer men du kan låta flera medarbetare svara på samtalen. På så sätt får ni större kundnöjdhet då flera medarbetare kan dela på inkommande samtal och samtalet styrs till den bäst lämpade att svara.

  • Medarbetarna loggar själva in och ut som svarsagenter från mobiltelefonen
  • Företaget väljer hur inkommande samtal besvaras
  • Om alla i svarsgruppen är upptagna ställs den som ringer i kö och får höra ett kömeddelande
  • Ett uppföljningsmeddelande upprepas sedan tills samtalet besvaras

Svarsgrupp

Möjliggör för flera medarbetare (5 agenter ingår) att besvara samtal till växelnumret. Medarbetarna loggar själva in och ut som svarsagenter från mobiltelefonen. Välj själv hur inkommande samtal besvaras. 

Köhantering

Missa inga samtal trots hög belastning med en mobil växel. Om alla i svarsgruppen är upptagna ställs den som ringer i kö och får höra ett kömeddelande. Ett uppföljningsmeddelande upprepas sedan tills samtalet besvaras. 

Menyval

Med tjänsten Menyval kan ni på ett enkelt sätt styra era kunder via knappval att komma till en funktion på företaget istället för till en person. Ni säkerställer att era kunder får den bästa servicen och era medarbetare får möjlighet att göra det jobbet de är bäst på!

Anpassa tjänsten efter dina behov

Ett växelnummer och fem svarsagenter ingår i telefonväxeln. Men du kan även lägga till valfritt antal växelnummer, upp till fyra underliggande växelnummer och utöka antalet svarsagenter i varje gruppnummer. I vår mobila växel behöver varje medarbetare endast ha en telefon – mobiltelefonen. Till den kan det kopplas tre personliga telefonnummer. Detta betyder att alla inkommande samtal hamnar i mobiltelefonen, oavsett vilket nummer den som ringer upp använder.

Behöver din verksamhet fler funktioner i växeln? 

  • Välj tilläggstjänster

    Utbildning

    Vi erbjuder flera olika typer av utbildningar som t.ex. användarutbildning i vår mobila växel och för administratörer av Gruppnummer, Företagsportalen och Menyval.

    Fastnätsnummer till mobilen

    Användaren får sitt fasta nummer till sin mobiltelefon och på så vis behövs inte längre den fasta telefonen.

    Utökad nummervisning

    Utökad nummervisning ger användaren möjlighet att välja vilket nummer som presenteras vid utgående samtal, oavsett om det är mobilt, fast eller växelnummer.

    Hänvisning

    Ringer mobilen konstant under dagen när du sitter på möten eller om du är ute på fältet och träffar kunder? Tjänsten Hänvisning ger dig möjlighet att ge dina kunder information om varför du är upptagen och framförallt när du tillgänglig igen. Självklart kan du erbjuda personen att antingen bli kopplad till en telefonist eller lämna ett meddelande men du kommer inte blir störd när du utför ditt jobb!

    Röstbrevlåda som tjänst

    Med en röstbrevlåda kan ni bemöta kunderna professionellt och de kan lämna önskemål som ni kan agera på. Eftersom ni kan lyssna av era meddelanden var som helst och när som helst får ni ett flexibelt verktyg för att stärka era kundrelationer.

Kontakta företagsrådgivare för information om pris och beställning.

Vi hjälper dig att komma igång 

Vi vet att du har annat att tänka på än telefoni, därför har vi gjort det enkelt att komma igång. Med Smart Start får ditt företag en egen leveranskoordinator som guidar er genom leveransprocessen så att du sparar tid. Har du några frågor under resans gång, så är det bara att slå en signal eller skicka ett mail. Smart eller hur!


Leveranskoordinatorn informerar löpande om:

  • Var i processen ni befinner er 

  • Säkerställer att leveransen går rätt till

  • Vägleder och informerar er om vad ni ska tänka på i varje steg 

  • Hjälper er att komma igång med tydliga guider, filmer, manualer och lathundar

Vanliga frågor och svar

  • Vad är en växel?

    En växel hjälper dig att besvara samtal så effektivt som möjligt och på dina villkor. När har ni öppet och vill ta emot samtal? Har ni specifika avdelningar eller medarbetare som är bra på att besvara olika typer av kundfrågor? Om ingen kan svara, ska kunden kunna lämna ett meddelande och bli uppringd?

  • Vad är nyheterna i Telenor One X?

    Telenor One X är en växeltjänst med ett utökat fokus på samarbete. De traditionella växeltjänsterna för företaget finns kvar som gruppnummer och menyval. Den stora nyheten är att det nu även finns chattfunktion och personliga mötesrum som varje användare får på sitt abonnemang (vid köp av tilläggstjänst Samarbetspaketet). Här kan du enkelt bjuda in till ad-hoc möten och dela skärm.

  • Stödjer Telenor One X VoLTE och wifi-samtal?

    Telenors växel- och kommunikationslösning Telenor One X stödjer VoLTE (4G)* och wifi-samtal. Det innebär att du kan fortsätta ditt samtal även om  du är på en plats med dålig mobiltäckning. Du rör dig fritt mellan wifi och 4G-nätet utan att samtalet bryts. Dock för att VoLTE och  wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten. Läs mer om 4G och wifi-samtal

    *VoLTE står för Voice over LTE (4G) och är ett sätt att ringa via 4G-nätet. Det innebär att du får ännu bättre samtalstäckning eftersom det blir möjligt att ringa även via 4G-nätet.

  • Kan jag verkligen ersätta alla telefoner med enbart en mobiltelefon?

    Ja, en mobil växel ger dina medarbetare möjlighet att ha flera telefonnummer till en och samma mobiltelefon. Alla kan använda ett mobilnummer, fastnätsnummer, kortnummer och företagets huvudnummer.

  • Hur kan mina medarbetare kommunicera med hjälp av Telenor One?

    Mobilappen ger era medarbetare tillgång till en företagsgemensam adressbok där de kan skapa egna favoriter och se sina kollegors tillgänglighetsstatus. De ställer in sina hänvisningar om de t.ex. är sjuk eller har semester vilket gör att era kunder får uppdaterad information om när personen åter är tillgänglig. Det ger även era medarbetare möjlighet att styra när de vill och kan ta emot telefonsamtal.

  • Vad är Telenor One Flexibel?

    Telenor One Flexibel är vår mobila växel som alltid anpassas till ditt företags specifika behov.

  • Hur ändrar jag ett namn i Telefonboken?

    Det är viktigt att du och dina kollegor har korrekt namn i Telefonboken eftersom det är dessa namn som ni ser i varandras datorklienter och mobilappar. Om ett namn inte är korrekt i Telefonboken kontakta din administratör på företaget. Administratören kan uppdatera namnet i Telefonboken via Företagsporten.

Skillnaden mellan mobil växel och fast växel?

Det finns många skillnader mellan en mobil växel och en fast växel. Det viktiga är att se över vilka behov ni har på företaget och hur pass flexibel er telefonväxel behöver vara. Här är några av skillnaderna:

  • En mobil växel bygger på mobilitet som den primära anknytningsformen, vilket gör den mer flexibel.
  • Det är enklare att addera och ta bort användare utan att det kräver en extra installation. För att addera användare i en fast växel utöver det tidigare planerade antalet, kan företaget behöva installera en extra växel, vilket innebär en kostnad i både tid och pengar.
  • Du behöver inte tänka på service, drift eller support, något som företaget däremot måste ansvarar för med en fast växel.
  • Om företaget skulle behöva byta leverantör är det enkelt gjort med en mobil växel då alla kontakter just är i molnet.
  • En fast växel kräver en ominstallation och ett fysiskt byte av växeln.
  • Om ditt företag har behov av att kunna anpassa växeln, göra fler personliga inställningar och kundspecifika integrationer, t ex att integrera ett eget lönesystem med växeln, så är möjligheterna fler med en fast växel.

Alltid hos Telenor

Helhetslösningar för företaget

Helhetslösningar för alla företag
Våra helhetslösningar 

Kundservice alltid öppet

Kundservice öppet dygnet runt
Till kundservice

Stabilt och säkert nät

Stabilt och säkert nät
Vårt nät

Kontakta oss
Företagsrådgivare hos Telenor

Personlig företagsrådgivare

Har du frågor kring ditt abonnemang eller din faktura? Ring vår kundservice på 020-222 222 så hjälper vi dig.

Vill du komma i kontakt med någon av våra kunniga säljare för pris- och offertförfrågningar eller få personlig rådgivning kring vilka lösningar som passar dig och ditt företag bäst?
Ring 08-344 228 eller lämna dina uppgifter i vårt formulär så hör vi av oss inom kort.

Fyll i kontaktinfo här