Hemtelefoni via bredband

Hemtelefoni via bredband funkar tillsammans med de flesta bredband från oss. Vi bjuder på första månaden. Du kan köpa till tjänster som nummerpresentation och telefonsvarare.

Är du redan bredbandskund hos oss? Logga in på Mitt Telenor och beställ hemtelefoni. Vi erbjuder även hemtelefoni via mobilnätet.

Funkar precis som vanligt

Att ringa via bredbandet är inga konstigheter. Du använder en vanlig telefon, som du ringer och tar emot samtal med – precis som vanligt. Telefonen kopplar du in i modemet som du får låna av oss så länge du är kund. Självklart kan du behålla ditt gamla telefonnummer.

Mini eller Max – du väljer

Vi har två varianter av hemtelefoni via bredbandet: Mini och Max. Mini är vårt grundpaket och kostar 49 kronor per månad. Max kostar 149 kronor per månad. Då ingår bland annat fritt antal samtal inom det fasta nätet. Kostnader för bredband tillkommer för både Mini och Max. Kolla in prislistorna

Första månaden utan kostnad

Den första månaden som kund betalar du inget för hemtelefoni via bredbandet. Vi bjuder också på både start- och fraktavgift.

Flera tillvalstjänster

Telefonsvarare, hemligt nummer eller kanske samtalsspärr? Välj någon av tillvalstjänsterna och gör din hemtelefoni lite smartare. Se vilka tillvalstjänster du kan välja

Så här beställer du

För att kunna få hemtelefoni från Telenor måste du även ha bredband från oss. Gör så här för att beställa hemtelefoni:

  1. Gå till telenor.se/handla/bredband
  2. Sök på din adress och välj det bredband du vill ha
  3. Välj hemtelefoni som tillval

Är du redan kund?

Om du redan har bredband från Telenor och vill beställa hemtelefoni så är det mycket enkelt. Logga in på Mitt Telenor. Där ser du vilka tillval du kan göra.

Villkor – i korthet

Leveranstid: Normalt 3-5 veckor
Bindningstid: 0-12 månader
Uppsägningstid: 1 månad
Fakturaavgift: 49 kr (0 kr med e-faktura eller autogiro)

Vanliga frågor om hemtelefoni via bredband

  • Dessa tjänster ingår i ditt abonnemang:

    • Förfrågan/Pendling
    • Vidarekoppling
    • Saldospärr
    • Samtalsspärr
    • Hemligt nummer

    Utöver dessa kan du även köpa till tjänsterna Utland Special (billigare samtalspriser till utlandet), Telefonsvarare och Nummerpresentation.

    Här hittar du instruktioner för att komma i gång med tjänsterna.

  • Vad är trygghetslarm?

    En vårdtagare med trygghetslarm kopplat till sin fasta telefoni har ett larm samt en sändare med larmknapp som vårdtagaren bär med sig. Trycker vårdtagaren på larmknappen ringer larmet upp vårdpersonal som därmed kan vidta nödvändiga åtgärder.

    Det finns även trygghetslarm som går via mobilnätet. Dessa behöver inte fast telefoni för att fungera. Trygghetslarm fungerar med Telenor, men det kräver elektricitet. Ett elavbrott kan alltså innebära att din telefoni slås ut. Vi avråder därför dig som använder trygghetslarm från att skaffa bredbandstelefoni – oavsett operatör.

  • Ja, det kan du. Vi kan spåra inkommande samtal till din hemtelefon. Då behöver vi en skriftlig begäran av dig. Den måste innehålla vilket telefonnummer du har samt vilken tidsperiod, max två veckor bakåt i tiden, som ska spåras.

    En spårning två veckor bakåt i tiden kostar 500 kronor inklusive moms. Inom 1-2 veckor får du den information om inkommande samtal till ditt telefonnummer som har registrerats i våra system. Underteckna din begäran om spårning och skicka den till:

    Telenor
    Att: Samtalsspårning
    Döbelnsgatan 19
    903 30 Umeå

  • Om du vill flytta ditt gamla hemtelefonnummer till oss sköter vi all kontakt med din nuvarande operatör. Vi avslutar även ditt abonnemang hos dem. Kontakta oss på telefon 020-222222 så hjälper vi dig.

    Vi beställer flytten av ditt hemtelefonnummer så snart vi registrerat din ansökan. Därefter tar det normalt 2-4 veckor för flytten att genomföras. Vi kan tyvärr inte påverka denna handläggningstid.

    Vill du beställa hemtelefoni med flyttning av nummer samtidigt som du beställer bredband via telefonjacket? Då flyttar vi ditt nummer först när ditt bredband kopplats in.

  • Ja, självklart kan du det. Gör så här om du har Hemtelefoni via bredband

    1. Lyft luren

    2. Slå in *610#

    3. Välj hur många signaler du vill ha innan svararen går igång

    Läs även vår guide för telefonsvarare till Hemtelefoni via Bredband.

    Här berättar vi hur du med ett mobilabonnemang gör för att ändra antalet ringsignaler.

  • Få koll på kostnaderna - här kan du se vår prislista för hemtelefoni.

  • Du kan använda alla fasta telefoner, även kallade hemtelefoner. Pulsvalstelefoner, till exempel telefoner med nummerskiva, kan du dock bara använda för att ta emot samtal med.

  • Gör så här:

    1. Logga in på Mitt Telenor Webb

    2. Välj Fakturor för telefoni

    3. Klicka på Specifikation vid rubriken PDF.

    Du hittar specifikationer från senaste fakturan och tre månader bakåt. Längre än så får vi inte spara dessa uppgifter. Ring vår kundtjänst på telefon 020-222 222 om du vill att vi skickar hem specifikationen till dig som är abonnemangsinnehavare via post. Vi kan tyvärr inte faxa eller mejla specifikationerna.

  • Just nu erbjuder vi inte några hemtelefoner. Du kan köpa en hemtelefon i en elektronikbutik eller välsorterat varuhus.