Norra Sverige - nu får ni ännu bättre täckning!

Snabbare surf och smidigare samtal. Till ännu bättre pris. 

Vi vet hur viktigt det är med bra täckning. Just därför har vi storsatsat på att bygga ut vårt mobilnät de senaste åren. I norra Sverige har vi ökat vårt nät med hela 140 procent sedan 2014. Det vill vi fira med ett riktigt bra erbjudande till dig.

Kampanj

Spara 1 200 kr när du köper ny mobil

Nu får du som bor högre upp i landet chans att spara 50 kr i månaden på abonnemanget i 24 månader när du köper ny mobil hos oss. Välj bland favoriter från Samsung, Huawei och många fler. Erbjudandet aktiveras automatiskt när du fyllt i ditt postnummer i kassan.

Vår täckning i siffror

Ett utbyggt nät innebär bättre samtalskvalitet och snabbare surf.
Speciellt för dig som bor i glesbygd.

  • I norra Sverige har vi byggt ut nätet med 140 procent
  • ... och i södra Sverige med 40 procent
  • Vårt nät täcker idag 99,9 procent av Sveriges befolkning
  • ... och 90 procent av Sveriges yta

Vanliga frågor och svar

  • Erbjudandet gäller för dig som köper ny mobil och som bor högre upp i landet, närmare bestämt något av följande län:

    • Värmland
    • Dalarna
    • Gävleborg
    • Jämtland
    • Västernorrland
    • Västerbotten
    • Norrbotten

    När du valt mobil och fyllt i dina personuppgifter med postnummer aktiveras rabatten automatiskt och ditt nya pris bli synligt i sammanställningen. Rabatten på 50 kr i månaden i 24 månader dras av från abonnemangets kostnad.

  • Välj det abonnemang du vill ha. Du får nu frågan om du vill behålla ditt nummer, alltså flytta med ditt telefonnummer från en annan operatör.

    • För att flytta (portera) ditt nuvarande nummer från en annan operatör måste numret vara aktivt.
    • Om du har bindningstid kvar på ditt gamla abonnemang, kan vi flytta mobilnumret först när den har löpt ut. Du kan till exempel välja ett datum längre fram då bindningstiden gått ut och ändå få en ny mobil levererad så länge.
    • Om du inte står som registrerad ägare på det nummer du vill flytta, kontakta oss istället för personlig service. Du hittar olika alternativ här.

    Mer om hur du flyttar ditt nummer

  • När du som konsument beställer en tjänst eller produkt på telenor.se, per telefon eller eventförsäljning (på en plats utanför en butikslokal) har du ångerrätt enligt distansavtalslagen. Denna ångerrätt innebär att du har rätt att ångra ditt köp inom en så kallad ångerfrist på 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet. Kom ihåg att du debiteras för eventuella trafikavgifter under den tiden då du använt tjänsten.

    Mer information om ångerrätt hittar du på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se om distansavtalslagen och ångerrätt.

    Mobiltelefoni

    Som ny mobilkund hos Telenor har du utöver den lagstadgade ångerrätten även Öppet köp, vilket innebär att du alltid har möjlighet att prova abonnemang och täckning i 14 dagar.

    Bredband och tv

    Här hittar du information om ångerrätt.

  • Leveranstiderna varierar beroende på produkt.

    Mobiltelefon, mobilt bredband och hemtelefoni

    Om produkterna du beställt finns på lager är leveranstiden 2-3 arbetsdagar. Om de inte finns på lager levereras produkterna vanligtvis inom 1-3 veckor.  Leveranstiden för hemtelefoni via bredband är normalt 3-5 veckor.

    Bredband via fiber

    I de allra flesta fall kan du aktivera din bredbandstjänst via fiber direkt med ditt personnummer eller med uppgifterna vi skickar till dig via SMS. Observera dock att du förverkar din ångerrätt på 14 dagar om du väljer att aktivera tjänsten innan ångerperioden har gått ut. I vissa fall där Telenor inte har ensamrätt på bredband kan det ta upp till 10 arbetsdagar innan du kan börja använda tjänsten.

    Bredband via telejacket

    Vid nybeställning av bredband via telejacket är leveranstiden normalt 10 arbetsdagar. Om du däremot ber oss att avsluta ditt bredband via telejacket från någon annan operatör avgör uppsägningstiden hos din nuvarande operatör när vi kan koppla in tjänsten.

    TV

    Leveranstiden från beställning är 5-10 dagar.

    Så här går det till: 
    I samband med leveransen kommer din bredbandsuppkoppling justeras för att stödja tv. En HD-box, fjärrkontroll, HDMI-kabel, nätverkskabel samt i enstaka fall nytt DSL-modem kommer skickas ut till dig. Ett programkort skickas även separat.

    För dig som har bredband via telejacket (DSL) kommer en av modemets portar att konfigureras om (denna indikeras antingen med en färgmarkering direkt på modemets port eller står noterad i modemets medföljande manual). Den kommer därefter bara fungera för HD-boxen, inte för en vanlig dator. Har du en dator ansluten där idag, flytta den till en annan port, till exempel 3X eller 4X (det kan ta upp till 30 min innan uppkoppling börjar fungera efter att du byter port).

  • Gå tillbaka till den Telenorbutik där du köpte mobilabonnemanget. Glöm inte att produkterna ska returneras i originalförpackning med tillhörande manual och tillbehör och utan synliga skador. Om du vill lämna tillbaka övriga tillbehör som följde med eller köpts separat ska du tänka på att de enbart kan returneras i oöppnad förpackning.

    Köpte du mobilabonnemanget via kundservice eller telenor.se kan du istället ringa oss på 020-222 222.

Hur ser det ut hos dig?

Ta hjälp av vår täckningskarta och se precis hur täckningen är hos dig, både för samtal och surf. Du kan använda din nuvarande position eller söka efter en adress, ort, kommun eller län.

Telenors nätexpert Andres Suazo

Fråga nätexperten

Andres Suazo är nätexpert på Telenor och bloggar om nätuveckling och mobiltrender. Vi passade på att fråga honom tre viktiga frågor om täckning.

1. Hur får jag bättre täckning?

– Många faktorer spelar in! Du får generellt sett bättre täckning utomhus och nära en basstation. En annan viktig faktor är din mobil. Nyare modeller klarar av fler frekvenser och har bättre inbyggda antenner. Bor du i en nybyggd bostad kan byggnadsmaterialen försämra täckningen. Då kan wifi-samtal, en funktion som finns hos nyare mobiler, vara en bra lösning.

2. Vad ska jag tänka på om jag bor i glesbygd?

– Chansen är stor att du täcks in av vårt nät som idag når 99,9% av Sveriges befolkning. Kvar finns dock vissa vita fläckar som är svåra att bygga ut till. Ett tips är då att köpa en extern mottagarantenn som du fäster på utsidan av huset för att få bättre täckning inomhus.

3. Hur bra är egentligen Telenors nät i norr?

– Under de senaste åren har Telenor lagt ner över en miljard kronor på att förbättra mobilnätet för glesbygden. Vi har nog inte gjort så mycket väsen av denna satsning men det är en markant skillnad för norra Sverige. Arbetet slutar dock inte här. I höst ser vi fram emot att fortsätta modernisera och bygga ut nätet med över 60%.

 

Populära mobiler just nu