E-sim till smartklockan

Tänk dig en joggingtur – utan att behöva ta med din mobil. Stödjer din smartwatch e-sim så kan du lägga till tjänsten Mobiluppkoppling klocka som ger dig mer frihet i livet. Just nu utan kostnad i en månad.

Söker du mer frihet? Då har du kommit rätt. Nu kan du bli så fri att du kan lämna mobilen hemma.

Ring och messa – direkt från din smarta klocka

E-sim till din smartklocka? Med tjänsten Mobiluppkoppling klocka kopplar du ihop ditt mobilnummer med din smartwatch. Några saker du kan göra från klockan utan att din mobil är i närheten:

  • Skicka och ta emot meddelanden
  • Streama musik
  • Stöd för fler appar och funktioner

Vilka funktioner beror på vilken typ av klocka och telefon du har.

Du hanterar tjänsten via Mitt Telenor.

En månad kostnadsfritt

Just nu kostar tjänsten ingenting den första månaden. Därefter är priset 49 kronor/månad. Tjänsten läggs till ditt abonnemang och kostnaden syns på din vanliga faktura. Ingen bindnings- eller uppsägningstid.

Uppkoppling för Apple Watch

Innan du kan skaffa Mobiluppkoppling klocka för Apple Watch behöver du ha tre saker:


Tips! Kolla ditt mobilnummer och se om du kan köpa tjänsten.

Uppkoppling för Galaxy Watch

För att du ska kunna koppla upp din Galaxy Watch se till att ha detta:


Du kan även kolla om du kan skaffa tjänsten Mobiluppkoppling klocka till ditt mobilnummer här.

Kom igång med Mobiluppkoppling klocka

För att du enkelt ska kunna koppla upp din smartwatch så kan du välja en av våra guider här nedanför, beroende på om du har en Apple Watch eller Galaxy Watch.

Vanliga frågor om Mobiluppkoppling klocka

  • Mobiluppkoppling klocka är en tjänst som gör att du kan koppla upp din smartwatch med hjälp av e-sim istället för Bluetooth. På så sätt kan du lämna mobilen hemma och till exempel ringa och messa till och från klockan. Läs mer om tjänsten

  • Din personliga kod finner du i appen Mitt Telenor eller på Mitt Telenor Webb. För att komma åt koden måste du ha skapat ett Mitt Telenor-konto och verifierat dig som ägare av ditt abonnemang. 

  • Din Apple Watch behöver ha WatchOS 5.1.2 eller senare för att du ska kunna köpa tjänsten Mobiluppkoppling klocka. Uppdatera klockans operativsystem innan du köper tjänsten.

  • Den personliga koden används vid aktivering av tjänsten Mobiluppkoppling klocka om du har en Apple Watch. Koden behövs för att säkerställa att det är du som användare av abonnemanget vid aktiveringen. Pin-koden är knuten till det fysiska sim-kort som används i mobiltelefonen.

  • Du kan använda din smartwatch utomlands om du ansluter den till din mobil med blåtand, eller via wifi. Tjänsten Mobiluppkoppling klocka fungerar utomlands om du har en Galaxy Watch, men inte om du har en Apple Watch.

    Läs mer om roaming utomlands

  • Om du vill byta smartwatch så måste du beställa tjänsten Mobiluppkoppling klocka igen. Då får du ett nytt e-sim. Du kan alltså inte flytta ditt e-sim från en smartwatch till en annan.

    Så här beställer du e-sim till din smartwatch:

    Apple Watch
    Samsung Galaxy Watch

  • Absolut! Tjänsten Mobiluppkoppling klocka funkar med följande klockor:

    • Apple Watch 3, 4 (4G) eller 5
    • Samsung Galaxy Watch
    • Samsung Galaxy Watch Active2 

    Du måste också ha en iPhone (iPhone 6 eller senare) eller en mobil med operativsystemet Android 5.0 eller senare. Dessutom måste du ha ett Telenor-abonnemang. Sök på ditt nummer och se om du kan köpa tjänsten

  • Om du har en iPhone eller en Samsung-mobil så kan du köpa tjänsten Mobiluppkoppling klocka. Du måste också ha en smartwatch, alltså en Apple Watch, Galaxy Watch eller Galaxy Watch Active2.

    Din iPhone måste vara version 6 eller senare (och ha senaste versionen av iOS). Om du har en mobil med Android så måste den ha version 5.0 eller senare av operativsystemet.

  • Tjänsten fungerar med iOS 12.1.1 eller senare, med uppdaterade operatörsinställningar. Se till att din iPhone har den senast möjliga versionen av iOS om du ska köpa tjänsten.

  • Det kan bero på flera saker:

    Du har ett kontantkort eller mobilt bredband

    Tjänsten funkar inte tillsammans med kontantkort – du måste ha ett abonnemang. Tjänsten funkar inte heller med mobilt bredband. Köp ett abonnemang eller gör om ditt kontantkort till ett abonnemang.

    Du har ett för gammalt abonnemang

    Du måste ha ett abonnemang hos Telenor som är tecknat 2013-10-11 eller senare. Så här byter du abonnemang

    Den som äger abonnemanget har spärrat dig från att köpa tjänsten

    Kontakta den som äger abonnemanget så får du hjälp.

    Du har obetalda fakturor hos Telenor

    Logga in på Mitt Telenor för att se om du har obetalda fakturor. Så här ser du om din faktura är betald

    Du är inte kund hos Telenor

    Tjänsten funkar inte heller om du är kund hos Vimla eller hos andra leverantörer som använder Telenors mobilnät. Bli kund genom att köpa ett abonnemang.

    Du har ett företagsabonnemang

    Om du har ett företagsabonnemang kan det vara så att du inte kan köpa tjänsten.

  • Just nu kostar Mobiluppkoppling klocka inget under den första månaden. Därefter 49 kr/mån. Tjänsten har ingen bindningstid.

  • Så här ser du att tjänsten är köpt och aktiverad.

    I appen Mitt Telenor:
    När du har loggat in i appen – leta efter en klocksymbol en bit ner på första sidan. När du ser den så vet du att tjänsten är aktiverad. Är du ägare av abonnemanget och vill kolla om tjänsten är aktiverad för en användare? Välj Abonnemang och leta sedan efter klocksymbolen under respektive användare.

    I Mitt Telenor på webben:
    Om du är ägare av abonnemanget – gör så här:

    1. Logga in på Mitt Telenor
    2. Klicka på Min översikt
    3. Välj abonnemang under Mina abonnemang
    4. Titta i informationsrutan för användaren. Om tjänsten är aktiverad kommer du att se en klocksymbol där.

    Om du är användare av abonnemanget – gör så här:

    1. Logga in på Mitt Telenor
    2. Klicka på Min översikt
    3. Klicka på Se mer
    4. Leta upp informationsrutan där du ser namnet på klockan bredvid en liten klocksymbol. I rutan ser du att tjänsten är aktiverad.
  • Du gör på olika sätt beroende på vilken smartwatch du har.

    Om du har en Apple Watch:
    Köp tjänsten via appen Apple Watch som finns i din iPhone

    Om du har en Galaxy Watch:
    Köp tjänsten via Mitt Telenor

  • För att kunna köpa Mobiluppkoppling klocka krävs tre saker:

    • iPhone (iPhone 6 eller senare) eller en mobil med Android 5.0 eller senare
    • Mobilabonnemang tecknat hos Telenor
    • Apple Watch Series 3, 4 (4G), 5 eller en Galaxy Watch

    Sök på ditt nummer och se om du kan köpa tjänsten

  • Du kan använda din smartwatch utomlands om du ansluter den till din mobil med blåtand, eller via wifi. Tjänsten Mobiluppkoppling klocka fungerar utomlands om du har en Galaxy Watch, men inte om du har en Apple Watch.

  • Tjänsten läggs till ditt abonnemang och kostnaden kommer att synas på samma faktura. Just nu kostar tjänsten inget under den första månaden.

  • Nej, du behåller ditt gamla nummer. Du kommer att få samtal, meddelanden och notifikationer till både din mobil och din smartwatch.

  • Tjänsten Mobiluppkoppling klocka har ingen bindningstid

  • Tjänsten Mobiluppkoppling klocka har ingen uppsägningstid.

  • Du måste ha ett mobilabonnemang hos Telenor som är tecknat 2013-10-11 eller senare.

  • Nej, kontantkort funkar inte tillsammans med Mobiluppkoppling klocka.

  • För att kunna använda tjänsten Mobiluppkoppling klocka behöver du ha Apple Watch Series 3 eller 4 (GPS + Cellular).

  • Mobiluppkoppling klocka använder data från abonnemangets totala surfmängd, men normalt går det åt mycket lite surf. Du kan inte köpa egen surfmängd till tjänsten.

  • På Apples supportsida kan du se vilken modell av Apple Watch som fungerar i vilka nät.

    Till Apples supportsida

Smartwatch från Samsung

Skaffa den klocka som passar dig och din stil bäst.

Apple Watch Series 5 är här

Kraftfullare än någonsin. Och den ger dig mer frihet.

Framtiden = e-sim

Snart kan du säga hej då till små, plastiga sim-kort.