Med jämna mellanrum startar en ny trend eller ett fenomen som blir viralt. Vi tittar, delar och engagerar oss. Några av de här succéerna har lämnat ett lite större avtryck.
#1: Ice bucket challenge
En period gick det inte att gå in på sociala medier utan att se någon hälla en hink med isvatten över huvudet. Det här kallades Ice bucket challenge och var en kampanj som drogs igång 2014. Syftet var att skapa uppmärksamhet för sjukdomen ALS och man utmanade varandra att tömma hinken med det iskalla vattnet över sig.
Den här trenden spred sig snabbt och blev väldigt populärt bland kändisarna och till slut blev sätten att hälla isvattnet över sig mer och mer kreativa. Det här blev så stort att det landade på ungefär 2,4 miljoner videos med samma utmaning.
#2: Vilken färg har klänningen?
2015 dök det upp en bild i de allra flesta flöden världen över. Första tanken för de allra flesta var nog varför ett dåligt taget foto på en klänning kan ha så många kommentarer. Där startade det virala klänningskriget – vilken färg har den egentligen? Är den svart och blå eller vit och guld? Första veckan nämndes klänningen i över 10 miljoner gånger under hashtaggen #thedress.
#3: ASMR
Det här är nästan en lika stor vattendelare som klänningen, men här handlar det om ifall du gillar upplevelsen eller inte. ASMR, som står för Autonomous sensory meridian response, är ett fenomen som ska skapa en riktigt härlig känsla – ofta med hjälp av ljud.
Till en början lyssnade man på när personer viskade försiktigt i en mikrofon, men det eskalerade snabbt till helt andra metoder. En annan genre skapades där människor, istället för att viska, äter väldigt nära en mikrofon. Det smaskande ljudet av olika konsistenser i munnen får många att rysa av välbehag – medan det triggar väldigt obehagliga känslor hos andra.
#4: Mannequin challenge
I november 2016 hände det: Mannequin challenge tog över våra sociala medier. Alla står stilla som skyltdockor medan någon filmar dem. Precis som med tidigare nämnda Ice bucket challenge så tog det inte lång tid innan klippen blev mer kreativa. Kändisarna hakade även på denna trend och filmade i allt från Vita huset till förlossningssalar.
#5: Planking
Nej, det handlar inte om den väldigt effektiva träningsformen plankan – det här är den virala trend som började blomma 2011. Man lägger sig raklång med ansiktet nedåt och armarna vid sidorna. Punkt. Hemligheten bakom succén var återigen kreativiteten bakom platserna där plankingen gjordes. Folk har legat raklånga över väldigt höga höjder, på farliga djur och på arbetsplatser världen över.