Kan det finnas något som försvagar min signal?

Bebyggelse
Är det en stor betongbyggnad mellan dig och närmaste sändare så försvagas signalen. Och om du befinner dig i en byggnad med många väggar kan täckningen uppfattas som dålig.

Väder och vind
Mobilsignalen blir påverkad av de olika årstiderna. Den bästa täckningsdagen är faktiskt en frostklar vintermorgon. Medan blåst, regn och snö kan dämpa signalen.

Berg och träd
Om du står i en sluttning, eller om du är omgiven av berg eller träd, kan nätverkssignalen ha svårt att nå din mobil.

Många människor på ett och samma ställe
Om du står mitt i en folksamling kämpar många mobiler samtidigt om att fånga signalen. För att kunna behålla en stabil signal krävs det en hel del från din mobilantenn.

Mobilskal
En del mobilskal kan dämpa radiosignalerna till din mobil påtagligt vilket i sin tur påverkar uppkopplingen.

Handsfree
En handsfree kan förbättra mottagningen.

Vanliga frågor

  • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

    Om du har full täckning men ändå till exempel inte kommer ut på internet bör du börja med att slå på telefonens flygplansläge och slå sedan av det igen. Om detta inte hjälper kan du prova att starta om telefonen. Någon av dessa åtgärder brukar oftast lösa problemet.

    Är du utomlands? Kolla här

    Fungerar det fortfarande inte? Här hittar du fler konkreta tips på hur du åtgärdar de vanligaste problemen, t.ex. problem med internetuppkoppling.

    Upplever du fortfarande problem, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Vad ska jag göra om det står Ingen service i displayen?
    1. Börja med att starta om din enhet. Har du en iPhone kan du prova en hård omstart genom att hålla in både av-/på-knappen och hemknappen samtidigt tills äpplet börjar lysa på skärmen.
    2. Prova att använda sim-kortet i en annan mobil eller beställ ett nytt på Mina sidor.

    Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför har jag ingen/dålig täckning i vissa delar av bostaden?

    Om du har dåligt täckning inomhus beror det troligtvis på att vi inte når ända fram på grund av tjocka väggar eller fönster. Prova från ett annat ställe i ditt hem. Får du det inte att fungera finns vi till din hjälp på 020-222 222

  • Jag har problem med att ringa och ta emot samtal. Vad ska jag göra?

    Börja med att starta om mobilen. Fungerar inte det, testa sim-kortet i en annan mobil för att se om det är fel på mobilen.

    Fungerar det inte att ringa till 112, testa att ta ut sim-kortet ur telefonen och ring sedan 112. Fungerar det fortfarande inte att ringa och ta emot samtal? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

  • Vad händer om jag felanmäler till Telenor att jag har dålig täckning?

    Om du felanmäler dålig täckning till oss kommer vi att hjälpa dig och se vad vi kan göra så att din upplevelse möter dina förväntningar. Ser vi att något är fel så kommer vi självklart åtgärda det..