Vanliga frågor och svar

  • Varför får jag en påminnelse även om jag har betalat en faktura?
  • Högre belopp än normalt?

    Har du fått en faktura med ett ovanligt eller högre belopp än normalt?

    Detta kan bero på:

    • Köp av en tjänst. Det kan vara att du har köpt en tjänst såsom Respass mm.
    • Samtal/sms till utlandet. Har du ringt eller skickat sms till utlandet? Se priser för olika zoner
    • Sms till övriga nummer.  Detta kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar mm.
    • Parkeringsavgift som du har betalat via telefon.
    • Försäkringen Trygg 48
    • Att det är din första faktura. Din första faktura täcker perioden från att du började använda ditt abonnemang samt månaden efter. Mer information om första fakturan hittar du här.

    På den här sidan förklarar vi hela din faktura.

  • Osäker på om fakturan är betald?
  • Vilka betalningsalternativ kan jag välja mellan?

    Du kan välja bland flera olika alternativ för din betalning. Med e-faktura och autogiro får du ett sms varje gång en ny faktura skapas. Du får tillgång till både betalda och obetalda fakturor i Mitt Telenor-appen. Fakturor finns även tillgängliga via Mina sidor.

    Den största skillnaden mellan autogiro och e-faktura är att med autogiro dras summan automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. En e-faktura skickas elektroniskt till din internetbank, och du måste godkänna den varje månad för att den ska betalas.

    Vill du hellre få hem en pappersfaktura går det också bra, men då tillkommer en fakturaavgift.

  • Högre kostnad för samtal än du väntade dig?

    Har du ringt utomlands eller ringt ett betalsamtal? Tänk på att dessa kostnader redovisas retroaktivt. Om du vill ha mer information om dina samtal kan du beställa en kostnadsfri trafikspecifikation (tillgänglig inom 48 timmar).

    Beställning av trafikspecifikationer gör du via appen Mitt Telenor eller Mina sidor.

  • Hur byter jag betalningssätt till t.ex. autogiro?

    För att byta från autogiro till e-faktura, eller tvärtom, behöver du anmäla och avanmäla det via din internetbank.

    Här kan du läsa mer om de olika betalningsätten och även hur du byter från pappersfaktura.