Skaffa autogiro och e-faktura

Med autogiro betalas din faktura automatiskt på förfallodagen. E-fakturan skickas elektroniskt till din internetbank och godkänns av dig för betalning.

Så här gör du:

Du ansluter dig till autogiro och e-faktura hos din internetbank, inte via Telenor. Det går både fortare och besparar miljön. Du får dessutom snabbare återkoppling om något går fel längs vägen.

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Sök på Telenor Sverige AB som betalningsmottagare eller ange bankgironummer: 5331-1338 eller 5372-3722.
  3. Ange ditt kundnummer. Du hittar det under Abonnemang på Mina sidor och på dina fakturor. På fakturaförklararen ser du var kundnumret står utskrivet.
  4. Signera. Klart!

Aviseringar om kommande fakturor får du via Mitt Telenor-appen och Mina sidor. 

Hittar du inte rätt bankgironummer eller fungerar inte ditt autogiro?

Här är några vanliga anledningar till vad som kan orsaka problem med autogiro.

  • Bankgironumret stämmer inte. Se till att rätt bankgironummer, 5331-1338 eller 5372-3722, är angivet.

  • Jag hittar inte Telenor hos min internetbank. Prova att söka på bankgironummer 5331-1338 eller 5372-3722. Du kan även prova att söka på bara Telenor då vi finns tillgängliga hos flera banker.

  • Fel kundnummer. Säkerställ att du har skrivit in rätt kundnummer.

  • Har du ett autogiro sen tidigare? Logga in på banken för att avanmäla det.

Har du fortsatta problem? Kontakta din bank för att få hjälp.

Har du bytt bank och vill fortsätta med autogiro eller e-faktura?

1. Logga in på din gamla bank och avanmäl ditt medgivande.

2. Logga sen in på din nya bank och anmäl autogiro eller e-faktura.

Under övergångsperioden kan det hända att du får en pappersfaktura, innan din ansökan för autogiro eller e-faktura har blivit godkänd.

Vanliga frågor.

  • Hur ser jag att min ansökan om autogiro/e-faktura gått igenom?

    Det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

    För e-faktura så ser du direkt på din internetbank att allting är okej.

    Om anmälan till autogiro/e-faktura inte hunnit gå igenom förän nästkommande förfallodatum kan ytterligare en pappersfaktura hinna skickas ut.

  • Jag har ett ovanligt eller ett högre belopp än normalt på min faktura.

    Har du fått en faktura där beloppet är högre än normalt?

    Detta kan bero på:

    • Köp av en tjänst. Det kan vara att du har köpt en tjänst såsom Dagspass EURespass mm.
    • Samtal/sms till utlandet. Har du ringt eller skickat sms till utlandet? Se priser för olika zoner
    • Sms till övriga nummer.  Detta kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar mm.
    • Parkeringsavgift som du har betalat via telefon.
    • Försäkringen Trygg 48

    På den här sidan förklarar vi hela din faktura.

  • Hur ser jag om min faktura är betald?

     Det enklaste sättet att ta reda på om din faktura är betald är att gå in i Mitt Telenor-appen. Har du en obetald faktura får du direkt information om den samt förfallodatum när du loggar in. Du kan även se dina senaste fakturor på Mina sidor

  • Kan jag byta betaldatum på min faktura?

    Nej, inte om du har autogiro eller pappersfaktura. Har du däremot e-faktura kan du själv välja när beloppet ska dras från ditt konto.

  • Hur avbeställer jag autogiro?

    För att avbeställa autogiro loggar du helt enkelt in på din Internetbank och tar bort ditt medgivande.

  • Hur kan jag se mina gamla fakturor?

    I appen Mitt Telenor har du tillgång till upp till 18 fakturor som du kan få som pdf-fil. Dina gamla fakturor visas även i diagramform så du ser dina kostnader över tid. På Mina sidor kan du se och skriva ut dina tolv senaste fakturor.

  • Hur ändrar jag min adress?

    Adressändring, av både din fakturerings- och bostadsadress, gör du på Mina sidor.