Skaffa autogiro eller e-faktura

Du kan slippa pappersfaktura och istället betala din faktura smidigt med autogiro eller e-faktura. Väljer du autogiro så dras summan automatiskt från ditt bankkonto varje månad på förfallodagen. Väljer du e-faktura så skickas den elektroniskt till din internetbank och du får godkänna den varje månad för att den ska betalas.

Så här gör du:

Det är hos din bank du väljer om du vill betala med autogiro eller e-faktura, vi på Telenor kan inte göra det. Stegen för hur du ska göra kan skilja sig något åt beroende på vilken bank du har. Får du det inte att funka så ta kontakt med din bank så hjälper de dig säkert.

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Sök på Telenor Sverige AB som betalningsmottagare eller ange bankgironummer: 5331-1338 eller 5372-3722.
  3. Ange ditt kundnummer. Du hittar det under Abonnemang på Mina sidor och på dina fakturor. På fakturaförklararen ser du var kundnumret står utskrivet.
  4. Signera. Klart!

Tidigare var man tvungen att ha en blankett för att ansöka om autogiro, men det behövs inte längre. 

Hittar du inte rätt bankgironummer eller fungerar inte ditt autogiro?

Här är några vanliga anledningar till vad som kan orsaka problem med autogiro.

  • Bankgironumret stämmer inte. Se till att rätt bankgironummer, 5331-1338 eller 5372-3722, är angivet.

  • Jag hittar inte Telenor hos min internetbank. Prova att söka på bankgironummer 5331-1338 eller 5372-3722. Du kan även prova att söka på bara Telenor då vi finns tillgängliga hos flera banker.

  • Fel kundnummer. Säkerställ att du har skrivit in rätt kundnummer.

  • Har du ett autogiro sen tidigare? Logga in på banken för att avanmäla det.

Har du fortsatta problem? Kontakta din bank för att få hjälp.

Har du bytt bank och vill fortsätta med autogiro eller e-faktura?

1. Logga in på din gamla bank och avanmäl ditt medgivande.

2. Logga sen in på din nya bank och anmäl autogiro eller e-faktura.

Under övergångsperioden kan det hända att du får en pappersfaktura, innan din ansökan för autogiro eller e-faktura har blivit godkänd.

Vanliga frågor.

  • Hur ser jag att min ansökan om autogiro/e-faktura gått igenom?

    Det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

    För e-faktura så ser du direkt på din internetbank att allting är okej.

    Om anmälan till autogiro/e-faktura inte hunnit gå igenom förrän nästkommande förfallodatum kan ytterligare en pappersfaktura hinna skickas ut.

  • Jag har ett ovanligt eller ett högre belopp än normalt på min faktura.

    Har du fått en faktura där beloppet är högre än normalt?

    Detta kan bero på:

    • Köp av en tjänst. Det kan vara att du har köpt en tjänst såsom Respass mm.
    • Samtal/sms till utlandet. Har du ringt eller skickat sms till utlandet? Se priser för olika zoner
    • Sms till övriga nummer.  Detta kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar mm.
    • Parkeringsavgift som du har betalat via telefon.
    • Försäkringen Trygg 48

    På den här sidan förklarar vi hela din faktura.

  • Hur ser jag om min faktura är betald?
  • Kan jag byta betaldatum på min faktura?

    Nej, inte om du har autogiro eller pappersfaktura. Har du däremot e-faktura kan du själv välja när beloppet ska dras från ditt konto.

  • Hur avbeställer jag autogiro?

    För att avbeställa autogiro loggar du helt enkelt in på din Internetbank och tar bort ditt medgivande.

  • Hur kan jag se mina gamla fakturor?
  • Hur ändrar jag min adress?

    Adressändring, av både din fakturerings- och bostadsadress, gör du på Mina sidor.