Allt om autogiro

Väljer du att betala din faktura med autogiro så dras summan automatiskt från ditt bankkonto varje månad på förfallodagen. Smidigt!

Så här skaffar du autogiro

1. Logga in i banken
Börja med att logga in på din internetbank och söka upp funktionen för att lägga till autogiromedgivande.

2. Ange betalningsuppgifter 
Tänk på att det inte är samma bankgironummer som för e-faktura. Du kan också välja att söka upp betalningsmottagare.


3. Ange kundnummer

Ditt kundnummer står på första sidan av din faktura. Fakturan hittar du i Mitt Telenor

4. Signera. Klart!

Bra att veta om autogiro

  • Använd din internetbank
    Du skaffar autogiro i din internetbank. Om du inte aktiverat din internetbank så hjälper din bank dig gärna med det.
  • Du kan behöva lägga till två bankgiromedgivanden
    Om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv från oss behöver du lägga till två olika bankgiromedgivanden. Det beror på att vi har olika fakturasystem för mobiltelefoni och bredband/tv.
  • Du behöver ingen blankett
    Tidigare var man tvungen att ha en blankett för att ansöka om autogiro, men det behövs inte längre.
  • Det kan hända att du får en papperfaktura ändå
    Beroende på när du skaffar autogiro kan det bli så att en pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro har hanteras av banken. I så fall ska pappersfakturan betalas.

Frågor och svar om autogiro

  • Autogiro

    När det gäller autogiro så är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en papperfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken. 

  • De vanligaste orsakerna till problem med att skaffa autogiro är:

    • Fel kundnummer 
      Ditt kundnummer hittar du på fakturan. Fakturorna hittar du i Mitt Telenor.
    • Du har redan ansökt om autogiro
      Det finns ett autogiro hos banken sedan tidigare.
    • Bankgironumret stämmer inte
      Här hittar du rätt bankgironummer

    Läs mer om autogiro

  • Nej. Eftersom du är ansluten till autogiro så betalas din faktura automatiskt varje månad. Därför finns det ingen anledning att betala den med Swish.

    Fått en påminnelse?
    Om det skulle vara för lite pengar på kontot när autogirobetalningen dras och du får en betalningspåminnelse så kan du använda Swish för att betala påminnelsen. Det gäller om du är mobilkund. Om du har bredband eller tv kan du inte använda Swish.

  • Om det inte finns tillräckligt mycket pengar på kontot när din faktura ska betalas via autogiro kommer vi att försöka tre gånger till. Försöken görs en gång om dagen tre vardagar efter fakturans förfallodag. 

    Har vi inte kunnat dra pengar då kommer du som har ett abonnemang för mobiltelefoni eller mobilt bredband att få ett sms från oss. Sms:et innehåller summan du ska betala samt vårt postgironummer. Du kommer även att behöva ditt fakturanummer/ocr. Det hittar du i Mitt Telenor

  • För att ta reda på om vi har mottagit betalningen av din faktura loggar du in i Mitt Telenor. Informationen du ser där är samma som vi har tillgång till. Vi kan alltså inte se om fakturan är betald innan du kan se det själv.

    I Mitt Telenor ser du dina fakturor uppdelade utifrån om de är obetalda eller betalda. Du som har mobilabonnemang kan även se dina kommande kostnader. 

    Mitt Telenor finns även som app för dig som har mobilabonnemang.


    Om det står ”Att betala” trots att du vet att du har betalat fakturan

    • Har du nyss betalat?
      Det kan ta någon vardag innan betalningen har registrerats i våra system. 
    • Har pengarna dragits från kontot?
      Om fakturan fortfarande ligger som obetald efter några dagar loggar du in på din bank och kollar om pengarna dragits från kontot eller att e-fakturan är godkänd.
    • Rätt betaluppgifter?
      Dubbelkolla att du angivit rätt OCR-nummer, bank- eller postgiro. Betaluppgifterna hittar du i Mitt Telenor.
    • Har du e‑faktura?
      Glöm inte att du måste godkänna betalningen i din internetbank för att den ska genomföras. 
    • Vad står det för förfallodatum?
      Kanske är den obetalda fakturan en ny faktura som inte ska vara betald ännu?
  • Mitt Telenor ser du nya och gamla fakturor.

    I Mitt Telenor hittar du även

    • Betalstatus
    • När nästa faktura skickas ut
    • Hur du betalar (till exempel med autogiro eller e-faktura)

    Se alla funktioner i Mitt Telenor

    Mitt Telenor finns både här på webben, och som app för dig som har mobilabonnemang hos oss. 


    Kan du inte se dina fakturor i Mitt Telenor?

    Det beror förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare till ditt abonnemang. Följ vår steg för steg-guide för att få tillgång till dina fakturor.

    Har du e‑faktura?

    Då kan du även se dina fakturor i din internetbank. 

  • För att avbeställa autogiro loggar du helt enkelt in på din Internetbank och tar bort ditt medgivande.

  • Du kan välja bland flera olika alternativ för din betalning. 

    • Pappersfaktura
    • E-faktura
    • Autogiro
    • Kivra (enbart för fakturor gällande bredband, tv och hemtelefoni via bredband)
    • Swish (enbart för fakturor gällande mobiltelefoni och mobilt bredband)

    Läs mer om de olika betalningssätten på våra fakturasidor.

  • Det beror på om du har e-faktura eller autogiro. 

    E-faktura
    Om du har e-faktura och vill ändra vilket datum som fakturan betalas gör du det i din internetbank. Du gör det samtidigt som du godkänner att fakturan ska betalas. Men tänk på att fakturan ska vara betalad senast på förfallodatumet.

    Autogiro
    Har du autogiro kan du inte byta betaldatum på din faktura.

  • Du kan vara lugn. Pengarna dras första vardagen efter den röda dagen om själva förfallodatumet infaller på en helgdag. Du behöver alltså inte oroa dig för påminnelseavgifter i fall som dessa.

    Exempel: Om förfallodatumet infaller på en lördag kommer autogirodragningen att ske på måndagen, förutsatt att just måndagen inte är en röd dag i detta fall.

  • Det ser du i Mitt Telenor, under avsnittet Mina fakturor. Eller hos din internetbank, oftast under Kommande betalningar eller liknande. Om du är mobilkund får du dessutom ett sms varje månad som berättar om vilket datum beloppet dras.