E-faktura

När du betalar med e-faktura så slipper du avgiften för pappersfaktura. Samtidigt har du full kontroll över betalningen.


Det är i din internetbank som du skaffar och hanterar din e‑faktura. Där kan du även se själva fakturan, eller så loggar du in i Mitt Telenor och tittar på den där. 

För att fakturan ska betalas godkänner du den i internetbanken.

Så här skaffar du e‑faktura

1. Logga in i din bank.
Börja med att logga in på din internetbank och söka upp funktionen för att lägga till betalningsmottagare för e‑faktura.

2. Ange betalningsuppgifter
Tänk på att det inte är samma bankgironummer som för pappersfaktura och autogiro. Du kan också välja att söka upp betalningsmottagare.


3. Ange kundnummer
Ditt kundnummer står på första sidan av din faktura. Fakturan hittar du i Mitt Telenor.

4. Signera. Klart!

 

När kan jag se min e‑faktura?

Du kan se e‑fakturan när vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. Alltså kan det ta så lång tid innan du kan se e‑fakturan i din internetbank. Om du loggar in i Mitt Telenor så kan du se det datum vi kommer att skicka e‑fakturan.

Bra att veta om e-faktura

  • Använd din internetbank
    Det är hos din bank du väljer om du vill betala med e‑faktura, vi på Telenor kan inte hjälpa dig med det. Tänk på att du måste vara ansluten till bankens tjänst för internetbetalning.  

  • Olika bankgironummer
    Om du funderar på att byta betalningssätt: bankgironumret för e‑faktura är inte samma som för pappersfaktura och autogiro.

  • Minskar risken för fel
    En fördel med e‑faktura är att alla uppgifter som ocr-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg. Det minskar risken för fel.

  • Det kan hända att du får en papperfaktura ändå
    Beroende på när du skaffar e-faktura kan det bli så att en pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om e-faktura har hanteras av banken.

Vanliga frågor om e-faktura

  • Autogiro

    När det gäller autogiro så är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en papperfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken. 

  • Om du inte kan se dina fakturor i Mitt Telenor beror det förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare av ditt abonnemang i Mitt Telenor. 

  • Det beror på om du har e-faktura eller autogiro. 

    E-faktura
    Om du har e-faktura och vill ändra vilket datum som fakturan betalas gör du det i din internetbank. Du gör det samtidigt som du godkänner att fakturan ska betalas. Men tänk på att fakturan ska vara betalad senast på förfallodatumet.

    Autogiro
    Har du autogiro kan du inte byta betaldatum på din faktura.

  • Det är inte förrän vi har skickat ut en faktura som du kan se den hos din bank. Fram till dess kan det vara så att inget syns, det är olika från bank till bank. Det innebär att det kan ta upp till en månad innan din e-faktura syns i banken, beroende på när du ansökteura. 

    Tips! Du som har mobilabonnemang hos oss ser när din nästa faktura kommer genom att logga in i Mitt Telenor. Antingen här på webben eller i vår app.