Hjälp att förstå fakturan

Här förklarar vi allt som kan stå på en faktura från oss.

Är det din första Telenorfaktura du undrar över? Läs mer om din första faktura

Ordlista

Vanliga frågor om faktura

  • Har du fått en faktura med ett ovanligt eller högre belopp än normalt? Det kan bero på flera olika saker.

    Ny kund?

    • Första fakturan 
      Den första fakturan är oftast på ett högre belopp än de man får sedan. Läs mer om första mobilfakturan eller första bredbands-/tv-fakturan.
    • Trygg 48
      Mobilförsäkringen Trygg 48 är kostnadsfri de två första månaderna. Därefter kostar den 119 kr/månad (59 kr/månad för surfplatta).

    Kund sedan tidigare?

    • Har du gjort ändringar?
      Om du har gjort ändringar i ditt abonnemang kan det leda till ökade kostnader. Du som har mobilabonnemang kanske har ändrat surfmängd och du som har tv kanske har lagt till C-more.
    • Har du köpt en tjänst?
      En tjänst kan till exempel vara en film från Filmbutiken, eller ett Surfpaket för utlandsresan.

    Mobilabonnemang?


    Undrar du över något som står på fakturan?

    Ta hjälp av vår ordlista

  • Du kan kostnadsfritt beställa en månadsprenumeration på trafikspecifikationer (detaljerade fakturor) i appen Mitt Telenor

    Din trafikspecifikation kommer att vara tillgänglig ca 48 timmar efter beställning.

    Du kan bara beställa trafikspecifikationer för det telefonnummer som du står som användare för. Om du vill se tidigare trafikspecifikationer behöver du ringa kundtjänst på 020-222 222.

    Observera att vi, i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, sparar så lite data som möjligt. Det innebär att trafikspecifikationen bara visar samtal som kostar, till exempel samtal till utlandet och till betalnummer.

  • I Mitt Telenor här på webben kan du både se och skriva ut dina fakturor.

    Om du har ett mobilabonnemang hos oss kan du även gå in i appen Mitt Telenor. Där har du tillgång till upp till 18 fakturor som du kan få som pdf-fil. Dina gamla fakturor visas även i diagramform så du ser dina kostnader över tid. 

  • Om du har ett abonnemang för bredband, tv eller  hemtelefoni via bredband ser du alltid momsen på dina fakturor. 

    Har du ett abonnemang för mobiltelefoni och mobilt bredband och behöver se momsen på tidigare eller kommande fakturor? Då behöver du ringa oss på  020-222 222

  • I vissa länder inom EU/EES, till exempel i Spanien, tar man betalt för samtal till bland annat myndigheter och biluthyrningsfirmor (premiumsamtal).

    Så om du har varit i ett land där du ska kunna ringa utan extra kostnad men ändå fått en faktura på samtal ringda utomlands kan det vara anledningen.