Vanliga frågor om bredband via fiber

  • Vi har en massa tips om du förbättrar ditt wifi. Ta del av våra tips.

    Hur du bor kan påverka täckningen. Många rum och tjocka väggar kan vara boven i dramat. En wifi-brygga kan lösa problemen. Läs mer om vår wifi-brygga.

    Helt ny bredbandskund? Här finns hjälp

  • Generellt är trådlös anslutning långsammare än att ansluta med nätverkskabel. Signalerna i kabel går fortare, helt enkelt. Om det är viktigt för att dig att få ut maximal hastighet, till exempel vid nedladdning av stora filer, så ska du ansluta via kabel. Behöver du hjälp med att dra kabel? Läs mer om Digihjälpen.

  • Via mobil

    Upplever du att du inte kan gå ut på nätet, eller att hastigheten blivit långsammare än normalt, till exempel för ditt extra-sim? Kolla in våra guider för de olika mobiltelefoner. 

    Om du är uppkopplad via wifi kan du gå igenom vår felsökningsguide här.

    Via bredband

    Kommer du inte ut på nätet alls, läs på om varför din internetuppkoppling försvinner

    Kolla även igenom vår felsökningsguide.

    Du kan enkelt kontrollera din bredbandshastighet på bredbandskollen.se. Där finns också en komplett guide som Post- och Telestyrelsen (PTS) har tagit fram över vad som kan påverka din hastighet negativt. 

    Helt ny bredbandskund? Här finns hjälp

  • Just nu har vi, på grund av rådande omständigheter, inga säljare som går runt och ”knackar dörr”. Men normalt anlitar vi säljare från externa företag för försäljning av bredband och tv.

    Så här vet du att det är en säljare som är anlitad av oss som besöker dig.

    • Säljarna har alltid id-brickor. Där ska det stå ”Telenor”, säljarens namn och ett id-nummer. Det ska också finnas en bild på säljaren.
    • Säljarna har alltid Telenor-kläder (tröja och/eller jacka).
    • Vi tar alltid kontakt med bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren innan vi gör besök i flerfamiljshus.
    • Ofta skickar vi i förväg ut ett vykort om att vi ska komma.
    • Vi gör besök på vardagar och ibland söndagar, från lunchtid till senast kl 21.
  • Har du blivit uppringd av en försäljare som utger sig ringa från Telenor? Så här vet du att hen är anlitad av oss.

    • Om du söker på numret står det antingen Loxytell eller Cell ip. Tänk dock på att det är fler än vi på Telenor som använder sig av Loxytell eller Cell ip, så det är ingen garanti för att samtalet kommer från just oss.
    • Samtalen sker oftast på vardagar mellan kl 10-19, men ibland även under helgen.
    • Är du redan kund hos oss så skickar vi oftast ut mejl eller brev till dig och informerar om att vi kommer att ta kontakt. Detta gäller dock inte om du är kund via din fastighetsägare.
    • Om du frågar berättar säljaren att de ringer på uppdrag av Telenor (de kommer alltså inte att säga att de jobbar hos eller är anställda av Telenor). Vill du vara riktigt säker frågar du säljaren vilket företag hen jobbar för, och ringer sedan oss på 020-222 222 och frågar om det är ett företag vi jobbar med.
    • Ibland får du information om att samtalen kan komma att spelas in.

    Om du väljer att skriva avtal med oss via telefon går det till så här:

    • Säljaren går med hjälp av en inspelning igenom vad ni har kommit överens om. Inspelningen är inte ett bindande dokument utan endast till för att vi ska veta att vi talar med rätt person.
    • Sedan får du ett sms med länk till avtalet. På avtalet finns vår logga, en avtalsbeskrivning, länkar till våra allmänna villkor och nummer till vår kundtjänst.
  • Absolut! På telenor.se/surfa-nu får du hjälp oavsett om du just packat upp routern ur lådan, eller redan kommit en bit och undrar varför det inte fungerar.

    Till telenor.se/surfa-nu

  • Wifi-bryggans jobb är att förlänga det trådlösa nätverket. Det kan behövas om du bor väldigt stort, till exempel om du har många rum och flera våningar. Du kan köpa en wifi-brygga av oss.

    Läs mer om vår wifi-brygga.

    Tips! Wifi-bryggan är också bra om du vill ha trådlös tv hemma.

  • Ja, modellen Technicolor 799 har bandsteering. Bandsteering betyder att du inte behöver ha två wifi-nätverk hemma (2,4 och 5 Ghz). I stället håller routern reda på vilken av de båda frekvenserna som är bäst att använda för den enhet som du kopplar upp, till exempel dator, mobil eller surfplatta.

  • Din router från Telenor har två frekvenser – 2,4 GHz och 5 GHz. Frekvensen 2,4 GHz har längre räckvidd men något lägre hastighet. Den andra frekvensen, 5 GHz, har kortare räckvidd och högre hastighet. 5 GHz-frekvensen är mindre känslig för störningar då färre enheter använder den. Om du har störningar på ditt wifi – testa att byta frekvens. Routern TC784 från Telenor har bara en frekvens.

    Routern Technicolor 799 har bandsteering. Läs om vad bandsteering betyder