Integritetspolicy

Hur vi använder dina personuppgifter

 

Vilka typer av personuppgifter vi använder och varifrån vi samlar in dem

Vi samlar in och använder två typer av uppgifter om dig: kunduppgifter och trafikuppgifter. Vissa av dessa uppgifter måste vi behandla, exempelvis för att lagen kräver det, eller för att det är nödvändigt för att vi ska kunna ingå eller fullgöra vårt avtal med dig. Om du inte delar dessa uppgifter med oss kommer vi inte kunna ingå avtal med dig eller kanske vara förhindrade att leverera tjänsten i enlighet med avtalet. För respektive typ av uppgift anger vi om du måste lämna uppgifterna till oss eller om det är frivilligt att göra det.


Kunduppgifter
 är uppgifter som är relaterade till dig som individ, som är kopplade till de tjänster och avtal du har med oss eller som skapas när du interagerar med oss.

  • Typ av uppgift

    Exempel

    Källa

    Måste du lämna uppgifterna?

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Namn, adress, lägenhetsnummer, e-postadress, uppgift om skyddad identitet, telefonnummer, födelsedatum, personnummer och kundnummer.

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från dig. Vissa uppgifter, såsom kundnummer, skapas av oss. Vissa uppgifter inhämtas också från andra källor (t.ex. offentliga register och leverantörer av affärs- och marknadsinformation).

    Uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna ingå och fullgöra avtal med dig.

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Uppgifter om dina avtal och tjänster, såsom typ av abonnemang och tjänst, avtalstid, uppsägningstid, uppgift om hemligt nummer, MSISDN, IMSI, inloggningsuppgifter, kontoinställningar och köpt/hyrd utrustning.

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från dig. Vissa uppgifter, såsom avtalstid, skapas av oss.

    Uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna ingå och fullgöra avtal med dig.

    Beteendeuppgifter

    Uppgifter om hur du använder våra tjänster, exempelvis förbrukning (såsom surfmängd), vilket program du har sett, vilken film du har hyrt, om du har pausat tittandet och hur du interagerar med oss via Mitt Telenor, Telenors appar, webbsida och annonser (inkluderar uppgifter som kan komma att samlas in via cookies).

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från dig, t.ex. när du använder våra tjänster eller besöker vår hemsida, men kan också samlas in från andra källor (t.ex. andra operatörer eller leverantörer och samarbetspartners inom marknadsföring).

    Vissa av uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra avtal med dig. Vissa av uppgifterna är frivilliga att lämna (t.ex. kan du välja att inte tacka ja till vissa cookies).

    Ärendeuppgifter

    Uppgifter som du lämnar när du interagerar med oss via kundservice (t.ex. i samband med frågor och reklamationer), chat, social media eller kundundersökning, inklusive eventuella ljudupptagningar.

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från dig. Vissa uppgifter, såsom ärendenummer, skapas av oss.

    Vissa av uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra avtal med dig. Vissa av uppgifterna är frivilliga att lämna (t.ex. uppgifter som lämnas när du deltar i kundundersökning).

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Fakturaadress, fakturaposter, betalningsvillkor, aktuell fordran eller skuld, räkenskapsinformation (t.ex. kvitton på köp eller återköp) och uppgifter om ditt betalningsbeteende hos oss.

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från dig. Vissa uppgifter, såsom fakturanummer, skapas av oss.

    Uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna ingå och fullgöra avtal med dig.

    Kredituppgifter

    Uppgifter från kreditupplysningsföretag om kreditvärdighet och uppgifter om ditt betalningsbeteende hos oss.

    Uppgifterna hämtas i huvudsak från andra källor än dig, t.ex. kreditupplysningsföretag och oss själva. I vissa fall kan vi inhämta uppgifter från dig.

    Uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna ingå avtal med dig.

    Enhetsuppgifter

    MAC-adress, IP-adress, enhetstyp, enhetsmodell, uppgift om leverans och service av hårdvara, skärmupplösning, språkinställningar, webbinställningar, plattform, operativsystem, enhets-ID och cookie-ID.

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från dig, men kan också samlas in från andra källor (t.ex. andra operatörer eller leverantörer och samarbetspartners inom marknadsföring).

    Vissa av uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra avtal med dig. Vissa av uppgifterna är frivilliga att lämna (t.ex. kan du välja att inte tacka ja till vissa cookies).

    Uppgifter om personliga förhållanden

    Uppgifter om exempelvis ålder, civilstånd, familjetyp, livsfas, boendetyp, vilka enheter som är kopplade till ditt hushåll, utbildningsnivå, preferenser och ekonomisk status, såsom inkomstuppgifter och köpkraft.

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från andra källor än dig (t.ex. leverantörer av affärs- och marknadsinformation). Vissa uppgifter, såsom dina preferenser, skapas av oss.

    Uppgifterna samlas i huvudsak in från andra källor än dig. Om denna typ av uppgifter skulle samlas in från dig är de frivilliga att lämna.


Trafikuppgifter
 är uppgifter som är relaterade till vad som händer när du använder någon av våra elektroniska kommunikationstjänster, exempelvis när du ringer, skickar sms eller mejl.

  • Typ av uppgift

    Exempel

    Källa

    Måste du lämna uppgifterna?

    Trafikuppgifter

    Trafikuppgifter skapas när du använder någon av våra elektroniska kommunikationstjänster. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsten till dig (t.ex. överföra samtal, sms och e-post) och för att vi ska kunna fakturera dig.

    Exempel på trafikuppgifter är uppgift om vilket telefonnummer du har kommunicerat med, vid vilken tidpunkt, hur länge kommunikationen har pågått, vilka nät som har använts för kommunikationen och var du befann dig när du ringde eller var uppkopplad, t.ex. till vilken mast du var kopplad. Trafikuppgifter kan t.ex. också vara uppgifter om hur du har använt/förbrukat våra tjänster samt tekniska uppgifter om anslutna enheter (t.ex. tv-box, router eller mobiltelefon) såsom MAC-adress, IP-adress, WiFi (SSID) och ID på utrustning.

    Uppgifterna samlas in från dig och/eller skapas genom att du använder någon av våra tjänster.

    Uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra avtal med dig.

Varför vi använder dina uppgifter

För att vi ska få använda dina uppgifter måste vi ha ett ändamål med behandlingen och en rättslig grund som tillåter att vi använder dina uppgifter för detta ändamål.

Nedan kan du läsa mer om de rättsliga grunderna.

  • Vi har rätt att använda dina uppgifter om det är nödvändigt för att ingå eller fullgöra ett avtal med dig. T.ex. behöver vi samla in uppgifter om dig för att identifiera dig när vi ska ingå avtal med dig.

  • Vi har rätt att använda dina uppgifter om det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse. Vi är t.ex. skyldiga att behandla vissa av dina personuppgifter enligt lagen om elektronisk kommunikation och bokföringslagen.

  • Vi har rätt att använda dina uppgifter om det är nödvändigt för ändamål som rör vårt eller tredje parts berättigade intresse (till exempel vårt intresse att skicka direktmarknadsföring till dig). Vi får bara använda dina uppgifter på denna grund om vi bedömer att vårt intresse av att använda dina uppgifter väger tyngre än din rätt att inte omfattas av behandlingen. Detta kallas en intresseavvägning. Vårt intresse att använda dina uppgifter måste vara välgrundat och motiverat. Många gånger kan du också ha ett intresse av att vi använder dina uppgifter, t.ex. när du vill chatta med oss på webben.

    Kontakta vårt dataskyddsombud om du vill veta mer om hur vi har gjort intresseavvägningen för ett visst ändamål. Nedan hittar du mer information om när vi bedömt att vi har ett berättigat intresse.

  • Ibland använder vi dina uppgifter endast om du har godkänt det, det vill säga att du har lämnat ett samtycke. Oftast lämnar du ditt samtycke i inloggat läge på Mitt Telenor eller inom ramen för den tjänst du köper av oss. Du har alltid rätt att ta tillbaka ett lämnat samtycke. Du hittar mer information om hur du tar tillbaka ett samtycke här.

Så används din data om du inte är kund

Nedan hittar du mer information om de ändamål vi använder dina uppgifter för, vilken den rättsliga grunden är och hur länge vi sparar dina uppgifter. Du kan själv välja vilken information du vill ta del av beroende på vad som är relevant för dig.

  •  Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Underlätta din surfupplevelse

    Tillhandahålla nödvändiga funktioner på vår hemsida, såsom navigering, varukorg och åtkomst till inloggat läge. För detta ändamål hämtar vi uppgifter om dig via nödvändiga cookies.

    Enhetsuppgifter

     

    Berättigat intresse (består i att vi vill kunna tillhandahålla nödvändiga funktioner på vår webbsida)

    Lagringstiden varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare Se vår cookiepolicy för mer information.

    Optimera vår hemsida

    Analysera hur du interagerar med oss på hemsidan för att kunna optimera vår hemsida. För detta ändamål inhämtar vi uppgifter om dig via cookies för analys och statistik. Uppgifterna som samlas in via cookies anonymiseras och används därefter till analys och statistik.

    Beteendeuppgifter

    Enhetsuppgifter

    Samtycke

    Lagringstiden varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Se vår cookiepolicy för mer information.

    Marknadsföring

    Skicka relevanta marknadsföringsmeddelanden till dig. För detta ändamål inhämtar vi uppgifter om dig via cookies för marknadsföring.

    Beteendeuppgifter

    Enhetsuppgifter

    Samtycke

    Lagringstiden varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Se vår  cookiepolicy för mer information.

    Kommunicera med dig

    Kommunicera med dig via vår webbsida, t.ex. via chatt, webbformulär eller webbmejl.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill kunna kommunicera med dig via vår webbsida)

    Kontakt- och identifikationsuppgifter sparas i upp till 12 månader. Ärendeuppgifter sparas i 30 dagar.

    Se vår cookiepolicy för mer information om vilka cookies vi kan komma att placera på din enhet.

  • Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Identifiera och registrera dig

    Vi behandlar dina uppgifter för att identifiera och registrera dig som kund eller användare, t.ex i samband med att du ingår avtal med oss eller skapar ett användarkonto hos oss på Mitt Telenor eller i våra appar.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Fullgörande avtal

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört.

    Kreditbedömning

    Innan du ingår ett avtal med oss kan vi komma att göra en bedömning av din förmåga att betala för den produkt eller tjänst som du beställer av oss.

    Vi inhämtar information från kreditupplysningsföretag. Det kreditbeslut som fattas är normalt ett automatiserat beslut som grundar sig på uppgift om t.ex. inkomst, skuldsaldo och eventuella anmärkningar. Vi får uppgift om huruvida du är godkänd eller meddelas avslag.

    Om du anser att det automatiska kreditbeslutet är felaktigt kan du begära att beslutet omprövas av oss genom förnyad bedömning. Du har rätt att inte omfattas av automatiserat beslut under förutsättning att vi inte kan påvisa för dig att ett automatiserat beslut är nödvändigt för att ingå eller fullgöra ett avtal mellan dig och oss eller annars stöds av lag i Sverige eller inom EU.

    Om du redan är kund hos oss och vill beställa något mer (som föranleder en kreditbedömning) inhämtar vi en kreditupplysning enligt ovan. Vi kan även göra en kontroll utifrån information som vi har hos oss, t.ex. vilka produkter och tjänster du redan har hos oss och hur du tidigare har erlagt betalning.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Kredituppgifter

    Rättslig förpliktelse och Berättigat intresse (består i att vi behöver kunna hantera och motverka kreditrisker i vår verksamhet för att säkerställa att vi får betalt för de tjänster och produkter som du har köpt/ska köpa av oss)

    Kreditupplysningar sparas i upp till 90 dagar.

     

  • Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Hantera klagomål och reklamationer

    Även om du inte längre är kund hos oss kan vi behöva behandla dina uppgifter för att hantera dina eventuella klagomål och reklamationer.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört.

    Uppgifter i tvister eller klagomålsärenden behandlas till dess tvisten eller ärendet är slutligt avgjort.

    Tillvarata våra rättigheter

    Tillvarata vår rätt att erhålla betalning eller vidta rättsliga åtgärder. Exempelvis om vi måste skicka betalningspåminnelser och vidta inkasso- och/eller andra rättsliga åtgärder.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Berättigat intresse (består i att säkerställa våra rättigheter, t.ex. erhålla betalning)

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört.

    Uppgifter i tvister eller klagomålsärenden behandlas till dess tvisten eller ärendet är slutgiltigt avgjort.

    Förbättra våra erbjudanden och arbetssätt

    För att lära av våra misstag kan vi komma att följa upp varför du har valt att lämna Telenor. Vi kan t.ex. efter att ditt avtal med oss har upphört kontakta dig för att höra vad orsaken till att du lämnade oss var.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill kunna förbättra våra erbjudanden och arbetssätt)

    Uppgifterna sparas upp till 12 månader efter att avtalet med dig har upphört.

Så används din data om du är kund

Nedan hittar du mer information om de ändamål vi använder dina uppgifter för, vilken den rättsliga grunden är och hur länge vi sparar dina uppgifter. Du kan själv välja vilken information du vill ta del av beroende på vad som är relevant för dig.

  • Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Underlätta din surfupplevelse

    Tillhandahålla nödvändiga funktioner på vår hemsida, såsom navigering, varukorg och åtkomst till inloggat läge. För detta ändamål inhämtar vi uppgifter om dig via nödvändiga cookies.

    Enhetsuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill kunna tillhandahålla nödvändiga funktioner på vår hemsida)

    Lagringstiden varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Se vår  cookiepolicy för mer information.

    Optimera vår hemsida

    Analysera hur du interagerar med oss på hemsidan för att kunna optimera vår hemsida. För detta ändamål inhämtar vi uppgifter om dig via cookies för analys och statistik. Uppgifterna samlas in via cookies anonymseras och används därefter till analys och statistik.

    Beteendeuppgifter

    Enhetsuppgifter

    Samtycke

    Lagringstiden varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Se vår  cookiepolicy för mer information.

    Marknadsföring

    Skicka relevanta marknadsföringsmeddelanden till dig. För detta ändamål inhämtar vi uppgifter om dig via cookies för marknadsföring.

    Beteendeuppgifter

    Enhetsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Samtycke

    Lagringstiden varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Se vår  cookiepolicy för mer information.

    Kommunicera med dig

    Kommunicera med dig via vår webbsida, t.ex via chatt, webbformulär eller webbmejl.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill kunna kommunicera med dig via vår webbsida)

    Kontakt- och identifikationsuppgifter sparas i upp till 12 månader. Ärendeuppgifter sparas i 30 dagar.

    Se vår cookiepolicy för mer information om vilka cookies vi kan komma att placera på din enhet.

  • Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Identifiera och registrera

    Identifiera och registrera dig som kund eller användare, t.ex. i samband med att du ingår avtal med oss eller skapar ett användarkonto hos oss på Mitt Telenor eller i våra appar.

    I samband med att du ingår ett avtal med oss kan vi komma att göra en kreditbedömning. Läs mer om det under avsnittet Om du inte är kund - Ingå avtal med dig.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Fullgörande avtal

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört.

    Hantera ditt avtal

    Hantera ditt avtal eller användarkonto hos oss, samla och lagra dina uppgifter i vårt kundregister, och hålla dina uppgifter korrekta och uppdaterade.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Fullgörande avtal

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört och alla förehavande är reglerade.

    Leverera tjänster och produkter till dig

    Exempelvis överföra samtal, sms, e-post och annan elektronisk kommunikation, utföra trafikhanteringsåtgärder genom filtrering, blockering och strypning för att kunna upprätthålla begränsningar i den tjänst vi har avtalat om, såsom överföringshastighet, datamängd, dataförbrukning och tjänster med särskild taxa, utföra uppgraderingar av hårdvara som du har hyrt/lånat av oss, möjliggöra automatiska val av wifi-kanaler och säkerställa att vår utrustning använder optimalt frekvensband.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande avtal

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar. IP-adresser sparas i upp till 7 dagar.

     

     

     

     

    Skicka nödvändig information om tjänsten till dig

    Skicka information om exempelvis driftstörningar, ändringar av villkor och priser eller annan information direkt relaterad till den produkt eller tjänst du har köpt.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att utföra åtgärden. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar.

    Fakturering och betalning

    Hantera fakturor och betalningar, eventuella återbetalningar till följd av klagomål och reklamationer, samt skicka påminnelser och vidta inkasso- och/eller rättsliga åtgärder om det krävs för att vi ska kunna ta tillvara vår rätt att erhålla betalning.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Rättslig förpliktelse

    Vi sparar uppgifterna tills fakturan är betald, och samtliga rättsliga förhållanden som uppgiften relaterar till är reglerade, och maximalt under 12 månader därefter med undantag för uppgifter som vi måste spara enligt bokföringslagen.

    Felavhjälpning och säkerställande av drift

    Vi behandlar dina uppgifter vid felavhjälpning och support och för att kunna säkerställa driften av tjänsten.

     

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att kunna utföra åtgärden. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar. IP-adresser sparas i upp till 7 dagar.

    Hantera återköp och reklamationer

    Administrera och hantera eventuella återköp och reklamationer.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Fullgörande avtal

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att hantera återköpet eller reklamationen.

     

  • Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Kontakt med kundservice

    Kunna hjälpa dig när du kontaktar vår kundservice eller selfservice, exempelvis hjälpa dig med utökad felavhjälpning, att använda dina tjänster och hantera dina synpunkter.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Berättigat intresse (består i att vi vill kunna hjälpa dig när du kontaktar kundservice)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar.

    Inspelning av samtal och sparande av kommunikation med kundservice

    I syfte att förbättra kvaliteten på vår kundservice kan vi komma att spela in och analysera ditt samtal med oss. I samma syfte kan vi även komma att spara och analysera din kommunikation med vår kundservice via chatt och mejl.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Berättigat intresse (består i att förbättra vår kommunikation och vårt arbetssätt så att vi kan erbjuda bättre service)

    Inspelade samtal och din kommunikation med kundservice via chatt och mejl sparas i upp till 30 dagar.

    Information om tjänster, service, underhåll och uppdateringar

    Skicka information om service, underhåll och uppdateringar av våra produkter och tjänster så att de ska fungera så bra som möjligt. Ge dig information som ger dig möjlighet att hantera dina tjänster via app eller Mitt Telenor.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Trafikuppgifter

    Berättigat intressen (består i att vi vill kunna informera dig om tjänster, service, underhåll och uppdateringar så att våra produkter och tjänster ska fungera så bra som möjligt)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas endast under den tid de behövs för att kunna utföra informationsåtgärden. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar.

    Marknads- och kundnöjdhetsundersökningar

    I syfte att förbättra vår service kan vi be dig att delta i marknads- och kundnöjdhetsundersökningar.

     

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Ärendeuppgifter

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill kunna förbättra vår service)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas endast under den tid de behövs för att  utföra marknadsundersökningar och undersökningar om kundnöjdhet, men aldrig längre än 36 månader efter att avtalet med dig har upphört. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar.

     

  • Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Autentisering

    Säkerställa att du är du och att dina uppgifter är korrekta och uppdaterade.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Fullgörande av avtal och Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att kunna utföra åtgärden.

    Avslöja eller förhindra otillåten användning

    Avslöja eller förhindra olaglig användning av tjänst eller användning som strider mot våra villkor för tjänsten.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att kunna utföra åtgärden. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar.

    Säkerhet

    Skydda dig mot obehörigt intrång och virus, förhindra missbruk av tjänster och nät samt förhindra bedrägerier.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge de behövs för att kunna utföra åtgärden. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar.

     

Viktigt för dig att känna till

Utveckling och förbättring av  tjänster
Vi använder uppgifter om dig för att förbättra vår verksamhet, befintliga tjänster och nät, för att optimera tjänster och nät, och för att utveckla nya tjänster, produktportföljer och vårt arbetssätt. Våra analyser görs i första hand med anonymiserade uppgifter. I de fall det inte är möjligt gör vi analyser med kunduppgifter och trafikuppgifter.

  • Ändamål Beskrivning Typ av uppgift Rättslig grund Lagringstid
    Anonymisering Anonymisering av dina uppgifter (så att uppgifterna inte längre kan härledas till dig som individ) i syfte att skapa underlag för förbättring, optimering och utveckling av våra tjänster och arbetssätt.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Beteendeuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Uppgifter om personliga förhållanden

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi ska kunna förbättra och utveckla vår verksamhet och våra produkter och tjänster)

    Uppgifterna sparas endast under den tid de behövs för att kunna utföra anonymiseringen.

    Analys

    Analys för att förstå användandet av våra produkter och tjänster, exempelvis analys av interaktioner med kundservice, betalningar, förbrukning, NPS-data, hur du använder våra produkter och tjänster, Telenors appar eller webbsida.

    Analys för att förstå köpbeteenden i relation till olika kampanjer, produkter och säljkanaler. Vi tittar t.ex. på om du har flera produkter och tjänster hos oss, i vilken kanal du har gjort ditt köp och hur mycket förbrukning du har på din tjänst.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Beteendeuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Uppgifter om personliga förhållanden

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi ska kunna förbättra och utveckla vår verksamhet och våra produkter och tjänster)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas endast under den tid de behövs för att kunna utföra analysen.

    Utvärdering och statistik Utvärdera och ta fram statistik över utfall av annonser, utskick och kampanjer, nyttjade erbjudanden, försäljning och kundserviceärenden.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Beteendeuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Uppgifter om personliga förhållanden

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi ska kunna förbättra och utveckla vår verksamhet och våra produkter och tjänster)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas endast under den tid de behövs för att kunna utvärdera och ta fram statistiken.

    Test

    Användning av personuppgifter för testsyften för att kvalitetssäkra och förbättra våra produkter och tjänster.

    Primärt används testdata i form av fiktiva uppgifter som inte har någon koppling till individ, men i de fall test inte kan genomföras enbart med testdata kan riktiga personuppgifter användas.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Beteendeuppgifter

    Ärenderelaterade uppgifter

    Trafikuppgifter

    Fullgörande av avtal och Berättigat intresse (består i att vi ska kunna kvalitetssäkra och förbättra våra produkter och tjänster)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas endast under den tid de behövs för att kunna utföra testet.

Efterlevnad av lagar och regler
Vi behandlar dina uppgifter för att uppfylla våra skyldigheter som vi omfattas av enligt lag, exempelvis bokföringslagens krav på lagring av bokföringsmaterial, krav på att lämna ut uppgifter till brottsbekämpande myndigheter och SOS Alarm, och, om du samtycker till det, till abonnentupplysningsföretag.

  • Ändamål

    Beskrivning

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Bokföringslagen, penningtvättslagstiftning, m.m.

    Uppfylla skyldighet enligt lag att spara vissa uppgifter en viss tid.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Trafikuppgifter

    Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge det aktuella kravet anger att de ska sparas.

    Brottsbekämpande ändamål

    Uppfylla skyldighet enligt lag att lagra vissa uppgifter för brottsbekämpande ändamål och lämna ut vissa uppgifter till polis och andra brottsbekämpande myndigheter.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Trafikuppgifter

    Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge det aktuella kravet anger att de ska sparas.

    SOS Alarm

    Uppfylla skyldighet att lämna ut uppgifter till SOS Alarm.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Trafikuppgifter

    Rättslig förpliktelse

    Uppgifterna sparas så länge det aktuella kravet anger att de ska sparas.

    Abonnentupplysning

    Uppfylla skyldighet att lämna ut uppgifter till abonnentupplysningsföretag (om du har samtyckt till det)

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Rättslig förpliktelse och Samtycke

    Uppgifterna sparas så länge det aktuella kravet anger att de ska sparas.

Dina uppgifter används för marknadsföring
Vi använder dina uppgifter för att marknadsföra våra produkter och tjänster. Marknadsföring kan ske via mejl, sms, digitala notifieringar, brev och telefon, samt genom publika webbsidor eller när du är i kontakt med oss i en butik eller via kundservice.

  • Ändamål

    Exempel

    Typ av uppgift

    Rättslig grund

    Lagringstid

    Anonymisering

    Anonymisering av dina uppgifter (så att uppgifterna inte längre kan härledas till dig som individ) i syfte att skapa underlag för marknadsföring.

    Anonymiserad information används för att förstå beteenden hos våra kunder och skapa modeller för att kunna matcha kundgrupper och erbjudanden.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Beteendeuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Uppgifter om personliga förhållanden

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi med hjälp av anonymiserad information ska kunna skapa underlag för marknadsföring)

    Uppgifterna sparas endast under den tid de behövs för att kunna utföra anonymiseringen.

    Identifiering och analys av kundgrupper

    Analys av uppgifter för att identifiera och öka förståelsen av våra olika kundgrupper. I analysen används uppgifter om hur våra kunder använder våra tjänster och uppgifter som vi har samlat in från externa källor.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Beteendeuppgifter

    Betalnings- och faktureringsuppgifter

    Uppgifter om personliga förhållanden

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill skapa relevant marknadsföring av våra produkter och tjänster)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas endast under de tid de behövs för att kunna utföra analysen.

    Matchning av kundgrupp och erbjudande

    Matchning av kundgrupper och erbjudanden. Matchningen baseras t.ex på användande av tjänst, typ av utrustning, preferenser, nyttjandegrad av tjänst eller hur du har svarat på vår marknadsföring.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Avtals- och tjänsteuppgifter

    Beteendeuppgifter

    Enhetsuppgifter

    Uppgifter om personliga förhållanden

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill skapa relevant marknadsföring av våra produkter och tjänster)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Uppgifterna sparas endast under de tid de behövs för att kunna utföra matchningen.

    Rikta marknadsföring via våra egna kanaler

    Rikta marknadsföring av våra produkter och tjänster via våra webbplatser och appar, Mitt Telenor, sms eller mejl eller när du är i kontakt med oss i butik eller via kundservice.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Enhetsuppgifter

    Trafikuppgifter

    Berättigat intresse (består i att vi vill kunna marknadsföra befintliga och nya tjänster)

    Samtycke (avseende Trafikuppgifter)

    Så länge det är relevant för ändamålet. Olika uppgifter sparas olika länge. Inga uppgifter sparas mer än 3 år efter att avtalet med dig har upphört. Trafikuppgifter sparas i upp till 21 dagar.

    Rikta marknadsföring via externa kanaler

    Rikta marknadsföring av våra produkter och tjänster via externa kanaler såsom Google och andra annonsnätverk.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter

    Enhetsuppgifter

    Berättigat intresse (vid delning av Enhetsuppgifter) (består i att vi vill kunna marknadsföra befintliga och nya tjänster)

    Samtycke (vid delning av Kontakt- och identifikationsuppgifter)

    Så länge det är relevant för ändamålet. Olika uppgifter sparas olika länge. Inga uppgifter sparas mer än 3 år efter att avtalet med dig har upphört.

     

    För mer information om hur vi använder dina uppgifter för detta ändamål, läs mer om hur vi analyserar dina preferenser och beteenden.

    Avregistrering av direktmarknadsföring
    Om du inte vill ta emot marknadsföring eller inte vill att vi använder dina uppgifter för detta ändamål, kan du enkelt meddela oss detta genom att kontakta kundservice eller vårt dataskyddsombud. Du kan även avregistrera dig från att ta emot direktmarknadsföring via vissa marknadsföringskanaler genom att följa instruktioner för avregistrering i respektive e-postmeddelande, sms eller personaliserad marknadsföring på publika webbsidor. 

Dina rättigheter

Dataskyddslagstiftningen syftar bland annat till att stärka din rätt till och skyddet av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om rättigheterna nedan och vill du utöva någon av dem ber vi dig att kontakta vårt dataskyddsombud. Följande rättigheter kan du också utöva själv på Mitt Telenor:

  • Begära registerutdrag
  • Återkalla samtycke

Om du valt att utöva någon av dina rättigheter återkommer vi till dig så snabbt vi kan och senast inom en månad från att vi tog emot din begäran. Om vi inte kan besvara din förfrågan eller behöver mer tid på oss så kommer vi att förklara varför.

Mer om dina rättigheter

  • Du har rätt att veta om vi använder dina personuppgifter. Om vi gör det har du också rätt att få information om vilka uppgifter vi använder och hur vi använder dem. Du har också rätt att få en kopia av alla personuppgifter vi har om dig.

    Om du är intresserad av vissa specifika uppgifter ber vi dig att ange det i din begäran. Du kan t.ex. specificera om du är intresserad av en viss typ av uppgifter (t.ex. vilka Kontakt- och identifikationsuppgifter vi har om dig) eller om du vill ha del av uppgifter från en viss tidsperiod.

  • Om några av de uppgifter vi använder om dig är felaktiga har du rätt att få dem rättade. Du har också rätt att komplettera ofullständiga uppgifter med ytterligare uppgifter som kan behövas för att uppgifterna ska vara korrekta.

    När vi har rättat dina uppgifter, eller dessa har kompletterats, kommer vi informera dem som vi har lämnat ut dina uppgifter till om de uppdaterade uppgifterna, förutsatt att det inte är omöjligt eller för besvärligt. Om du ber oss, så kommer vi också berätta för dig vilka vi har lämnat ut dina uppgifter till.

    Om du begär rättelse har du också rätt att begära begränsning under den tid vi utreder frågan.

  • Du har i vissa fall rätt att få de uppgifter som vi har om dig raderade.

    Du har rätt att få dina uppgifter raderade om:

    • Uppgifterna inte längre behövs för de ändamål vi samlade in dem för
    • Om vi använder dina uppgifter med stöd av ditt samtycke och du återkallar samtycket
    • Om uppgifterna används för direktmarknadsföring och du avregistrerar dig från det
    • Om du motsätter dig användning som sker med stöd av vårt berättigade intresse och vi inte kan visa att våra skäl till användningen väger tyngre än dina intressen
    • Om personuppgifterna har använts olagligt
    • Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet

    Om vi raderar dina uppgifter efter att du har begärt det kommer vi också informera dem som vi har lämnat ut uppgifterna till om raderingen, förutsatt att det inte är omöjligt eller för besvärligt. Om du ber oss, så kommer vi också berätta för dig vilka vi har lämnat ut dina uppgifter till.

  • Dataportabilitet innebär att du har rätt att få ut de uppgifter som vi har samlat in om dig, från dig, i ett strukturerat, allmänt tillgängligt och maskinläsbart format och att du har rätt att överföra detta till en annan personuppgiftsansvarig.

    Rätten till dataportabilitet gäller bara:

    •  För uppgifter som har samlats in från dig
    • Om användningen sker baserat på ditt samtycke eller för att fullgöra ett avtal med dig, och
    • Uppgifterna inte är i pappersformat

  • Du har rätt att invända mot användning som sker med stöd av vårt berättigade intresse. Om du invänder mot användningen kommer vi, utifrån din särskilda situation, utvärdera om våra intressen att använda uppgifterna väger tyngre än dina intressen av att uppgifterna inte används för det ändamålet. Om vi inte kan visa avgörande berättigade skäl som väger tyngre än dina kommer vi sluta med den användning som du invänder mot – förutsatt att vi inte måste använda uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk. Om du invänder mot användningen har du också rätt att begära begränsning under den tid vi utreder frågan. Avseende direktmarknadsföring har du alltid rätt att invända, och därmed avregistrera dig från, sådan behandling.

    Avregistrera dig från direktmarknadsföring

    I de fall kunduppgifter används för direktmarknadsföringsändamål har du rätt att när som helst avregistrera dig från sådan användning. Du kan avregistrera dig från att ta emot direktmarknadsföring genom att följa instruktioner för avregistrering i respektive e-postmeddelande, sms eller personaliserad marknadsföring på publika webbsidor. Du kan även avregistrera dig genom att kontakta kundservice eller vårt dataskyddsombud.

    Rätt att inte bli föremål för vissa beslut

    Du har även rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering, om beslutet kan ha rättsliga följder för dig eller i betydande grad påverkar dig på annat sätt. Vi har dock rätt att använda oss av automatiserat beslutsfattande om det är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal mellan dig och oss eller om du har gett ditt samtycke till behandlingen. Om du vill informera oss om att du motsätter dig sådan behandling kan du kontakta kundservice eller vårt dataskyddsombud.

  • Du har rätt att när som helst återkalla ett samtycke som du har lämnat för en viss användning. Ett återkallande påverkar inte lagligheten av vår användning innan samtycket återkallades.

    Om du är under 18 år så måste din vårdnadshavare lämna och/eller ta tillbaka samtycken.

  • Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden bara får användas för vissa avgränsade syften.

    Rätten till begränsning gäller:

    • När du anser att uppgifterna är felaktiga och du har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att användningen av uppgifterna begränsas under tiden vi utreder om uppgifterna är korrekta eller inte
    • Om användningen är olaglig och du inte vill att uppgifterna ska raderas
    • När vi inte längre behöver använda uppgifterna för de ändamål som vi samlade in dem för, men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
    • Om du har invänt mot användningen. I sådana fall kan du begära att vi begränsar användningen medan vi utreder om vårt intresse av att behandla dina uppgifter väger tyngre än dina intressen

    Även om du har begärt att vi begränsar användningen av dina uppgifter har vi rätt att använda dem för lagring, om vi har fått ditt samtycke till användning, för att göra gällande eller försvara rättsliga anspråk eller för att skydda någons rättigheter. Vi får också använda uppgifterna för skäl som rör ett viktigt allmänintresse.

    När begränsningen upphör kommer vi att informera dig om detta.

    Om vi begränsar användningen av dina uppgifter kommer vi också informera dem som vi har lämnat ut uppgifterna till om begränsningen, förutsatt att det inte är omöjligt eller för besvärligt. Om du ber oss, så kommer vi också berätta för dig vilka vi har lämnat ut dina uppgifter till.

  • Om du har frågor om vår användning av personuppgifter, vill utöva någon av dina rättigheter eller har klagomål på användningen så är du välkommen att kontakta vårt dataskyddsombud.

    Datainspektionen är svensk tillsynsmyndighet för vår användning av dina personuppgifter. Om du är missnöjd med vår användning av dina personuppgifter kan du också vända dig dit.

Annan viktig information

Analys av preferenser och beteenden

Vi exponeras alla för en ökning av direktmarknadsföring, digital reklam och annonsering. Telenors vilja är att leverera en så relevant kommunikation som möjligt oavsett vilken kanal du väljer. För att göra det kan vi komma att använda dina uppgifter för att bilda oss en närmare uppfattning om våra olika kundsegment, deras beteendemönster och preferenser.

Mer om preferenser och beteenden

Skapa profiler för segmentering

För att bättre förstå våra kunder, deras preferenser och vad de kan vara intresserade av så skapar vi profiler som vi använder för segmentering. Det första vi gör är att leta efter kännetecken och egenskaper som bildar ett gemensamt mönster. Ett exempel på ett sådant mönster kan vara vilken grupp av individer som kan vara intresserade av en viss kampanj eller personlig rekommendation av en ny telefon. När vi har identifierat vilka kännetecken som är relevanta för just detta mönster skapar vi en profil som används för själva segmenteringen. Exempel på egenskaper i själva profilen kan t.ex. vara hur länge man har varit kund, ålder, vilken tjänst man har, prisplan eller om man har besökt en kampanjsida på telenor.se. Vid skapande av profiler använder vi anonymiserade och pseudonymiserade uppgifter.

Matchning av profil och skapande av segment

I nästa steg matchar vi egenskaperna i profilen med motsvarande egenskaper hos våra kunder. Denna matchning görs på pseudonymiserade uppgifter. Av de individer som matchar profilen skapar vi ett segment som sedan kan användas till att bli mer relevanta i vår kommunikation. Ibland kan vi ta hjälp av ett annonsnätverk som gör segmenteringen åt oss baserat på den information de har tillgång till.

Förbättring och uppdatering av profiler

Vi försöker hela tiden förbättra våra profiler så att de blir mer relevanta. Genom att analysera utfall av annonsering kan vi följa hur de olika segmenten interagerar med oss, vilka annonser som verkar vara mer intressanta och leder till aktivitet. Baserat på dessa analyser kan vi sedan uppdatera våra profiler och bli mer relevanta.

Anpassad kommunikation

Profilering och segmentering används främst i marknadsföringssyfte, men kan även användas för annan relevant kommunikation, såsom service och support (t.ex. för att vi proaktivt ska kunna lösa eventuella problem som våra kunder upplever). Genom att använda oss av profilering och segmentering kan vi visa annonser som är relevanta. Om du t.ex. går in på telenor.se eller en webbplats där vi har annonser, kan vi säkerställa att du ser en annons som vi tror är relevant för dig. Vi kan också skicka ut anpassade kampanjer via sms eller e-post.

Dina rättigheter

Vi baserar ovan behandling på vårt berättigade intresse att tillhandahålla en så relevant kommunikation som möjligt. Konsekvensen av ovan behandling är att vi kan visa kampanjer och annonser som vi tror är relevanta för dig. Du kan när som helst göra invändningar mot vår behandling av personuppgifter som grundar sig på berättigat intresse. Detta gäller även behandling för direktmarknadsföring, inbegripet profilering, om denna är kopplad till direktmarknadsföring. Du kan läsa mer om din rätt att invända under avsnittet "Dina rättigheter". 

Gemensamt personuppgiftsansvar

Vissa av våra tjänster erbjuder vi tillsammans med en eller flera samarbetspartners. Telenor och vår samarbetspartner kan då vara gemensamt personuppgiftsansvariga. I de fall vi är gemensamt personuppgiftsansvariga så ger vi dig särskild information om detta.

 

 

Dina uppgifter delas med andra

I vissa situationer delar vi dina uppgifter med andra. Vi kan behöva dela dina uppgifter till våra samarbetspartners, bolag inom Telenor-koncernen eller andra parter som utför tjänster på vårt uppdrag. Vi kan även vara skyldiga att dela dina uppgifter om det krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.

Läs mer om hur vi delar dina uppgifter

Leverantörer och samarbetspartners

Vi anlitar olika typer av leverantörer och samarbetspartners som hjälper oss att tillhandahålla och utveckla våra produkter och tjänster. Vi anlitar t.ex. leverantörer som hjälper oss med installation, service och underhåll av våra nät, servrar och system. Vi har återförsäljare och leverantörer av kundservice som hjälper oss med försäljning och kundservice, och samarbetspartners som hjälper oss med distribution och fakturering.

När vi använder oss av leverantörer och samarbetspartners som behandlar dina uppgifter på vårt uppdrag så ingår vi ett personuppgiftsbiträdesavtal med leverantören eller samarbetspartnern. Personuppgiftsbiträdesavtalet anger bl.a. att leverantören eller samarbetspartnern endast får behandla uppgifterna för de ändamål som vi bestämmer och enligt särskilda instruktioner från oss, samt att behandlingen ska uppfylla de säkerhetskrav som vi ställer.

Myndigheter

Vi är ibland enligt lag, förordning, föreskrift, myndighetsbeslut eller annan reglering skyldiga att lämna ut vissa uppgifter till myndigheter, t.ex. polis- och åklagarmyndigheten, domstolsmyndigheter och räddningstjänsten. Vi kan t.ex. komma att lämna ut uppgifter till SOS Alarm för att räddningstjänsten ska kunna utföra sitt uppdrag och för befordran av viktigt meddelande till allmänheten. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av en rättslig förpliktelse.

Rättighetshavare enligt IPRED-lagstiftningen

Rättighetshavare som misstänker olovlig fildelning av sitt upphovsrättsskyddade material (t.ex. filmer) kan ansöka hos domstol om ett s.k. informationsföreläggande. Efter beslut av domstolen kan vi bli skyldiga att lämna ut uppgifter om vilken kund som har använt en viss IP-adress vid ett visst givet tillfälle. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av en rättslig förpliktelse.

Övrigt

Vi kan komma att dela dina uppgifter med andra operatörer. När du ringer, surfar eller sms:ar till någon som är kund hos en annan operatör kan vissa uppgifter behöva lämnas ut till den operatören för att vi ska kunna genomföra kommunikationen.

Om du har samtyckt till det, kan vi också komma att lämna ut vissa av dina uppgifter till andra aktörer, t.ex. abonnentupplysningsföretag eller andra leverantörer som du har begärt att vi ska dela dina uppgifter med.

Dina uppgifter kan behandlas utanför Sverige

Vi kan komma att föra över dina uppgifter till samarbetspartners eller underleverantörer som befinner sig utanför Sverige. Inom EU/EES gäller samma skydd för användningen av dina personuppgifter. Om vi överför dina uppgifter till ett annat land kommer vi vidta lämpliga skyddsåtgärder, för att säkerställa att dina uppgifter erhåller lika gott skydd som om de hade använts inom EU/EES.

  • Om uppgifterna skickas till ett land som EU-kommissionen anser har tillräckligt högt skydd för den personliga integriteten behövs inget extra skydd. Se vilka länder det gäller.

    Om uppgifterna förs över till något annat land kommer vi:

    • Ingå EU-kommissionens modellklausuler med mottagaren 
    • Säkerställa att mottagaren är certifierad enligt Privacy Shield (gäller endast för överföring till mottagare i USA) eller
    • Säkerställa att Binding Corporate Rules finns på plats (bindande företagsinterna regler som är godkända av relevant myndighet).

    Dina uppgifter kan komma att föras över till något av följande länder (länder inom EU/EES undantaget): Australien, Colombia, Costa Rica, Filippinerna, Indien, Israel, Japan, Jordanien, Kanada, Kina, Malaysia, Mexiko, Pakistan, Singapore, Thailand och USA.

    Du bör också uppmärksamma att vi kan komma att föra över uppgifter till andra länder, exempelvis om du väljer att använda våra tjänster till att kontakta någon i eller från ett annat sådant land.

    Vill du veta mer kan du kontakta oss.

Kamerabevakning

Telenor Sverige AB bedriver kamerabevakning på vissa platser (i våra butiker, på våra kontor och på vissa platser där vi har teknisk utrustning, t.ex. datahallar).

  • Telenor Sverige AB bedriver kamerabevakning på vissa platser (i våra butiker, på våra kontor och på vissa platser där vi har teknisk utrustning, t.ex. datahallar). På de ställen där vi kamerabevakar finns tydlig skyltning om att kamerabevakning förekommer. I samband med kamerabevakning kan vi komma att behandla dina personuppgifter.

    Ändamålet med behandlingen är att förebygga, avslöja och utreda brott, öka tryggheten för personal, kunder och besökare, samt att skydda våra tillgångar. Vi utför behandlingen med stöd av den rättsliga grunden berättigat intresse (dvs. vårt intresse av att förebygga, förhindra och utreda brott, öka tryggheten och skydda våra tillgångar). Inspelningar sparas i upp till två månader efter att de spelats in. Vid tvist eller utredning kan inspelning sparas så länge tvist eller utredning pågår.

Information till besökare av Telenors kontor

När du besöker Telenors kontor registrerar vi vissa uppgifter om dig i vårt besökssystem.

  • När du besöker Telenors kontor registrerar vi följande information om dig i vårt besökssystem:

    • Ditt för- och efternamn
    • Vilken organisation du arbetar för
    • Ditt mobilnummer
    • Namn på den person som tar emot dig hos Telenor

    Dessutom noteras vilket kontor du besöker och vilket datum och tidpunkt vi registrerar ditt besök.

    Registreringen görs för att Telenor har ett berättigat intresse av att ha kontroll på vilka personer som släpps in i våra byggnader och att det är någon hos oss som tar emot besökaren och ansvarar för denne, av säkerhetsskäl. Dessutom är det viktigt att veta hur många personer som finns i en byggnad och ungefär var de befinner sig (dvs. förmodligen i den del av byggnaden där besöksmottagaren arbetar) om det händer något som gör att byggnaden behöver utrymmas. Avidentifierad statistik kan komma att användas för att mäta besöksfrekvenser.

    Dina personuppgifter sparas i max 12 månader efter besöksdatum. Uppgifter om besökare lämnas normalt inte ut till någon extern part, men vid en incident kan de komma att lämnas till polis, räddningstjänst, brandkår eller liknande.

    Du kan läsa mer om vilka rättigheter du har i samband med vår behandling av dina personuppgifter här.

    Kontaktuppgifter till Telenor Sverige AB, som ansvarar för registreringen, och vårt dataskyddsombud, hittar du här.

Information om bakgrundskontroller

När Telenor rekryterar nya medarbetare eller konsulter är det viktigt för oss att verifiera att den aktuella personen har en lämplig bakgrund för arbete hos oss. Därför beställer vi, eller de rekryteringsfirmor och konsultbolag som vi anlitar, regelmässigt så kallade bakgrundskontroller på aktuella kandidater.

  • När Telenor rekryterar nya medarbetare eller konsulter är det viktigt för oss att verifiera att den aktuella personen har en lämplig bakgrund för arbete hos oss. Därför beställer vi, eller de rekryteringsfirmor och konsultbolag som vi anlitar, regelmässigt så kallade bakgrundskontroller på aktuella kandidater.

    Det är det bolag som utför bakgrundskontrollen som ansvarar för hur den genomförs och hur personuppgifter hanteras i samband med det. Telenor får information om resultatet av bakgrundskontrollen via olika kanaler, ofta muntligt eller via en skyddad portal där resultatet är tillgängligt under max 96 timmar. Resultat som inte är integritetskänsliga kan komma via e-post. Vi får inte reda på några detaljer utan bara om personen har passerat kontrollen utan anmärkning eller inte. Vi sparar inga resultat av bakgrundskontroller hos oss.

    I samband med att bakgrundskontrollen genomförs kan en central funktion på Telenors HR-avdelning få hypotetiska frågor om vad som kan anses vara en acceptabel bakgrund för arbete hos oss, men frågorna är anonyma och är mycket svåra för oss att hänföra till en enskild individ (vilket inte heller är meningen). Har du frågor om bakgrundskontrollen ska du i första hand vända dig till det bolag som utfört kontrollen. Innan den påbörjas får du information om vilket bolag som kommer att utföra den.

    Har du frågor om Telenors hantering av personuppgifter i samband med bakgrundskontroller finns våra kontaktuppgifter här.

Information till närmast anhörig

Denna information är relevant för dig som har angetts som närmast anhörig till en medarbetare på Telenor.

  • En medarbetare hos Telenor har angett dig som en person vi kan kontakta om det har skett en incident som du bör uppmärksammas på. Det kan vara ett olycksfall eller ett hälsoproblem som vår medarbetare har råkat ut för.

    Vi har noterat ditt namn, de kontaktuppgifter till dig som vår medarbetare har lämnat, samt er relation i de fall vår medarbetare har uppgett sådan information. Uppgifterna raderas eller uppdateras när vi får information om förändringar från dig eller vår medarbetare gällande vilken kontaktperson och kontaktväg han eller hon vill att vi ska använda.

    Det är i första hand vår medarbetares närmaste chef som har tillgång till dina personuppgifter, de är inte tillgängliga för alla våra medarbetare.

    Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ett berättigat intresse för oss att underlätta kontakterna med relevanta anhöriga framförallt vid arbetsplatsincidenter. Telenor gör bedömningen att risken för integritetsintrång i samband med vår behandling av dina personuppgifter är begränsad, men självklart kan du invända mot registreringen. Kontakta oss i sådana fall via personuppgifter@telenor.se

Uppdatering av denna integritetspolicy

Om vi gör ändringar i den här integritetspolicyn så kommer vi att publicera en uppdaterad version här. Vid större ändringar kommer vi även att uppmärksamma dig på ändringen på annat sätt (till exempel genom särskild information på faktura, via mejl eller annan lämplig kanal). Integritetspolicyn uppdaterades senast den 10 juni 2020.

Här kan du läsa integritetspolicyn som pdf.