Byta mobilabonnemang

Här hittar du instruktioner om hur du byter eller ändrar ditt mobilabonnemang.

Har du ett äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet, och är nyfiken på att byta till ett av våra nya? Eller har du kanske redan bytt och vill ändra surfmängden? Vi hjälper dig hitta rätt.

Osäker på vilket abonnemang du har? Det ser du under Abonnemang i Mitt Telenor.

Mer hjälp kring vad du har för abonnemang >

Fördelar med våra nya abonnemang

  • Ingen bindningstid
  • Surfa som hemma i 41 länder – nu även USA
  • Ring fritt inom familjen i hela världen
  • Spara oanvänd surf i 1 månad

Så byter du abonnemang

  • Du som har ett äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet

    För att byta abonnemang behöver du välja något av våra nya abonnemang. Det kan du göra även om du har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang. Då stryks den och du får ett bättre och enklare abonnemang utan bindningstid.

    Så här byter du:

    Ett byte på telenor.se går till på samma sätt som när du skaffar ett nytt abonnemang.

    1. Välj det abonnemang du vill byta till här. Den surfmängd du väljer delar ni på om ni är flera användare. Det går även bra att lägga till en ny mobil till abonnemanget. Då börjar du med att välja mobil.
    2. Välj om du vill passa på att lägga till fler användare. Var ni flera användare sedan tidigare följer de med automatiskt.
    3. Fyll i dina uppgifter, granska och bekräfta.
    4. Nu är ditt abonnemang uppdaterat. Det kan dröja upp emot 24 timmar innan ditt nya abonnemang börja gälla.

    Det finns några saker som kan vara bra att veta när du uppgraderar ditt abonnemang:

    • Vissa rabatter kan försvinna, till exempel om du haft åldersrabatt eller bindningsrabatt.
    • För dig som har flera användare kopplade till ditt huvudabonnemang (Telenor Familj) kommer det kosta 169 kr per användare (surf, samtal och sms) eller 69 kr per användare (bara surf).
    • För ett fåtal kan fakturadatumen ändras. För alla nya abonnemang skickar vi nämligen fakturan i början av varje månad med förfallodatum i slutet av månaden.
    • Totalkostnaden för ditt abonnemang kan förändras. 

    Vill du ha hjälp med att uppgradera ditt abonnemang? Du kan självklart kontakta oss på 020-222 222 eller komma in till någon av våra butiker så hjälper vi dig.

  • Du som har ett nytt abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06)

    Du kan byta surfmängd, alltså abonnemang, utan kostnad en gång per månad. Det kan du göra tidigast 30 dagar efter att du skaffade det nya abonnemanget. Du kan byta precis som du vill till lägre eller högre surfmängd.

    Här kan du läsa om hur du går tillväga för att byta surfmängd.


  • Byta betalansvarig

    Här kan du läsa mer om hur du byter betalansvarig genom att överlåta abonnemanget till en annan person.

    Vanliga frågor och svar om att byta abonnemang