Byta mobilabonnemang

Här hittar du instruktioner om hur du byter eller ändrar ditt mobilabonnemang.

Har du ett äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet, och är nyfiken på att byta till ett av våra nya? Eller har du kanske redan bytt och vill ändra surfmängden? Vi hjälper dig hitta rätt.

Osäker på vilket abonnemang du har? Det ser du genom att logga in i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i vår app.

Mer hjälp kring vad du har för abonnemang

Så byter du abonnemang


Byta betalansvarig

Här kan du läsa mer om hur du byter betalansvarig genom att överlåta abonnemanget till en annan person.

Vanliga frågor och svar om att byta abonnemang

  • Kolla först att du inte har bindningstid kvar hos din nuvarande operatör. Om du inte har det är det bara att beställa ditt abonnemang hos oss och säga upp ditt gamla. Självklart kan du flytta med numret. Tänk på att du kan ha en viss uppsägningstid hos din gamla operatör.

  • Nej, det gör det inte. Du fortsätter betala på samma sätt som tidigare, till exempel genom autogiro eller e-faktura om du valt det. Du kan enkelt se nästa fakturas kostnader i appen Mitt Telenor.


    Bra att veta är att din faktura kommer skickas till dig i början av varje månad och att den ska vara betald i slutet av månaden.

  • Vi gör en kreditkontroll när en kund vill byta mobilabonnemang. Om du inte passerar kreditkontrollen så kan det bero på någon eller några av dessa anledningar:

    • Du har inte betalat din faktura
    • Du har inte betalat din avbetalning på din telefon
    • Du har tidigare lagt en bedrägerispärr på ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen
    • Du har förlorat en id-handling
  • Du ser all information om ditt abonnemang i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i appen.
    • Har du ett Telenor Frihet-abonnemang står det Frihet följt av din surfmängd överst.
    • Har du ett nytt abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) står det Mobilabonnemang följt av din surfmängd överst, till exempel “Mobilabonnemang 30 GB”. Du har även texten ”Telenors senaste abonnemang” under.

    Stämmer inte något av dessa två alternativ in på dig? Då har du ett av våra äldre abonnemang.

    Osäker på om du har Telenor Familj? Så ser du vilket abonnemang du har