Byta från sim-kort till e-sim i mobilen

Följ den här instruktionen om du vill byta till e-sim i din mobil eller surfplatta.

Tänk på det här först:

  • Du måste ha verifierat dig som ägare av abonnemanget samt ha BankID
  • Mobilen eller surfplattan måste ha stöd för e-sim samt vara uppkopplad mot internet via wifi eller mobilnätet. Se exempel på enheter som har stöd för e-sim
  • Du måste vara privatkund

Vill du hellre göra detta i Mitt Telenor på webben? Läs om hur du gör

  • Logga in i Mitt Telenor-appen

    Om du inte har skapat ett Mitt Telenor-konto måste du göra det först.

    Gå till Mitt Telenor-appen

  • Välj Abonnemang och sedan det mobilnummer du vill skaffa e-sim till

  • Välj Beställ nytt sim-kort eller e-sim

  • Välj E-sim och följ sedan instruktionerna

    Tänk på det här:

    Det finns flera sätt att hämta e-sim. Vilket du ska välja beror på vilken mobil du ska hämta e-sim till. Följande alternativ finns.

    1. Ett enkelt knapptryck direkt i appen – passar när e-sim ska installeras på den mobil du håller i handen. Det står Hämta e-sim till denna mobil på knappen.

    2. Skanna QR-kod – passar när e-sim ska installeras på en annan mobil. Du måste skicka QR-koden till den användare som ska hämta och aktivera e-sim. Det gör du till exempel via e-post. Den som ska ha e-sim slutför aktiveringen i sin mobil genom att skanna en QR-kod. Därför är det bra att ha mobilen i närheten. 

    3. Installera e-sim manuellt – för dig som vill fylla i olika inställningar på egen hand

    När du har aktiverat ditt e-sim så slutar ditt gamla sim-kort att fungera. Återvinn det gärna, sorteras som elavfall.

    För dig som skaffar e-sim till en iPhone:
    Om du har aktiverat e-sim i en iPhone som det fortfarande sitter ett vanligt sim-kort för samma abonnemang i, så måste du ta ut sim-kortet för att e-sim ska fungera.