Spärra din mobil

Om din mobil har blivit stulen eller försvunnit på något annat sätt kan du spärra den. Du bör också spärra abonnemanget för att göra så att din mobil inte går att använda alls.

Så här gör du för att spärra din mobil:

  1. Börja med att göra en polisanmälan.
  2. Därefter ringer du till vår kundservice på 020-222 222 för att spärra mobilen. Du kommer få uppge mobilens IMEI-nummer och det diarienummer du fått från Polisen. Du får också välja ett lösenord på åtta tecken som behövs ifall mobilen hittas igen. Om du behöver kan vi skicka ett spärrintyg.

Om mobilen hittar hem igen.

En stöldspärrad mobil låser du upp genom att ringa vår kundservice på 020-222 222. Du får berätta vilket telefonnummer mobilen har, ange lösenordet du valde när du spärrade telefonen samt ditt namn.

Sen är det klart. Glöm inte att meddela polisen att din mobil kommit till rätta igen.

Vanliga frågor om att spärra mobilen

  • Ett kontantkort går inte att spärra. Har du däremot registrerat ditt kontantkort kan vi hjälpa till så att du får tillbaka ditt nummer och saldo. Ring oss på 020-222 222.

  • Kolla in våra guider för hur du går tillväga

    Om du har en fråga om ett pågående skadeärende kan du kontakta vår skadeanmälanavdelning på 08-420 038 99.

  • Det beror på vad som har hänt. 

    Om mobilen är försvunnen (stulen eller tappad)

    Om mobilen är skadad


    Om du har Trygg 48 

    Du som har försäkringen Trygg 48 kan få en ny mobil skickad till dig även utomlands. Om du befinner dig inom EU är den enda kostnaden som tillkommer (utöver självrisken) fraktavgiften på 499 kr. Befinner du dig utanför EU tillkommer även eventuell tull. Tänk på att det är viktigt att du anger rätt adress då vi annars inte kan ansvara för att du får din mobil.

  • Det fixar du själv i Mitt Telenor, antingen här på webben eller i appen.