Automatisk saldospärr för surf

Oväntat höga räkningar när du kommer hem från utlandsresan är ett minne blott. Det finns nämligen en automatisk surfspärr på ditt abonnemang/kontantkort.

Det betyder att om du surfar utomlands för 625 kr under samma månad, spärrar vi dig från att surfa vidare. Du kommer heller inte kunna skicka eller ta emot mms.

Så här fungerar det

När du har surfat för 500 kronor (eller 80 % av din surfspärr) skickar vi ett första sms. Nästa sms kommer när du har surfat upp hela summan. Ifall du vill surfa vidare, höjer du bara spärrnivån till nästa summa. Allt står i sms:en vi skickar.

Flera länder, samma spärrnivå
Du behåller samma spärrnivå även om du besöker flera länder under din utlandsresa. Exempel: du surfar upp summan i Belgien och reser vidare till Tyskland. Då är spärren kvar. Vill du fortsätta surfa – höj spärrnivån. Det gäller även om du reser vidare till ett land där surfen ingår.

Om du vill höja din spärrnivå

De nivåer du kan välja mellan är:

  • 625 kr/mån inkl. moms (din automatiska nivå från start)
  • 1 250 kr/mån inkl. moms
  • 2 500 kr/mån inkl. moms
  • 5 000 kr/mån inkl. moms
  • 10 000 kr/mån inkl. moms
  • 20 000 kr/mån inkl. moms
  • 30 000 kr/mån inkl. moms

Du väljer genom att skicka MAX följt av spärrnivån till 222. Till exempel "MAX 2500" Det kan ta upp till en timme från det att du höjt spärrnivån till dess att tjänsten är aktiv igen. Därför rekommenderar vi att du redan innan resan ser till att välja rätt nivå. Tänk på att saldospärren återställs när faktureringsperioden går ut. Du ser din faktureringsperiod genom att logga in i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i vår app.

Vanliga frågor om att surfa utomlands

  • Det beror på vart du ska resa, och på vilket abonnemang du har. Men inom EU/EES surfar du till samma pris som du gör hemma, och behöver alltså inte stänga av surfen.

    Ska du resa till övriga världen är det smart att kolla upp vad som gäller innan du åker. Logga in i appen Mitt Telenor så ser du vad som gäller för dig och ditt abonnemang.   


    Om du ska resa till ett land där du inte har fri surf och vill undvika kostnader helt och hållet rekommenderar vi att du stänger av data-roaming innan du kliver på planet hemma i Sverige.

  • För att kunna surfa på resan måste du aktivera data-roaming i din telefon.

    I en iPhone/iPad:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobilnät.

    3. Välj Alternativ för mobildata.

    4. Slå på Data-roaming.

    5. Under Inställning >> Mobilnät kan det finnas ett val som heter "EU-roaming". Om du ser detta val - se till så EU-roaming inte är aktivt, d.v.s. det ska inte vara grönmarkerat. 

    I en Android-mobil/surfplatta:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobila nätverk.

    3. Slå på Data-roaming.

    Det kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

    Har du ett mobilt bredband?

    1. Se till att ditt abonnemang är öppet för roaming. Har du ett modem: se menyn i klienten. Har du en wifi-puck, se menyn i routern.
    2. Se till att routern/modemet/surfplattan är öppen för roaming.
    3. I vissa klienter/routers kan det finnas behov av att manuellt koppla upp vid roaming och bekräfta att man accepterar det.
  • Vad som händer om surfen tar slut när du är utomlands beror på vilket abonnemang du har.

    För våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) eller abonnemanget Telenor Frihet

    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer valfri önskad surfmängd genom att svara på sms:et. Du kan också vänta tills det kommer ny surf. Du hittar datumet under Surf i appen Mitt Telenor.


    För dig som har ett äldre abonnemang som inte är Telenor Frihet:

    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer genom att svara ja på sms:et. Vid midnatt svensk tid nollställs din surf.

    Osäker på vilket abonnemang du har? Logga in i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i appen.
  • Om du har Telenor Familj och det inte går att ringa, surfa eller skicka sms i utlandet har du förmodligen Föräldrakoll påkopplat. Du kan ta bort tjänsten tillfälligt i Mitt Telenor:

    1. Välj den person/det extra simkortet du vill ta bort tjänsten från.

    2. Klicka Redigera profil och välj bort Föräldrakoll.